126952
۲۵ آذر ۱۳۹۶

هفته سی و هشتم بارداری

به گزارش کودک پرس ،حال جنین عالی است. همچنان ریه و مغزش در حال تکامل است و روز به روز بیشتر وزن می گیرد. لگد هم که همچنان می زند. بگذارید جولان بدهد جایش خیلی تنگ است.      وضعیت جنین جنین هچنان در حال خوردن و البته همچنان در حال وزن‌گیری است. درحالی که […]

به گزارش کودک پرس ،حال جنین عالی است. همچنان ریه و مغزش در حال تکامل است و روز به روز بیشتر وزن می گیرد. لگد هم که همچنان می زند. بگذارید جولان بدهد جایش خیلی تنگ است.

 

 

 وضعیت جنین

جنین هچنان در حال خوردن و البته همچنان در حال وزن‌گیری است. درحالی که رشد او نهایی شده اما مغز و ریه‌هایش همچنان برای تکامل تلاش می‌کنند و این تلاش شاید حتی بعد از به‌ دنیا آمدن نوزاد هم ادامه پیدا کند.

مجرای اشک جنین هنوز تشکیل نشده است. از توانایی او در این هفته گوارش مواد غذایی است که به ماده سیاه رنگی به نام «مامیزه» تبدیل می‌شود. دستگاه تولید صدای او یعنی هنجره اش، خود را برای تولید صداهای مختلف آماده می‌کند.

قد: 50.7 سانتی متر

وزن: 3293 گرم

 

 

وضعیت مادر

ممکن است دردهایی در کشاله ران یا پشت ساق پا احساس کنید که این دردها نشانه قرارگیری سر کودک به سمت لگن یا حرکت او روی عضلات کف لگن باشد. البته گاهی سر کودک روی اعصاب لگن قرار می‌گیرد که چنین وضعیتی برای شما دردهایی ایجاد می‌کند. در برخی از خانم‌ها رشد رحم متوقف شده و در برخی دیگر همچنان ادامه دارد. ممکن است شما از آن دست زنان بارداری باشید که رحمتان همچنان در حال رشد است احتمالا در این هفته رحم در حدود 16 تا 18 سانتی‌متر رشد کرده است. افسردگی حالت روحی است که برخی از بانوان باردار را گرفتار خودش می‌کند. بهتر است به چیزی فکر نکنید جز اینکه به زودی نوزاد زیبایتان را به آغوش می‌گیرید.

 

 

تغذیه هفته سی و هشتم بارداری

بهترین روش برای افزایش میزان جذب کالری در زمان شیردهی استفاده از مواد غذایی مغذی مانند شیر بدون چربی، ماست، گوشت قرمز، گوشت سفید و ماهی، تخم مرغ و حبوبات است. 200 کیلوکالری اضافی در یک ساندویچ کباب ترکی با نان گندم، یک کاسه برشتوک یا غلات با شیر، تخم مرغ به همراه تکه های نان گندم و جوجه کباب وجود دارد. حبوبات، میوه ها و سبزیجات نیز نقش عمده ای در تامین کالری مورد نیاز شما و نوزاد خواهند داشت. اگر رژیم غذایی شما به حد کافی غنی نیست، به پزشک مراجعه کنید تا ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین A،E،C، اسیدفولیک، ویتامین B1 و B12 ، کلسیم، مس، قلع، منگنز، ید، بیوتین، سلنیوم و سایر مواد معدنی و مکمل های غذایی را برایتان تجویز کند.

 

 

دقت زمان زایمان که پزشک اعلام کرده است چقدر است؟

یک بارداری معمولا دویست و هشتاد روز از زمان آخرین پریودی طول می کشد. با سونوگرافی می توان اندازه و رشد جنین را ملاحظه کرد. بیشتر جنین ها در هفته سی و هشتم تا چهل بارداری به دنیا می آیند. در واقع اگر جنین در زمان درست متولد شود در هفته سی و هشتم بارداری است. اگر بارداری شما بی خطر باشد، احتمال متولد شدن نوزاد دو هفته قبل یا بعد از زمان تعیین شده وجود دارد. اما در برخی موارد، نوزاد یک هفته قبل یا بعد از زمان تعیین شده متولد می شود. فقط حدود چهار درصد بچه ها در زمان تعیین شده متولد می شوند.

اگر از زمان تعیین شده گذشته است نگران نشوید. این زمان فقط زمانی تقریبی است که به پزشک برای مراقبت از مادر کمک می کند.

تحریک درد زایمان در هفته 38 بارداری:

آیا می توانید درد زایمان طبیعی در منزل ایجاد کنید؟ آیا نزدیکی جنسی باعث شروع درد زایمان می شود؟ برخی خرافات در خصوص تحریک درد زایمان وجود دارد مانند حمام آب گرم، طب سوزنی، خوردن آناناس و غذاهای تند، راه رفتن و …. اما هیچ مدرکی بر درست بودن این موارد وجود ندارد. نزدیکی جنسی باعث تحریک درد زایمان می شود زیرا ماده منی داخل واژن باعث تحریک و افزایش گرفتگی می شود.

 

 

توصیه های مذهبی

در نماز ظهر یا عصر سوره “وااعصر” و “الذیارات” بخوانید. هر روز پیاده روی کنید و به عکس و آینه کمتر نگاه کنید. از امام صادق نقل شده است که نوشتن سوره مبارکه “آل عمران” توسط شما و همراه داشتن آن در هنگام وضع حمل باعث آسانی زایمان خواهد شد. خوردن کوبیده پوست فلوس با زعفران و شکر و گلاب را نیز برای رفع سختی زایمان و اخراج جفت جنین مفید دانسته اند. خوردن هلو هم درد زایمان را کم می کند.

 

 

بایدها و نبایدها

خونریزی در هفته های پایانی می تواند خطرناک باشد، زیرا ممکن است بدلیل جدا شدن بخشی یا تمام جفت از دیوارۀ رحم باشد که با نام پارگی جفت شناخته می شود، یا بدلیل پایین بودن جفت که جفت سر راهی نام دارد اتفاق بیفتد. اگر در هفته های پایانی بارداری در ترشحات خود کمی خون می بینید، این هم می تواند نشانه خونریزی جفت باشد.
اگر خونریزی دارید، در هر مرحله از بارداری که باشید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید تا از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار