9770
۰۲ مهر ۱۳۹۵

اختلالات تکلم در کودکان

برخی اطفال ممکن است دچار یک سری اختلالات تکاملی در گفتار خود شوند و از تکلم و گفت و شنود خوبی برخور دار نباشند که بهتر است والدین سریعا به فکر راه چار ه برای آنان باشند.
به گزارش کودک پرس پرس : برخی اطفال ممکن است دچار یک سری اختلالات تکاملی در گفتار خود شوند و از  تکلم و گفت و شنود خوبی برخور دار نباشند که بهتر است والدین سریعا به فکر راه چار ه برای آنان باشند.
ارزیابی دوره‌ای کودکان عاملی موثر در پیشگیری از اختلالات گفتاری است، ارزیابی جنبه‌های گفتاری کودکان می‌تواند در تشخیص رشد طبیعی یا اختلالات آینده کمک کننده باشد تا به این ترتیب بتوان اقدامات ویژه درمانی را انجام داد.وزن کم در هنگام تولد، مسمومیت‌ها، بیماری‌های مادر مانند سرخچه یا بیماری‌های ویروسی، کودکان را در معرض ابتلا به اختلالات گفتاری قرار می‌دهد که ممکن است این اختلالات در جنبه های کلی‌تر ارتباطی، حرکتی و شناختی به دنبال اختلالات گفتاری بروز کند.

باتوجه به اینکه بیماری‌های مادرزادی مانند سندروم داون که با افت شنوایی همراه است، در بدو تولد قابل شناسایی است،  در اغلب کودکان با اختلالات گفتاری، بیماری‌هایی مانند عفونت گوش میانی در خلال رشد طبیعی کودک بروز می‌کند و ریسک ابتلا به تاخیر گفتاری را افزایش می‌دهد.

در صورت نبود عکس‌العمل به خنداندن و ارتباط برقرار کردن مادر، می‌تواند زنگ خطر باشد، رشد شناختی و حرکتی کودکان دارای زمانی خاص است که اگر در آن زمان به دست نیاید، با تاخیر مواجه می‌شود؛ مانند ۹ تا ۱۲ ماهگی و گاهی ۱۵ ماهگی که زمان شروع گفتن کلمات است.

با تاکید بر اینکه عوامل تاخیر گفتاری کودکان بسته به شرایط و زمان مراجعه کودک بررسی می شود ، والدین باید به علت اهمیت پیشگیری از عوارض آینده تاخیر گفتاری، در صورت مشاهده هرگونه تاخیر در مهارت های ارتباطی و حرکتی برای بررسی و تشخیص به متخصص مربوطه مراجعه کنند.

فرصت یادگیری اهمیت بسزایی در آینده فرد دارد، بنابراین اگر والدین به خاطر حرف دیگران و باورهای قدیمی فرصت طلایی را از دست دهند، عوارض جبران ناپذیری دامن‌گیر فرزندشان می‌شود.

زنجیره گفتار اصوات، بازی با صداها، ارتباط چشمی و خنده اجتماعی را از علایم آماده سازی یادگیری و ایجاد ارتباط است و غربالگری شنوایی از جمله روش‌هایی است که کودکان را از جنبه‌های شنوایی ارزیابی می‌کند. همچنین به والدین آموزش می‌دهد تا با روش‌هایی بتوانند رشد گفتاری و شنوایی را برای کودکان تسهیل بخشند.

 

منبع: دکتر سلام 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار