موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
169406
۱۴ مرداد ۱۳۹۷
نسبت سینماگران با فیلم کودک و نوجوان؛

سینمای کودک باید قدرت ایده‌پردازی را تقویت کند

مجری و بازیگر مجموعه «محله گل و بلبل» معتقد است سینمای کودک اگر رویا هم می‌سازد، نباید از حقیقت فاصله بگیرد و جنبه سرگرم‌کننده آن باید به گونه ای باشد که ذهن را فعال و قدرت ایده‌پردازی کودک را تقویت کند.

به گزارش کودک پرس ، داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) با اشاره به بایدها و نبایدهای سینمای کودک و نوجوان اظهار داشت: آن نوعی از سینما مطلوب کودک و نوجوان امروز است که عین واقعیت دنیای کودک را به تصویر بکشد و حتی اگر فانتزی است، هیجان کاذب ایجاد نکند، ذهنیت زیبایی برای او بسازد و موجب تقویت قوه تعقل، تفکر و تخیل کودک شود.

وی با مرور فیلم های خاطره انگیز دوران کودکی و نوجوانی خود و همذات پنداری با کاراکترهای فیلم‌ها «ساز دهنی» و «سندباد»، افزود: آن دوران ما به نوعی با شخصیت‌ها و قصه این فیلم ها زندگی می کردیم مثلا دوست داشتیم مثل سندباد ماجراجو باشیم، مثل او دنیا را کشف کنیم و کشف کردن چیزی بود که به ذهن ما می رسید یا در فیلم «ساز دهنی»، ارزش ساز دهنی به قدری به نظرم زیاد رسید که برای به دست آوردن و نگهداری از آن می توان سختی های زیادی را تحمل کرد، اگرچه این برداشت کودکانه است اما درست و انسان دوستانه بود.

فرضیایی با ابراز نگرانی نسبت به بعضی آثار سطحی سینمای کودک و نوجوان در دوره حاضر، توضیح داد: اکنون در سینمای کودک در سراسر دنیا شاهد ترویج نوعی خشونت هستیم و در فروشگاه‌های کوچک و بزرگ هم فیلم‌ها و هم عروسک های کاراکترهای آنها در دسترس همگان است، در حالی که عروسک‌های ساخت داخل برای مخاطبان محلی از اِعراب ندارد زیرا برای طراحی و شکل ظاهری آنها فکر و برنامه ریزی نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: در سینمای کودک و نوجوان باید به ضعف‌ها اشاره کنیم و در عین حال برای کودک، سینمایی بسازیم که به دغدغه های والدین نیز پاسخ بدهد در حالی که چنین فیلمی الان ساخته نمی شود بنابراین لازم است پیشکسوتان و صاحبنظران برای تولید فیلم خوب مشورت دهند.

مجری برنامه «تورنگ و پورنگ»، گفت: هر برنامه ساز و فیلمسازی در طول سال های کاری خود تغییر می کند، خود من دیگر عموپورنگ سال 80 نیستم هر چند که همه تلاش خودم را به کار می گیرم اما حمایت‌هایی که از کارهای بزرگسال می‌شود، از آثار کودک صورت نمی گیرد.
فرضیایی با تاکید بر اینکه متاسفانه در سینما، فرش قرمز را برای آثار بزرگسال پهن می کنند اما برای سینمای کودک معمولا به برگزاری یک جشنواره بسنده می شود، گفت: معتقدم کودک، آینه تمام قدی است که فردای خود را در آن می توانید ببینید.

سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان 8 تا 14 شهریور 97 در شهر اصفهان برگزار می شود.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار