252250
۲۸ اسفند ۱۴۰۲
جنگ غزه

آمار تکان‌دهنده از سوءتغذیه میان کودکان غزه که تبدیل به پوست و اسکلت شده‌اند

نهادهای بین‌المللی از جمله یونیسف با هشدار درباره سطح بی‌سابقه از گرسنگی میان مردم غزه اعلام کردند که از هر ۳ کودک زیر دوسال در شمال این منطقه یک کودک مبتلا به سوءتغذیه حاد است و کودکان از شدت گرسنگی تبدیل به پوست و اسکلت شده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در گزارش جدید خود درباره وضعیت بحرانی کودکان غزه اعلام کرد که از هر 3 کودک زیر 2 سال در شمال نوار غزه 1 کودک از سوءتغذیه حاد رنج می‌برد.

در بیانیه‌ای که یونیسف به این منظور منتشر کرده آمده است که سوءتغذیه میان کودکان غزه به‌سرعت در حال گسترش است و به‌دلیل تأثیرات گسترده جنگ و ادامه محدودیت‌ها در ارسال کمک‌ها به نوار غزه، سوءتغذیه در این منطقه به سطوح ویرانگر و بی‌سابقه‌ای رسیده است.

بر اساس این بیانیه، تنها در شمال نوار غزه حداقل 23 کودک تاکنون به‌دلیل سوءتغذیه و کم‌آبی، جان خود را طی هفته‌های اخیر از دست داده‌اند. نتایج تحقیقاتی که یونیسف و نهادهای وابسته به آن در شمال غزه در ماه فوریه انجام دادند نشان می‌دهد که 4.5 درصد کودکان به‌طور کامل گوشت و چربی بدن خود را از دست داده و تبدیل به اسکلت شده‌اند و از بدترین شکل سوءتغذیه رنج می‌برند و در معرض خطر واقعی مرگ قرار دارند.

یونیسف در ادامه بیانیه خود تأکید کرد که شیوع سوءتغذیه حاد بین کودکان زیر پنج سال در شمال غزه از 13 به 25 درصد افزایش یافته است.

بحران گرسنگی در سراسر غزه شیوع یافته است

«کاترین راسل» مدیر اجرایی یونیسف در این زمینه اعلام کرد: سرعت شیوع سوءتغذیه در غزه بسیار تکان‌دهنده و وحشتناک است؛ به‌ویژه در شرایطی که کمک‌های انسانی تنها در چندکیلومتری این منطقه قرار دارد اما نمی‌تواند وارد آن شود. ما بارها تلاش کرده‌ایم کمک‌های بیشتری ارائه کنیم و مکرراً خواستار رفع چالش‌های مربوط به ورود کمک‌ها به غزه بوده‌ایم اما نتیجه نداشته است.

وی تأکید کرد: وضعیت کودکان در غزه روز به روز بدتر می‌شود و تلاش‌های ما برای ارائه کمک‌های حیاتی با محدودیت‌های غیرضروری و مشکلات فراوان مواجه شده است که به‌قیمت جان کودکان تمام می‌شود. تحقیقاتی که برای اولین بار در خان‌یونس در منطقه مرکزی نوار غزه انجام شده است، نشان می‌دهد که 28 درصد کودکان زیر دو سال در این منطقه از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند و بیش از 10 درصد آنها تبدیل به پوست و اسکلت شده‌اند.

این مسئول یونیسف ادامه داد: حتی در رفح هم نتایج آزمایشات میان کودکان زیر دو سال نشان می‌دهد که 5 درصد آنها مبتلا به سوءتغذیه حاد بودند که از ماه ژانویه تا فوریه این میزان دو برابر شده و به 10 درصد رسیده است و لاغری شدید میان کودکان در رفح هم طی ماه گذشته به 4 درصد رسیده است.

از سوی دیگر آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز در گزارشی به همین منظور اعلام کرد که سوءتغذیه میان کودکان غزه به‌سرعت گسترش یافته و به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و قحطی واقعی در کمین است.

اتحادیه بین‌المللی انجمن صلیب سرخ و هلال احمر هم اعلام کرد که وضعیت انسانی در غزه چیزی فراتر از فاجعه است و غیرنظامیان با سطح بی‌سابقه‌ای از تحقیر، بدبختی و رنج مواجه هستند. وضعیت بهداشتی در غزه هم فروپاشیده است و بیمارستان‌ها با شرایطی ناامیدکننده مواجه هستند.

این اتحادیه تأکید کرد که بحران غذایی در غزه با شروع ماه رمضان بیشتر خود را نشان می‌دهد و افراد بی‌شماری هستند که چیزی برای افطار ندارند.

گزارش‌های رسیده از شمال غزه نشان می‌دهد که این روزها حتی یک ظرف شیرخشک مخصوص نوزادان به‌ویژه نوزادان نارس هم پیدا نمی‌شود و بیمارستان‌های شمال نوار غزه دائماً گزارش‌هایی درباره مرگ‌ومیر نوزادان بر اثر گرسنگی و تشنگی ارائه می‌دهند و درواقع کودکان و مردم گرسنه غزه به‌ویژه مناطق شمال در معرض کشتار سیستماتیک بر اثر گرسنگی هستند.

روز دوشنبه مصادف با اولین روز ماه رمضان در غزه 3 کودک بر اثر گرسنگی و تشنگی شدید در بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه جانشان را از دست دادند تا تعداد کودکانی که بعد از رسیدن به بیمارستان، از شدت گرسنگی جان داده‌اند به 21 نفر و تعداد کل کسانی که بر اثر گرسنگی جان باخته‌اند به 28 نفر برسد، البته تعداد افرادی که در شمال غزه بر اثر گرسنگی و تشنگی جان باخته‌اند چند برابر این تعداد است و بسیاری به بیمارستان نرسیده‌اند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار