موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
2810
۰۶ شهریور ۱۳۹۵

ارزیابی کانون پرورش فکری برای انتشار کتاب متناسب با نیاز مخاطب

نورا حق پرست مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از انتشار کتاب براساس ارزیابی‌های موضوعی، مخاطب و تمرکز بر چاپ آثاری با موضوع‌های محیط زیست، اخلاق اجتماعی، کارهای سرگرمی، علمی و طنز در سه ‌سال اخیر خبر داد.

به گزارش کودک پرس     نورا حق‌پرست با ارائه گزارشی از روند برنامه‌های بخش انتشارات، به روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: خوشبختانه در این چند سال، برای انتشار کتاب ارزیابی‌های لازم صورت گرفت تا کتاب‌ها متناسب با نیاز مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف منتشر شوند. ارزیابی کتاب‌ها هم از نظر مخاطب و هم از نظر موضوعی انجام شد و بر همین اساس کتاب‌های کانون را از سال 90 تا 94 بررسی کردیم.

او ادامه داد: در این ارزیابی علاوه بر اعضای کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور، مخاطبان غیرعضو در مراکز کانون هم که به‌صورت آزاد کتاب‌های انتشارات این مجموعه را تهیه می‌کنند، در نظر گرفته شدند. این ارزیابی‌ها کمک می‌کند تعداد آثار منتشرشده با موضوع‌های مختلف برای همه‌ی گروه‌های سنی متعادل باشد و برنامه‌ریزی‌ برای انتشار کتاب دقیقا براساس برآورده کردن نیاز مخاطبان باشد.

وی درباره موضوع‌های اولویت‌بندی‌شده برای چاپ کتاب در سال 96-95 بیان کرد: از نظر موضوعی به آثاری در زمینه‌ی محیط زیست، اخلاق اجتماعی، کارهای سرگرمی، علمی و طنز نیاز داریم. از همین رو، سال گذشته دو عنوان کتاب محیط زیستی منتشر شد و امسال نیز آثار بیشتری با این موضوع منتشر می‌شود.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کتاب‌های ویژه‌ی گروه سنی خردسال (الف) اشاره کرد و گفت: گروه سنی «الف» جزو اعضای کتابخانه‌های کانون نیستند و برای این گروه سنی بیشتر مخاطبان آزاد داریم که کتاب‌های ما را می‌خرند و به‌دلیل مراجعه مکرر والدین یا مراکز پیش‌دبستانی این کتاب‌ها تهیه می‌شوند.

او درباره کتاب – بازی‌ها اظهار کرد: «کتاب – بازی‌»ها با تأکید بر آموزش مهارت‌های مختلف به کودکان مانند مهارت زبان‌آموزی، ارتباط با طبیعت، روابط اجتماعی و … منتشر می‌شوند و بیشتر متکی بر تصویر هستند تا متن. در سال 95-94 برای گروه سنی الف 14 عنوان کتاب و در سه سال گذشته 11 عنوان کتاب – بازی منتشر شده است.

حق‌پرست به طرح کتاب‌های دوزبانه (زبان اقوام ایرانی) اشاره کرد که از سال گذشته آغاز شده و قرار است ادامه پیدا کند و افزود: تا کنون 17 کتاب در این طرح منتشر شده است. با توجه به این‌که هر کتاب به یک استان اختصاص دارد آثار این طرح در قالب 31 عنوان کتاب منتشر می‌شوند.

مدیرکل نظارت بر امور انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توضیح داد: تمام این کتاب‌ها هم به زبان فارسی و هم به زبان گویش هر استان و همراه با لوح فشرده دو زبانه هستند. از همین روی هم برای بچه‌های آن استان و هم برای بچه‌های سراسر کشور مناسب است. این کتاب‌ها تصویرسازی شده‌اند و در تصویرسازی آن‌ها نشانه‌های بومی و فرهنگی هر قوم ایرانی در نظر گرفته شده است.

حق‌پرست با اشاره به مراکز فراگیر کانون و اعضای این مراکز و نیاز کودکان نابینا به کتاب‌های بریل، اظهار کرد: کتاب‌های موفق کانون طبق نظر مربیان و خود بچه‌ها به خط بریل منتشر شده و در سه سال گذشته، 10 عنوان کتاب بریل برای کودکان منتشر شده، اما در سال 95-94 این کتاب‌ها به 42 عنوان رسیده است.

او در ادامه درباره‌ی طرح انتشار مجدد کتاب‌های قدیمی کانون، گفت: خوشبختانه سال گذشته به‌مناسبت 50 سالگی کانون، این طرح با عزم جمعی مسوولان کانون اجرایی شد. آثار قدیمی منتشرشده در این طرح، با لوگوی «پنجاه سال مهر و هم‌گامی با کودکان و نوجوانان» چاپ شده‌اند و آثار قدیمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال 1344 را دربرمی‌گیرد. تا کنون 82 عنوان کتاب در این طرح منتشر شده و در حال حاضر چهار عنوان دیگر از کتاب‌های قدیمی باقی مانده است که امسال در همین مجموعه منتشر می‌شود.

مدیرکل انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تأکید بر اولویت انتشار آثار تألیفی نسبت به ترجمه از سوی این انتشارات، اضافه کرد: سال‌های گذشته میزان آثار تألیفی نسبت به ترجمه، 50 به 50 بود و به‌تدریج این نسبت تغییر کرد و اولویت به آثار تألیفی داده شد تا اکنون که سهم آثار تألیفی 65 درصد به 35 درصد آثار ترجمه است. البته آثار ترجمه‌ای در صورتی که دارای ویژگی خاصی باشند، حتما منتشر می‌شوند.

 

 

 

منبع:    ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار