31625
۰۸ آبان ۱۳۹۶
رئیس اورژانس اجتماعی کشور عنوان کرد؛

آمار کودک‌آزاری در ایران رو به افزایش است

رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور از افزایش آمار کودک آزاری در شش ماه ابتدای سال ۹۶ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، حسین اسدبیگی با اشاره به آخرین وضعیت کودک آزاری در کشور، اظهار کرد: «طبق آمار گرفته شده در سطح کشور در شش ماه ابتدایی سال 96 در حوزه کودک آزاری، تعداد تلفن‌های ثبت شده از طریق (خط 123) هشت‌هزار 478 تماس، سایر خدمات پنج ‌هزارو672 و مرکز مداخله در بحران یک‌هزار و 193 بوده است.»

به موجب قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مصوب سال ۸۱، کودک‌آزاری جرم عمومی تلقی شده و دیگر نیاز به شاکی خصوصی ندارد و هر کس چنانچه از وقوع کودک آزاری اطلاع داشته باشد، بر اساس این قانون باید به محاکم قضائی مورد را اطلاع دهد و در صورت عدم ارائه گزارش قانونگذار برای او حبس و جزای نقدی تعیین می‌کند. هرچند تصویب لایحه اصلاحی حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان همواره تقاضای بهزیستی از مجلس بوده است، اما قانون مصوب سال ۸۱ نیز در این زمینه به‌طور ویژه وارد شده است.

 

چندی قبل هم حبیب ا… مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره وضعیت کودک آزاری در کشور گفت: «بیش از 98‌درصد موارد کودک‌آزاری که به ما اعلام شده، کودک‌آزاری‌های جسمی بوده است و شاید تنها یک تا دو‌درصد آزار جنسی بوده است. البته باید این را در نظر گرفت که موارد قابل توجهی از کودک‌آزاری روانی، بی‌توجهی به بهداشت،‌ سلامت، آموزش یا غفلت از کودکان هم هست که طبیعی محسوب شده و گزارش نمی‌شود.»

 

او با بیان اینکه مطالعه ملی در رابطه با کودک آزاری وجود ندارد، گفت: «سال گذشته از حدود ۷۰۰‌هزار تماس تلفنی با اورژانس اجتماعی حدود ۱۶۰‌هزار تماس (5/8‌درصد) درباره کودک آزاری بوده است.» همچنین یک فعال حقوق کودک با بيان اينکه واژه کودک‌آزاري از اواسط دهه 70 به‌صورت متداول در خبرها و گزارش‌ها جاي خود را باز کرد، گفت: «در ايران معاصر، براي اولين‌ بار در سال 1376 و بعد از مرگ دلخراش آرين گلشني، زير شکنجه‌هاي مادر، برادر ناتني و ناپدري‌اش، کودک‌آزاري به ‌شکل جدي در رسانه‌ها و دانشکده‌هاي پزشکي مطرح شد.» هادی شریعتی افزود:‌ يک کودک ‌آزاري ممکن است با بارداري ناخواسته يک مادر شروع شود و به تحقير، کار اجباري، ضرب و شتم و مرگ يا طرد يک کودک ختم شود. در يک تعريف کلي، کودک‌ آزاري هرگونه فعل يا ترک فعلي است که باعث آزار جسمي، جنسي و رواني در کودک شود. آثار اين آزار معمولا ماندگار است. گاهي همچون کبودي زير چشم قابل رویت بوده و گاهي همچون رنج‌هاي روحي ناشي از طرد شدن يا تحقير، سال‌ها ممکن است پنهان باشد.

کودک‌ آزاري آموزشي در تقسيم‌ بندي‌هاي جديد انواع کودک‌آزاري اضافه شده است.» به گفته فعالان حقوق کودک موضوع دیگری که باید مد نظر قرار بگیرد تا کمتر شاهد کودک‌آزاری باشیم، تقویت اقدامات حمایتی از کودکان و نوجوانان است. امروز 10‌هزار کودک در 590 مرکز کودکان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست توسط بهزیستی نگهداری می‌شوند که بالغ بر 85‌درصد از آنها حداقل یک والد شناخته‌شده دارند و تشخیص داده شده برای جلوگیری از کودک‌آزاری و آسیب‌های دیگر باید در مراکز بهزیستی نگهداری شوند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در مراکز مداخله در بحران،‌ هزار و 642 مورد کودک آزاری‌ها یعنی ۶۰‌درصد آن توسط پدر اتفاق افتاده است.

 

افزایش اورژانس‌های اجتماعی در کشور

در ادامه رئیس اورژانس اجتماعی کشور ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی همانند حلقه‌ای به یکدیگر متصل هستند و همین امر باعث گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. اسد‌بیگی همچنین به آمار کودک‌آزاری در آمریکا اشاره کرد و گفت: سالانه سه‌میلیون مورد کودک آزاری در این کشور در انواع مختلف گزارش می‌شود و این نشان می‌دهد که در تمام دنیا آسیب‌های اجتماعی به ویژه کودک‌آزاری وجود دارد. به گزارش تسنیم، او به آخرین وضعیت مراکز اورژانس اجتماعی اشاره کرد و افزود: تا سال گذشته 200 مرکز اورژانس اجتماعی در سطح کشور فعال بودند که در تاریخ 28 شهریور امسال طی مراسمی و با حضور آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور همزمان 150 مرکز به ظرفیت مراکز قبلی افزوده شد که البته در این زمینه همچنان منتظر تخصیص صد‌میلیارد تومان اعتبارات مجلس هستیم.

 

منبع: وکیل ملت

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار