248129
۰۱ مهر ۱۴۰۲
ورود به مدرسه

والدین کلاس اولی‌ها بخوانند

یک روانشناس با بیان اینکه خاطره شیرین کلاس اول همواره در ذهن‌ها باقی می‌ماند، گفت: آنچه باید بیش از همه مورد توجه مادران باشد، آماده کردن کودکان برای ورود به مدرسه در سال اول است، یعنی مادر باید تلاش کند کودک خود را برای ورود به دنیایی نو و پر از تجربه‌های جدید آماده کند.

به گزارش کودک پرس ، کبری درویش‌پیشه، مشاور و روان‌شناس تربیتی در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به اهمیت سال اول دبستان در ذهن دانش‌آموزان گفت: برای خانواده‌هایی که دانش‌آموز کلاس اولی دارند، این روزها فضای خانه و خانواده با روزهای گذشته تفاوت زیادی دارد و رنگ‌و‌بوی دیگری پیدا کرده است، هرچند ممکن است با توجه به اجباری شدن دوره پیش‌دبستانی در نظام آموزشی کشور، دانش‌آموز تجربه حضور در محیط خارج از خانه، آموزش‌های فردی و یادگیری‌های گروهی را داشته باشد‌.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که خاطره شیرین سال اول دبستان، هم با دوره‌های پیش‌دبستانی سال‌های گذشته و هم با روزهای اول مهر سال‌های آینده متفاوت است، به‌گونه‌ای که تا همیشه در ذهن دانش‌آموز باقی خواهد ماند و برای نسل آینده بازگو خواهد کرد. آنچه باید بیش از همه مورد توجه مادران باشد، آماده کردن کودکان برای ورود به مدرسه در سال اول است، یعنی مادر باید تلاش کند کودک خود را برای ورود به دنیایی نو و پر از تجربه‌های جدید آماده کند.

خاطره‌ها در کودک ذهنیت مثبت ایجاد کند

این مشاور و روان‌شناس تربیتی اظهار کرد: مادران و حتی پدرانی که روزی مانند کودکان‌شان این روزها را سپری کرده‌اند، باید خاطره‌ها و تجربه‌های خود را به شکل و گونه‌ای توصیف کنند که این فکر مثبت و در عین حال زیبا در ذهن فرزند شکل بگیرد که چه ساعت‌های شیرینی در انتظار اوست. مادران و پدران باید مشکلات و سختی‌های روز اول را با نگاهی مثبت توصیف کنند، به این صورت که مدرسه هم مانند خانه است و معلم و آموزگار او مانند مادر یا پدر او مهربان هستند.

درویش‌پیشه گفت: بهتر است دانش‌آموز کلاس اولی، شب قبل از بازگشایی مدرسه، شام سبک میل کند و روز اول مدرسه نیز یک قمقمه یا بطری آب همراه خود داشته باشد تا بتواند در زنگ تفریح به میزان کافی آب بنوشد، نباید فراموش کرد که کودک در روز اول بازگشایی مدارس به‌دلیل مراسم طولانی آغاز سال و در صف ایستادن و مهمتر از آن اضطرابی که دارد، زودتر و حتی بیشتر تشنه می‌شود. همچنین برای زنگ تفریح دانش‌آموز باید میان‌وعده سبک اما مقوی و مفید در نظر داشت. یک لقمه نان و پنیر، نان و پنیر و گردو، انواع مغزها و دانه‌های آجیلی و یا سبریجات و میوه‌های تازه مانند هویج یا سیب می‌تواند بهترین انتخاب برای میان‌وعده دانش‌آموز باشد.

این مشاور و روان‌شناس تربیتی با اشاره به اینکه آموزش نظم و انضباط باید از درون خانواده به فرزند آموزش داده شود، تصریح کرد: باید تلاش کرد دانش‌آموز روز اول مدرسه درست سر وقت در مدرسه حاضر شود چون دیر یا زود رسیدن و انتظار، دانش‌آموز را مضطرب می‌کند. باید به کودک ساعت شروع و پایان کلاس‌های درسی را اطلاع داد تا او احساس سردرگمی نکند. دانش‌آموز باید مطمئن باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکلی که نیاز به والدین باشد، مادر یا پدرش در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مدرسه خواهند بود.

لزوم ایجاد احساس امنیت در دانش‌آموز

درویش‌پیشه یادآور شد: مادران باید اسم و شماره تماس‌های ضروری خود را روی یک کاغذ نوشته و درون کیف مدرسه یا جیب فرزند دانش‌آموز خود قرار دهند. این کار علاوه بر اینکه به دانش‌آموز احساس امنیت و آرامش بخشیده و اضطراب و نگرانی‌های خاص او را در این سن کاهش می‌دهد، می‌تواند کمک مؤثری به اولیای مدرسه یا نیروی انتظامی در مواقع ضروری باشد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است بعضی از کلاس اولی‌ها با سرویس مدرسه به مدرسه بروند و پیش از این نیز تجربه استفاده از سرویس را جهت مراجعه به مهد کودک یا پیش‌دبستانی نداشته باشند، اظهار کرد: اگر فرزند کلاس اولی این تجربه را ندارد، ضمن آموزش نحوه درست سوار و پیاده شدن از سرویس مدرسه، قبل از شروع سال تحصیلی، باید کودک را با راننده سرویس آشنا کرد. این آشنایی به فرزند کمک می‌کند تا در مواجهه و همراهی با یک فرد غریبه یعنی راننده سرویس خود، مضطرب نشده با احساس امنیت درس خود را آغاز کند.

این روانشناس با اشاره به اینکه با شروع سال تحصیلی و تغییر ساعات بیداری، دانش‌آموزان را حداقل برای چند روز اول بازگشایی مدارس دچار مشکل خواهد کرد، به مادران توصیه کرد: والدین باید فرزندان خود را به زود خوابیدن و زود بیدار شدن عادت دهند، چراکه کم‌خوابی و خواب‌آلودگی بر روند و نحوه یادگیری دانش‌آموز تأثیر بسیاری خواهد داشت تا آنجا که اگر این خواب‌آلودگی به شکل عادت درآید علاوه بر ایجاد خستگی، موجب کاهش دقت دانش‌آموز در یادگیری تمامی دروس خواهد شد. پس مادران باید فرزندان خود را قبل از بازگشایی مدرسه با این تغییر ساعات آشنا کنند و بهترین روش در این موضوع، همراهی با فرزندان است.

درویش‌پیشه در پایان به خانواده‌ها و به‌خصوص مادران یادآور شد: مادران باید با کادر مدرسه در ارتباط باشند و به توصیه‌های آنان عمل کنند و از آنان درخواست‌های غیرمنطقی نکنند. براساس نظریه‌های یادگیری، اختلاف‌ها و ناسازگاری‌های میان والدین با مدرسه علاوه بر تأثیر سوء بر رفتار دانش‌آموز در محیط مدرسه، بر شخصیت او نیز اثر منفی خواهد داشت که نتایج این اثرات در طول زندگی شخصی و یا کاری او در زمان حال و یا آینده آشکار خواهد شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار