28005
۲۳ مهر ۱۳۹۶
رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد؛

توزیع غذای گرم برای ۱۰ هزار کودک مشهدی به مناسبت هفته کودک

زهرا اباصلتی رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تأمین غذای گرم برای ۱۰ هزار کودک روستایی از ۱۵ مهر ماه امسال خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، زهرا اباصلتی در نشست خبری که در مرکز بهداشت استان تشکیل شد، اظهار داشت: در ماه ۱۵ هزار تومان هزینه هر کودک است که بهزیستی تقبل می‌کند.

وی اضافه کرد: استفاده از غذاهای بومی و رایج در روستا مانند بلغور شیر از برنامه‌های مرکز بهداشت برای روستائیان بوده است.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به انجام غربالگری‌های کم‌خونی، چربی، فشار خون و شنوایی که در سنین مختلف برای کودک و مادر انجام می،شود، افزود: تغذیه کودکان زیر ۶ سال تغذیه تکمیلی است و معرفی مادران برای بهبود تغذیه فرزند به کارشناس تغذیه در قالب برنامه مشاوره تغذیه را نیز در این هفته داریم.

اباصلتی از برنامه‌های حمایتی با دیگر سازمان‌ها از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) یاد کرد و گفت: شناسایی کودکان با سوء تغذیه آموزش و بهبود تغذیه از برنامه‌های مرکز بهداشت است.

وی با اشاره به اینکه هر کودک تا ۶ ماه تحت پوشش این برنامه قرار دارد، ادامه داد: ۲ هزار و ۲۰۰ کودک تحت پوشش برنامه حمایتی مرکز بهداشت هستند و ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیون هزینه شده است و کمک غذایی به صورت سبد غذا نیز ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به فعالیت‌های انجام شده برای پیشگیری از کوتاهی قد اشاره کرد و افزود: از هر ۱۰۰ کودک ۴.۶ درصد کودکان دچار کوتاهی قد هستند که حدود ۲.۲ درصد ناشی از سوء تغذیه است.

در ادامه قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان حقوق کودک در اسلام و وظیفه خطیر و الدین برای فرزندان اظهار کرد: هر کودک نشانه‌ای از آفریدگار است و در طرح تحول سلامت هزینه بالایی برای سلامت کودکان اختصاص یافته است.

در ادامه برنامه مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ۱۵ تا ۲۰ مهر ماه به نام هفته کودک نامگذاری شده است، اظهار کرد: مرکز بهداشت استان سبقه بیش از ۲۰ سال برای برنامه‌ریزی در حوزه کودک دارد.

حامد قضاوی افزود: ۵۲۲ هزار کودک زیر ۵ سال با فعالیت ۲۰ مرکز بهداشت خراسان رضوی از امکانات درمانی و حمایتی برخوردار شدند، که از این تعداد یک صد هزار کودک زیر یکسال از مراقبت‌های سلامت بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه هر کودک زیر ۵ سال به تعداد ۱۶ بار از مراقبت‌ها ی تکاملی این مرکز بهره‌مند می‌شود تاکیدکرد: ترویج تغذیه با شیر مادر تن‌سنجی سلامت روانی در قالب برنامه مراقبت ادغام یافته سلامت کودکان از برنامه‌های این هفته است.

مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مراقبت‌های سلامت از دوران جنینی فراهم می‌شود که از نظر روانی و عاطفی و برای تمام کودکان زیر یک سال پرسشنامه ASQ برای شناسایی بیماری‌های مختلف در کودکان انجام می‌شود .

در ادامه مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه والدین نقش موثری در تعیین سلامت اجتماعی فرزندان دارند، اظهار کرد: مهم‌ترین راه برای کاهش اختلالات کودکان و آسیب‌های اجتماعی پرورش کودکان از کودکی است که این معاونت در سنین ۲ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۷ سال دوره‌های مخصوص را برای کودکان دارد.

ندا اخروی افزود: بحث آشنایی والدین با علائم اختلالات در بزرگسالی و مصرف مواد مخدر یا الکل و همچنین اجرای برنامه GBU را داریم که طی این برنامه ۱۰ دقیقه از زمان کلاس صرف آموزش احترام کودک به خودش، معلم و هم کلاس‌هایش تعلق می‌گیرد.

در این برنامه همچنین رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: برای کودکان ۳ تا ۱۴ سال برنامه بهداشت دهان و دندان یک میلیون و سیصد هزار معاینه پایش و استحکام دندان دانش آموزان با هزینه ۷ میلیارد اجرا شده است .

بهمن کلالی اضافه کرد: ۳۰۰ هزار مسواک انگشتی برای کودکان زیر دو سال تامین شده است.

وی ادامه داد: در ۶ ماه نخست امسال ۵۱ هزار درمان دندان و ۳۲ هزار ترمیم و ۲۵ هزار درمان عفونت دندانی و یا دندان کشیده شده، انجام شده است.

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار