126187
۲۲ آذر ۱۳۹۶

هفته هجدهم بارداری

به گزارش کودک پرس ،حالا با حرکات ناگهانی اش خو گرفته اید. حتی گاهی می توانید دستش را بخوانید و حرکاتش را هم پیش بینی کنید. البته او حریف خوبی است. گاهی چنان غافلگیرتان می کند که باورتان نمی شود. در هفته هجدهم اشتهای شما بیشتر می شود. دیگر باید به سراغ لباسهای راحتی و […]

به گزارش کودک پرس ،حالا با حرکات ناگهانی اش خو گرفته اید. حتی گاهی می توانید دستش را بخوانید و حرکاتش را هم پیش بینی کنید. البته او حریف خوبی است. گاهی چنان غافلگیرتان می کند که باورتان نمی شود. در هفته هجدهم اشتهای شما بیشتر می شود. دیگر باید به سراغ لباسهای راحتی و گشاد بروید و کمی هم در خوابیدن دچار مشکل می شوید. فشار خونتان هم کمی بالا و پایین می شود که طبیعی است. باورتان می شود شما حالا چهار ماه و دو هفته را پشت سرگذاشته اید. چشم روی هم بگذارید سه ماهه دوم بارداری هم تمام می شود.

 

 

 وضعیت جنین

در این هفته هنوز جنین پوستش نازک است و می‌توان رگ‌های بدنش را دید. گوش‌هایش بالاخره جای اصلی خودشان را پیدا کرده‌اند و درجای خود مستقر شده‌اند. در این هفته ساختمان گوش در حال شکل‌گیری است. یعنی ساخت پیچ و خم‌های درون گوش است از این هفته شروع می‌شوداو در این هفته‌ صدای جاری شدن خون در رگ‌ها، صدای قلب و غرغرهای شکم شما را می‌شنود. قلبش آنقدر خوب کار می‌کند که می‌توان ضربانش را از طریق گوشی‌ پزشک شنید. این هفته موهایش درآمده و ابروهایش هم روی صورتش قرار گرفته است. چربی قهوه‌ای رنگی که «میلین» نام دارد پوست گردن، قفسه سینه و کشاله‌ران را می‌گیرد و تا یک سال پس از تولد هم می‌ماند. این چربی از بدن جنین دربرابر عفونت‌ها محافظت می‌کند که از سلول‌های مرده، سلول‌های لانگو و چربی غددهاست. اگر جنین دختر باشد اندام داخلی رحم و لوله‌های فالوپ در حال تشکیل شدن است. بیضه‌های پسران هم در پایین شکم در حال رشد است.

قد: 14.4سانتی متر

وزن: 170 گرم

 

 

وضعیت مادر

در این هفته اضافه وزن شما 4 تا 6 کیلوگرم می‌شود. اگر از این مقدار بیشتر وزن اضافه کرده‌اید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. در این زمان رحم به خوبی زیر ناف احساس می‌شود. هم زمان که رحم رشد می‌کند نقطه تعادل در بدن تغییر می‌کند و این باعث کم تعادلی بدن می‌شود. ممکن است هورمونی به نام «ریلاکسین» در بدن ترشح شود که بدن را سست و شل می‌کند و ایستادن به همین دلیل با مشکل روبه‌رو می‌شود و در ناحیه کمراحساس درد می‌کنید. در سه ماه دوم بارداری فشار خون کم می‌شود. در این زمان سعی کنید هرگز به سرعت از جای خود بلند نشوید. ممکن است دچار سرگیجه شوید. هنگام دراز کشیدن هم به دلیل اینکه رحم به آئورت و رگ‌های اصلی دیگر فشار می‌آورد، احتمال بروز سرگیجه وجود دارد. البته کم خونی هم ممکن است حالت سرگیجه به شما بدهد. حاملگی غلظت قند خون را تغییر می‌دهد و بالا و پایین رفتن میزان قند خون می‌تواند احساس گیجی و ضعف در پی داشته باشد.

 

 

تغذیه درهفته هجدهم بارداری

همان طور که به سه ماه دوم بارداری خود نزدیک می‌شوید، از تغذیه سالم خود اطمینان حاصل کنید. ما در اینجا نکاتی را برای مصرف به شما یادآوری می‌کنیم:

1. تعداد وعده مصرف میوه ها و سبزی را در روز افزایش دهید.
2. منابع پروتئینی خود را افزایش دهید.
3. از غذا های تازه به جای غذا های بیرون، فست فود، و یخ زده استفاده کنید.
4. مقدار دریافت کالری روزانه خود را محاسبه کنید.

 

 

توصیه‌های مذهبی

جنین در 18 هفتگی علاوه بر حرکت ظاهری، می‌تواند انگشتانش را هم حرکت دهد. او می‌تواند صداهای بلند را بشنود و واکنش نشان دهد.

بعد از هر نماز دستتان را روی تربت بکشید و بر شکمتان بمالید. هر جه قدر که می‌توانید سوره “انبیا” را تلاوت کنید چون خواندن این سوره در دوران بارداری برای صالح شدن فرزند بسیار موثر است.
خوب است بدانید که خوردن خربزه در این دوران باعث خوش‌رو و خوش‌خلق شدن فرزندتان می‌شود.

 

 

باید ها و نباید ها:

اگر که دچار سوزش معده شده اید، راهکارهای زیر را آزمایش کنید:
• حجم وعده های غذایی را کمتر کرده و غذای خود را به خوبی بجوید.
• از مصرف مواد غذاهایی که علائم سوزش معده را تشدید می کنند مانند، غذاهای ادویه دار، خیلی شیرین و پرچرب خودداری کنید.
• از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل پرهیز کنید.
• شیر بنوشید.
• لباس های نسبتاً گشاد بپوشید.
• بعد از غذا آدامس بجوید.
• بعد از غذا دراز نکشید و صاف بنشینید، خم شدن می تواند این علائم را تشدید کند.
• قسمت بالای تخت خود را حدود 6 سانتیمتر بالا آورده و به پهلوی چپ دراز بکشید.

 

 

نگران نباشید

اصلا نگران تپش قلب ناگهانی نباشید.

تپش قلب در دوران بارداری بسیار رایج است زیرا حجم خون تا 40 درصد افزایش پیدا کرده و لازم است که اکسیژن‌رسانی به جنین بیشتر شود.

اگر کافئین زیادی مصرف کنید، قلبتان خیلی تند می‌زند بنابراین باید میزان مصرف آن را کم یا حذف کنید.

معمولا تپش قلب یکی از علائم تیروئید فعال نیز هست. پس در معاینات پزشکی هرگونه علائم تیروئید را بگویید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار