موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
137304
۱۰ بهمن ۱۳۹۶
سیدمصطفی حسینی بیان کرد:

ایده تاثیرگذار رقابت‌های قرآنی «شوق تلاوت» که اجرا شد

ایده مسابقات قرآنی «شوق تلاوت» که چندی پیش برگزار شد و مورد استقبال مخاطبان و قاریان قرآن واقع شد.

به گزارش کودک پرس ، مرحله نیمه نهایی سومین دوره مسابقات قرآن شوق تلاوت طی روزهای سوم تا شم بهمن‌ماه در جزیره قشم برگزار شد. مسابقاتی که امسال یک تغییر نسبت به ادوار گذشته داشت و آن هم استفاده از استاد راهنما برای قاریان نوجوان بود.

ویژگی برجسته این اقدام مسئولان طرح ملی تلاوت و مسابقات شوق تلاوت در این بود که اساتید راهنما را از بین افرادی انتخاب کرده بودند که در سطح خود متخصص و کم‌نظیر بودند. افرادی همچون حامد علیزاده در سبک شحات انور، وحید نظریان در سبک مصطفی اسماعیل و سیدمصطفی حسینی در سبک محمدصدیق منشاوی که قطعاً بیشترین کمک‌ها را می‌توانستند به قاریان نوجوان داشته باشند.
در بین شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات چند نفر از برگزیدگان و افرادی که موفق به راهیابی به مرحله نهایی شوق تلاوت شدند، از شاگردان «سیدمصطفی حسینی» بودند.

در ادامه گفت‌وگویی با سیدمصطفی حسینی، نماینده ایران در سی و پنجمین دوره مسابقات جمهوری اسلامی و از اساتید راهنمای سومین دوره شوق تلاوت در همین راستا صورت گرفته که در ادامه آمده است.
سیدمصطفی حسینی، با اشاره به اینکه طرح ملی تلاوت طرحی اثرگذار است که در جهت استعدادیابی و ترویج تقلید از قراء اصیل انجام شده است، گفت: استفاده از چنین طرحی که با محوریت قاریان نوجوان صورت می‌گیرد جای تقدیر و قدردانی از طراحان آن دارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات و معظلات قاریان مطرح و دست بالای ما این است که قرائت آنها روی یک پایه و فونداسیون قوی بنا نشده است، افزود: ترویج تقلید از قراء قوی و صاحب سبک و مکتب مصری باعث خواهد شد که قاریانی که در آینده به جامعه تحویل داده می‌شود، قاریانی باشند که تلاوت اصیل و در خورد شأن قرآن تحویل جامعه بدهند.

حسینی با تأکید بر اینکه چند سالی می‌شود که جلسه آموزشی خود را دایر کرده عنوان کرد: از ابتدای آموزش‌ها در جلسه بر همین اصل و اساس کار را شروع کرده‌ام و خوشبختانه چند نفر از شاگردانی که در جلسه من حضور دارند در همین مسابقات شوق تلاوت رتبه کسب کردند و بیشتر در سبک تقلید از استاد محمدصدیق منشاوی موفق به کسب رتبه شدند. چند نفر هم از قرآن‌آموزانی که در جلسه من حضور دارند در سبک مصطفی اسماعیل موفق به کسب رتبه شدند.

این قاری بین‌المللی کشورمان اذعان کرد: تقلید‌هایی که این نوجوانان انجام می‌دهند باعث پیشرفت آنها خواهد شد و سبب می‌شود تا یک بنا و علم قوی در تمامی مباحث قرائت آنها شکل بگیرد. به‌عنوان مثال در بحث «لحن الأداء»، استفاده از صوت، القاء معنا، آکسان‌ها، فصاحت و لهجه باعث می‌شود که به رشد و قابلیت بالایی برسند و در ادامه آن تلاوت‌های اصیلی از سوی این قاریان نوجوان شکل بگیرد.

نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران ضمن اشاره به این موضوع که ارائه چنین طرحی جای تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران آن دارد، بیان کرد: اینکه در این دوره از مسابقات شوق تلاوت از اساتید راهنما استفاده شد و در هر سبک متخصص آن سبک را برای راهنمایی قاریان نوجوان دعوت کردند، ایده بسیار موفقی بود چرا‌که واقعاً بیشترین کسی که می‌تواند به این افراد کمک کند افرادی خواهند بود که سال‌ها از این اساتید تقلید کرده باشد و این راه را برای آنها هموارتر و میانبر خواهد کرد.

حسینی در پایان عنوان کرد: ان‌شاءالله که این طرح با حمایت ویژه مسئولان همراه شود و مشکلات مادی که وجود دارد برطرف شود. اگر از لحاظ مادی این توان را داشته باشند که طرح را حرفه‌ای‌تر کنند و در همه جنبه‌ها به سطح حرفه‌ای برسند، به اعتقاد من یک طرح بی‌نظیر در طول تاریخ مسابقات قرآن ایران خواهد بود.

یادآور می‌شود، امیرحسین باجلان، بهنام سلیمانی، محمدباقر حق‌شناس و امیرعباس برزگر از جمله شاگردان سیدمصطفی حسینی بودند که در سومین دوره شوق تلاوت حضور داشته و موفق به راهیابی به مرحله نهایی این مسابقات نیز شدند.

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار