27564
۱۹ مهر ۱۳۹۶
مدیرکل بهداشت، درمان و امور بیمه کمیته امداد خبر داد؛

تعداد ۲۰۰ هزار کودک زیر ۶ سال در کشور دچار سوء تغذیه هستند

آخرین آماری که سازمان جهانی بهداشت در مورد وضعیت سوءتغذیه کودکان زیر ۵ سال در ایران دارد به سال ۲۰۰۴ بر می گردد و متاسفانه آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش کودک پرس ، رنگ از رخسارش پریده، کبودی دور چشم هایش نشان از ضعف او می دهد، کوتاهی قدش او را مضحکه دوستانش کرده؛ اشک می ریزد و غم همنشین کودکی اوست…

هفته کودک فرصتی است برای شناخت نیازهای کودکان و توجه بیشتر به آنها و در این میان آنچه ضروری است شیوه تغذیه ای این قشر از جامعه است. کمبود موادغذایی برای سوخت و ساز بدن یکی از مشکلات کشورهای در حال توسعه است مسئله ای که در کشورهای مختلف جهان به صورت چاقی، کم خوری و بدخوری بروز می یابد. طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در کودکان ناشی از سوءتغذیه است.

 

متاسفانه این معضل در کشور ما وجود دارد. آخرین آماری که سازمان جهانی بهداشت در مورد وضعیت سوءتغذیه کودکان زیر۵ سال در ایران دارد به سال ۲۰۰۴ بر می گردد و متاسفانه آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد، گرچه از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) گاهی آمار به صورت استانی منتشر می شود و طبق گفته مدیرکل بهداشت، درمان و امور بیمه کمیته امداد هم اکنون تعداد 200 هزار کودک زیر 6 سال در کشور دچار سوء تغذیه شده که از این تعداد امسال 92 هزار کودک زیر 6 سال تحت حمایت کمیته امداد قرار می گیرند. در سال گذشته تعداد این کودکان 150 هزار نفر برآورد شده بود که در این میان استان های خوزستان، هرمزگان، ایلام ، کرمان، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویر احمد، فارس در صدر قرار دارند.

 

 

‬‎

 

 

طیق آمار متاسفانه طی دو دهه اخیر آمار سوءتغذیه در ایران با رشد همراه بوده است و در ده سال گذشته سوءتغذیه کودکان کمتر از 6 سال در مناطق شهری از هفت و نیم درصد به حدود ۱۵ درصد رسیده است و در مناطق محروم و روستایی می توان تا دو برابر تخمین زد.

ازین روی در برخی استان ها طرح هایی برای مقابله با سوءتغذیه کودکان اجرا می شود.

ناصر شیبانی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان کرمان با اشاره به اینکه 21 هزار کودک زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذیه در استان کرمان شناسایی ، گفت: 10 هزار و 500 کودک زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذیه در قالب طرح همسفره تحت حمایت کمیته امداد استان کرمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه سه میلیارد و 40 میلیون تومان درشش ماهه امسال برای درمان سوء تغذیه کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذیه هزینه شده است، افزود: هر ماه کارت خرید مواد غذایی به ارزش 72 هزار و 400 تومان برای این کودکان شارژ می شود.

در خوزستان نیز، بیش از 17 هزار کودک 3 تا 6 ساله در «روستامهدها» و «مهدهای حاشیه ای» خورستان تحت پوشش قرار گرفتند و طرح توزیع یک وعده غذای گرم در «روستامهدها» با هدف بهبود وضع تغذیه کودکان در سن رشد اجرا می‌شود.

در استان فارس نیز کمیته فقر استان متشکل از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بهزیستی فارس قبل از شروع مدارس، تشکیل و برنامه مورد نظر برای کنترل سوء تغذیه کودکان در روستاهای استان تدوین گردید.

معصومه فروتن در این باره گفت: در همین خصوص سرانه روزانه هر کودک به منظور ارایه یک وعده غذای گرم 2 هزار تومان برآورد شده که در صورت تامین بودجه، مهدهای حاشیه شهرها نیز تحت پوشش این طرح قرار می گیرد.

این مسئول بهزیستی فارس گفت: سال گذشته تمامی اعتبار مربوط به کاهش سوء تغذیه کودکان روستا مهدها جذب شده و 23 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته اند که امسال نیز 100 درصد کودکانی که در روستا مهدهای فارس ثبت نام می کنند مشمول یک وعده غذای گرم و میان وعده می شوند.

فروتن ادامه داد: درحال حاضر 800 روستامهد در سراسر فارس فعال بوده که امسال قرار است 100 درصد کودکانی که در این مراکز ثبت نام می کنند تحت طرح یک وعده غذای گرم قرار بگیرند.

متاسفانه در استان هرمزگان نیز سوء تغذیه در کودکان بسیار دیده می شود و اکثریت کودکان بشاگردی در این استان دچار سوء تغذیه هستند و کوتاه قدی و کم وزنی در کودکان زیر شش سال به دلیل مشکلات تغذیه‌ در بشاگرد که محروم ترین شهرستان در کشور شناخته شده در حال افزایش بوده است.

طاهر مرادی معاون کمیته امداد شهرستان بشاگرد در این خصوص اظهار کرد: کمیته امداد بشاگرد از کودکان زیر ۶ سال مبتلا به سوءتغذیه در شهرستان حمایت می‌کند.

معاون کمیته امداد شهرستان بشاگرد با بیان اینکه یک هزار و 500 کودک بشاگردی تحت پوشش کمیته امداد هستند، افزود: طبق برنامه کمیته امداد بشاگرد ، به هریک از این کودکان ماهانه 90 هزار تومان برای رفع سوءتغذیه پرداخت می‌شود.

متاسفانه در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز تعداد 2500 کودک دچار سوءتغذیه شناسایی شده اند که طبق گفته معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی( ره) کهگیلویه و بویر احمد مورد حمایت قرار گرفته اند.

محمد نظری گفت: علاوه بر خدماتی که به صورت ماهانه به خانواده این کودکان داده می شود خود این کودکان نیز به صورت ماهانه خدماتی دریافت می کنند و کودکانی که در منطقه برخوردار هستند ماهانه هفتاد و دو هزار چهارصد تومان سبد عذایی و کودکانی که در منطقه محروم هستند ماهانه 120 هزارتومان کالا دریافت می کنند.

طبق این اظهارات گرچه اجرای این طرح ها قابل تحسین است اما به واقع پرداخت 70 تا صد هزار تومان هرگز نمی تواند پاسخگوی نیازهای تغذیه ای ماهانه کودکان باشد. کودکانی که در سخت ترین شرایط زندگی و در محروم ترین نقاط از کشور قرار دارند.

برون رفت از این وضعیت اسفناک نیازمند راهکارهای ویژه است و در ابتدا بایستی با برنامه ریزی دقیق،تعداد این کودکان و توزیع جغرافیایی و نیازهای تغذیه ای آنها شناسایی شود.

در برخی از کشورها دولت برای خانواده‌‌های کم درآمد کوپن غذایی یا استفاده از محل هایی که بتوانند مواد غذایی را به قیمت مناسب تهیه کنند، تدارک دیده‌ است. بدون شک در زمانی که خانواده ها قدرت خرید نداشته‌ باشند، تلاش دولت برای بهبود تغذیه کودکان، نوزادان و مادران باردار در پیوند با اقشار آسیب‌پذیر، نیازی محوری است.

دلیل سوء تغذیه را می توان ناشی از فقر، ناآگاهی و بی اطلاعی ، رژیم غذایی نادرست، سبک زندگی غلط، ابتلا به بیماری هایی که بر تغذیه و عادات غذایی اثرگذار است، فرهنگ نادرست تغذیه و … برشمرد.

سوء تغذیه و فقر غذایی باعث بروز بیماریهای گوناگون ، عدم رشد جسمی و روانی کودک ، وقفه در سیر تکاملی ، پیدایش اختلالات گوارشی و کبدی ، قلبی- عروقی ، دستگاه عصبی و … می گردد. کم خونی ناشی از فقر آهن ، کوتاهی قد یا ریزش موی ناشی از فقر روی، شکنندگی استخوان ناشی از فقر کلسیم، ابتلا به گواتر و اختلالات تیروئیدی ناشی از کمبود ید، اختلالات بینایی، راشیتیسم و… از دیگر عوارض سوء تغذیه است.

بر این اساس ضروری است مسئولین امر با برنامه ریزی دقیق تر و تلاشی بیشتر سعی در رفع سوء تغذیه کودکان این مرزوبوم داشته باشند کودکانی که قرار است روزی آینده ساز این کشور باشند و اکنون هفته کودک بهترین زمان برای رسیدگی و توجه به این قشر از جامعه و رفع کاستی هاست.

 

منبع: شهر فردا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار