250546
۱۵ دی ۱۴۰۲
نقش مادر

مادر بودن ؛ مهم‌ترین نقشی که آینده فرزندان را رقم خواهد زد

روز مادر، جشن بزرگداشت مادری است که به اشکال مختلف در سراسر جهان برگزار می‌شود. اما اهمیت و نقش مادر در تربیت کودک چیزی فراتر از چنین مراسم بزرگداشتی است و البته آگاهی و شناخت مادران هم از چگونگی تربیت کودکان و نوع رویارویی آن‌ها با چنین وظیفه بزرگی چیزی است که حتماً باید به آن توجه شود.

به گزارش کودک پرس ، یکتا فراهانی: مادر بودن یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی است که یک زن می‌تواند ایفا کند. مادران نقش بزرگی در زندگی فرزندان خود دارند، از آن‌ها مراقبت می‌کنند، آن‌ها را دوست دارند، به آن‌ها آموزش می‌دهند. بنابراین نحوه رشد کودک را می‌توان تا حد زیادی به نقشی که والدین و مراقبان آن‌ها در زندگی او ایفا می‌کنند نسبت داد. اما نقش مادر دقیقاً در رشد اولیه کودکی کودک چیست؟

یک نقش مهم و تمام وقت

بسیاری از مادران بزرگ‌کردن فرزندان را مهم‌ترین نقشی می‌دانند که تا به حال بر عهده داشته‌اند.

با وجود آنکه مادران در خانه و بیرون از خانه وظایف مهمی بر عهده دارند؛ اما مادری کاری تمام وقت به آن معناست که مادران معمولاً همیشه خود را موظف به آگاه بودن از شرایط حال فرزندانشان می‌دانند و سعی می‌کنند به نوعی از آن‌ها حمایت و پشتیبانی کنند. در واقع مادر بودن یکی از بزرگ‌ترین مسوولیت‌های دنیاست.

نقش مادران در سازگاری اجتماعی

یک مادر با کمک به کودک برای گذر از چالش‌های روزمره به رشد مهارت‌های اجتماعی و عاطفی او کمک می‌کند. او همچنین برای تقویت اعتماد به نفس فرزندش از نظر عاطفی نیز از او حمایت خواهد کرد. در واقع نوع فرزندپروری والدین به ویژه مادران نقش مهمی در آموزش، یادگیری کودکان و چگونگی سازگاری اجتماعی در خارج از خانه دارد.

ضرورت حضور مادران در رشد استعدادهای بالقوه کودکان

شوق و اشتیاق کودکان هنگامی شکوفا می‌شود که بتوانند رابطه‌ای امن و مثبت با دیگران به خصوص والدینشان داشته باشند. مطالعات نشان داده‌اند دوران کودکی دوره‌ای است که در آن کودک از نظر رشدی از والدین و اطرافیان خود چیزهای زیادی یاد می‌گیرد.

در واقع خانواده به ویژه مادر، پنجره یادگیری کودک است که بر سال‌های رشد او در آینده نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین به عنوان حضور اصلی در زندگی کودک در این مرحله، رابطه مادر با فرزندش بسیار مهم است. مادر نقش‌های متعددی در رشد کودک ایفا می‌کند، زیرا او در هر جنبه‌ای از رشد رشد کودک؛ یعنی رشد عاطفی، اجتماعی، جسمی، شناختی و استقلال نقش مهمی دارد.

نقش مادر در آموزش

توجه داشته باشیم با توجه به اینکه شبکه‌های سیناپسی در مغز کودکان در پنج سال اول زندگی آن‌ها در حال شکل گیری است؛ در این مرحله به ویژه از تماس با افراد دیگر به خصوص مادر بسیار استقبال می‌کند. در واقع نحوه تعامل والدین با فرزندان و مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی در این سال‌ها، می‌تواند آینده آن‌ها را مشخص می‌کند.

البته مادر می‌تواند با مربیان و معلمان فرزندش هم در تماس باشند تا از آنچه کودک در کلاس درس می‌آموزد آگاه باشد و به تقویت و انتقال این یادگیری در محیط خانه نیزکمک کند.

مزایای مشارکت مادر در یادگیری کودکان

مشارکت مادر در یادگیری کودکان تجربه یادگیری مثبت‌تری برای آن‌ها ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد آن‌ها در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشند. در واقع چنین فرایند باعث ایجاد اعتماد به نفس و توانایی کودکان خواهد شد.

همچنین به کاهش استرس آن‌ها کمک می‌کند. به این ترتیب مادران هم تشویق می‌شوند محبت بیشتری مانند در آغوش گرفتن و کلمات اطمینان بخش به فرزندان خود ارائه دهند. ضمن آنکه در دسترس بودن مادر برای حمایت از کودک نیز می‌تواند به او اطمینان بیشتری بدهد تا به محیط بیرونی و اجتماع راحت‌تر اطمینان داشته باشد.

نقش والدین در رشد عاطفی اجتماعی کودک

والدین باید برای رشد عاطفی فرزند خود از طریق کارهایی مانند در آغوش گرفتن، گذراندن وقت با او و گوش دادن به حرف‌هایش، عشق واقعی خود را به او نشان دهند.

در واقع آن‌ها باید پناهگاه امنی برای فرزندان خود باشند. کودکانی که توسط والدینی بزرگ می‌شوند که به خواسته‌های فرزندانشان به موقع پاسخ می‌دهند، رشد اجتماعی و عاطفی بهتری خواهند داشت.

ارتباط رشد مغز با حرف زدن مادر با کودک

با کودک خود صحبت کنید، چون این توجه و برقراری ارتباط به کامل شدن رشد قسمت‌های مختلف مغز او بیشتر کمک خواهد کرد.

وقتی بخش‌های مختلف مغز یکپارچه می‌شوند، به طور هماهنگ عمل می‌کنند که منجر به رفتار مشارکتی و همدلی بیشتر می‌شوند.

بنابراین مادران باید مراقب حال جسمی، روحی و روانی خود باشندو به خوبی از آن مراقبت کنند و برای تقویت رابطه خود با دیگر اعضای خانواده به ویژه همسرشان وقت بگذارند. در غیر این صورت، رشد عاطفی اجتماعی کودکان دچار مشکل خواهد شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار