4372
۱۷ شهریور ۱۳۹۵

والدین وسردر گمی برای انتخاب مهد کودک هایی که مجوز بهزیستی ندارند

رقابت بر سر صدور مجوز برای تاسیس مهد کودک توسط برخی از نهادها باعث شده است تا بهزیستی را به عنوان متولی قانونی فعالیت اینگونه مهدهای کودک غیر مجاز بداند و آنها را ملزم به دریافت مجوز از سازمان بهزیستی کند که با این وجودبرخی از این مهدهای کودک کار خود را غیر مجاز نداسته و صدور مجوز فعالیت خود را مربوط به ارگان دیگر می دانندد که در این بین والدین با سردرگمی برای انتخاب مهد کودک مواجه هستند.

به گزارش کودک پرس     آغاز فعالیت مدارس فعالیت مهدهای کودک و پیش دبستانی هم رونق بیشتری می‌گیرد و بسیاری از کودکان در سنین 1تا 6 سال  وارد مهدهای کودک و کودکان 6 ساله وارد پیش دبستانی می‌شوند

افزایش تعداد زنان شاغل یکی از مهمترین دلایل حضور کودکان در مهدهای کودک بوده است که در کنار این موضوع افزایش سطح سواد و افزایش سطح درآمد خانواده ها نیز از جمله مواردی بوده است که زوج ها را تشویق به فرستادن کودکان خود به مهدهای کودک کرده است.

هم اکنون بالغ بر 172 مهد کودک زیر نظارت بهزیستی و تعدادی بالغ بر 50 مهد کودک نیز خارج از مجوز بهزیستی در سطح استان فعالیت می کنند و چند سالی که  شاهد کش و قوس‌های فراون برای تعیین متولی مشخص برای مهدهای کودک و پیش دبستانی ها هستیم.

دو دستگاه آموزش و پرورش و بهزیستی بر سر سکان داری مهدهای کودک و پیش دبستای ها در حال جدال هستند که در نهایت بر اساس موارد قانونی بهزیستی به عنوان متولی مهدهای کودک برای آموزش کودکان زیر 6 سال را در برگرفته و آموزش و پرورش متولی پیش دبستانی ها یعنی کودکان 6 سال مشخص شده است.

با وجود ابلاغ های قانونی در این باره آن چیزی که بیشتر به چشم دیده می شود رقابت برخی از نهادها در ورود به آموزش کودکان زیر 6 سال و حتی پیش دبستانی ها است که در این راستا شاهد ورود برخی نهادها و ایجاد مهدهای کودک در سطح شهر هستیم مهدهایی که در مساجد ایجاد شده اند و یا مهدهای که به عنوان مهدهای قرآنی عمدتا مجوز خود را از سازمان‌هایی همچون آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، موسسات قرآنی، تربیت بدنی و بسیج دریافت کرده اند که در بین این مهدها تعداد انگشت شماری نیز بدون دریافت هیچگونه مجوزی فعالیت می‌کنند.

بنا به گفته مسئولان بهزیستی استان طبق قانون تنها متولی صدور مجوز برای فعالیت مهدهای کودک بهزیستی تعیین شده است اما تاکنون  بیش از 40 مهد کودک فاقد مجوز از بهزیستی در سطح استان فعالیت می کنند که لازم است برای ادامه فعالیت مجوز خود را از بهزیستی استان اخذ کنند

بسیاری از این مهدهای به اصطلاح غیر مجاز مجوز فعالیت خود را از سایر نهادها دریافت کرده اند اما این  در حالی است که بهزیستی فعالیت اینگونه مهدها را غیر مجاز می داند.

حال جای این پرسش به ذهن می آید که دیگر سازمان ها چرا به این امر ورود پیدا کرده اند و تا چه اندازه ای عدم صدور مجوز از یک نهاد مشخص می تواند آسیب زا باشد.

در نگاهی به عملکرد این موسسات کاستی‌ها و مغایرت‌های اساسی دیده نمی شود و گاها هزینه اخذ شده در مراکزی که مجوز خود را از بهزیستی دریافت نکرده اند کمتر از مهدهای تحت پوشش بهزیستی بوده است که این امر اشتیاق والدین را برای حضور فرزند خود در چنین مهدهایی بیشتر می کند.

مسئولان بهزیستی در بیان علت این امر رعایت استانداردها در اختصاص فضای آموزشی را دلیل بر بالا بودن نرخ های مهدهای کودک مجوز دار خود می دانند اما می توان گفت فعالیت مهدهای به اصطلاح غیر مجاز توانسته است فضای رقابتی را ایجاد کند که تمایل خانواده ها نیز به سمت این مهدها تمایل پیدا کند و چه بسا مهدهای مجوز دار را از گردونه رقابت حذف کند.

یکسان سازی استانداردها، نظارت واحد و بکارگیری نیروهای متخصص در این زمینه می تواند از جمله دلایلی باشد که وجود متولی مشخص و اخذ مجوز از یک نهاد را توجیه می‌سازد چرا که در صورتی که هر یک از نهادها اقدام به صدور مجوز برای فعالیت کنند هریک بنا به سلیقه خود در تربیت کودکان ورود پیدا کرده و مواردی را که مورد نظرشان است را در ارائه آموزش ها دخیل می سازند.

هر چند که در این دوران ارائه مستقیم مفاهیم تربیتی بکار گرفته نمی شود اما بسیاری از مفاهیم در قالب بازی، برخوردها و حتی آموختن شعر به کودکان انتقال داده می‌شود که این موضوع نگرانی والدین را نیز در پی دارد که برای انتخاب مهد کودک برای فرزند خود چه شاخصه هایی را مد نظر قرار دهند و در این بین تا چه میزان نگران این موضوع باشند که آیا مهد کودکی که مجوز خود را از نهاد دیگری دریافت کرده و به اصطلاح غیر مجاز صلاحیت لازم برای نگهداری و تربیت فرزند آنها را دارد یا خیر؟

اینکه مجوز از چه سازمانی ارائه شود در نگاه اول گاهی تنها منفعت طلبی و رقابت سازمان ها را به ذهن متبادر می کند اما در نگاهی عمیق به این مسئه می توان گفت که فردای کشور به دست همین کودکانی رقم خواهد خورد که ما در مقابل کودکیشان هریک مسئول هستیم و در مقابله با حوادث احتمالی باید پاسخگوی مشخصی وجود داشته باشد.

منبع:   دانا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار