موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
142804
۰۸ اسفند ۱۳۹۶
عباس قدیرمحسنی عنوان کرد؛

در حوزه طنز کودک‌و‌نوجوان تخصصی کار نمی‌شود

عباس قدیرمحسنی، نویسنده و طنزپرداز که مجموعه «قصه‌های عهد بوق» به قلم وی منتشر شده است با انتقاد از طنزپردازی در حوزه کودک و نوجوان گفت: ما در حوزه آثار تالیفی طنز بسیار فقیریم و نویسنده طنز‌پرداز نداریم، تعداد کمی هم که هستند به‌صورت تخصصی روی این حوزه کار نمی‌کنند و در این زمینه خلاء زیادی وجود دارد.

به گزارش کودک پرس ، عباس قدیرمحسنی درباره دلیل گرایش‌اش به نوشتن آثار طنز گفت: بچه‌ها گرایش زیادی به این حوزه دارند و اغلب آثار ترجمه‌ای که می‌خوانند، رگه‌های طنز و فانتزی‌های عجیب دارند، اما ما در حوزه آثار تالیفی طنز بسیار فقیریم و نویسنده طنز‌پرداز نداریم، تعداد کمی هم که هستند به‌صورت تخصصی روی این حوزه کار نمی‌کنند و در این زمینه خلأ زیادی وجود دارد و به‌نظر می‌رسد هرچه در این حوزه کار کنیم کم کار کرده‌ایم.

وی درباره جدیدترین اثرش در حوزه طنز توضیح داد: مجموعه 4جلدی طنزی به نام «قصه‌های عهد بوق» نوشته‌ام که به تازگی از سوی انتشارات پیدایش منتشر شده و همه اتفاق‌های آن در زمان گذشته یا به اصطلاح در عصر بوق رخ می‌دهد. در کتاب اول با‌عنوان «مهمانی دیوها» ماجراهای حیوانات عهد بوق بیان می‌شود، داستان کتاب دوم به نام «کوتول‌خان» درباره آدم‌های عهد بوق است و در کتاب‌های سوم و چهارم با عنوان‌های «سرزمین خل‌ها» و «دزد یک چشم» به ماجراها و اتفاق‌هایی که بین آدم‌ها و حیوانات در عهد بوق رخ می‌دهد، پرداخته می‌شود.

این نویسنده افزود: مجموعه «قصه‌های عهد بوق» سال 1390 آماده شد و آن را همان‌ سال به ناشر تحویل دادم. ناشر می‌خواست تغییراتی در آن انجام شود و به‌خاطر مشغله من مقداری طول کشید.

وی با بیان اینکه هرچه از داستان‌نویسی بلد بودم در تولید این مجموعه استفاده کرده‌ام، گفت: دلم می‌خواست رویکرد طنز و فانتزی و ماجراهای عجیب‌ و غریب در این داستان‌ها به تصویر کشیده شود به‌گونه‌ای که در توضیح این مجموعه نوشته‌ام متن‌ها از روی تصویرهایی ترجمه شده که روی دیوارهای غار بوده است.

نویسنده «قصه‌های غولی» افزود: دو داستان از این مجموعه پیش از این در مجلات چاپ شده بود، ولی نه به این شکل منسجم و پیوسته. هرجلد که تمام می‌شود در پایان کتاب نوشته شده اگر علاقه‌مند هستید ادامه ماجرا را بدانید به کتاب بعدی مراجعه کنید و به این ترتیب بچه‌ها را تشویق کرده‌ام تا کتاب بعدی را بخوانند.

 

 

نویسنده «پسری که گم شد» در ادامه با اشاره به این مطلب که با ارائه پیام از سوی کتاب کاملا مخالفم، گفت: اگر کتاب سرگرم‌کننده باشد و بچه‌ها از آن لذت ببرند کفایت می‌کند زمانی که دیدم تیراژ کتاب‌ها هزار نسخه است، ناراحت شدم با اینکه ما 15 میلیون دانش‌آموز داریم چرا باید تیراژ کتاب‌ها هزار نسخه باشد، یعنی ما فقط هزار نفر خواننده داریم؟

قدیرمحسنی درباره آثار در دست تولیدش نیز بیان کرد: به تازگی مجموعه دیگری برای گروه سنی کودک به نام «کرمالویی» نوشته‌ام و آن را برای چاپ به نشر امیرکبیر تحویل داده‌ام. این مجموعه شامل 6 قصه کوتاه طنز است و در آن اتفاق‌های عجیب و غریبی رخ می‌دهد. تصویرگری این مجموعه تمام شده و مراحل پایانی چاپ را می‌گذراند.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار