251429
۲۴ بهمن ۱۴۰۲
مجید ملامحمدی

ضرورت نوشتن و خلق اثر از انقلاب برای مخاطب کودک و نوجوان

ملامحمدی با تاکید براینکه نوشتن و خلق اثر از انقلاب برای مخاطب کودک و نوجوان ضروری است، گفت: لازم است تا امروز بچه‌ها متوجه بشوند چه زحمت‌هایی برای به ثمر رسیدن انقلاب و برای نظام جمهوری اسلامی کشیده شده و به نوعی قدردان زحمات آن سال‌ها باشند.

به گزارش کودک پرس ، «مجید ملامحمدی» نویسنده کودک و نوجوان، با بیان اینکه انقلاب ما اتفاقات زیادی چه در شروع خودش و چه قبل از وقوع و در دوران شکل‌گیری اولیه در ۱۵ خرداد ۴۲ به خود دیده‌است، اظهار داشت: جریان مبارزه با حکومت سمتشاهی و شناخت روحانیت، شناخت مبارزان انقلابی و مسلمان زمان شاه، بازگشت امام خمینی(ره) از تبعید بعد از ۱۵ سال به ایران تا ۲۲ بهمن که روز پیروزی انقلاب است،  و بسیاری موارد دیگر از مسائلی هستند که باید برای بچه‌های امروز گفته شود و درموردش کار شود.

وی عنوان کرد: کودک و نوجوان امروز و حتی جوان امروزی اطلاعات دقیق و خوبی نسبت به وقایع انقلاب اسلامی، مبارزان، شخصیت‌ها و روز‌های پرشور و حماسه‌های بی نظیر و حتی حکومت ستمشاهی و اقداماتی که حکومت شاه انجام می‌داد ندارد. میزان اطلاعات و دانش بچه‌های امروزی نسبت به شرایط سیاسی و اقتصادی آن دوران، میزان وابستگی ایران به کشور‌های بیگانه و شرایط سخت اقتصادی دوران شاه واقعا کم است. مردم ما در آن دوران از جهت جنبه‌های مذهبی هم در فشار بودند و بالاخره گفتن این موارد و روشنگری درباره آن دوران و ارائه اطلاعات به نسل جوان و نوجوان ضروری است.

این نویسنده کودک و نوجوان عنوان کرد: با درک این ضرورت و لزوم تولید محتوای مفید و جذاب و کاربردی، بنده چند سال پیش رمانی را براساس خاطرات کودکی خودم از دوران شاه نوشتم. من در  شهری متولد شدم که خاستگاه اولیه انقلاب بوده و قیام ۱۵ خرداد در همین شهر اتفاق افتاد و هسته اولیه انقلاب در این جا شکل گرفت. در این کتاب ماجرا‌هایی که در زمان دوران دانش آموزی من در شهر قم به وقوع پیوست و اتفاقاتی که در جریان مبارزات انقلابی برای خودم، خانواده‎ام و برای مردم محله‌مان در مقابله با شاه و مبارزه با حکومت پهلوی افتاد را به شکل رمان نوشتم. در تالیف این کتاب تمام ماجرا‌ها به صورت کودکانه تالیف شده و انتشارات به‌نشر پس از انجام  برررسی‌های مختلف و طولانی و کارشناسی‌کار، آن را با تصویرگری‌ها و خط جذاب به شکل خوب و شکیلی چاپ کرد و به این شکل مجموعه «شاه فراری شده» متولد شد.

ملامحمدی گفت: نوشتن و خلق اثر درباره انقلاب واقعا ضروری است و لازم است تا  امروز بچه‌ها متوجه بشوند چه زحمت‌هایی برای به ثمر رسیدن انقلاب و برای نظام جمهوری اسلامی کشیده شده و به نوعی قدردان زحمات آن سال‌ها باشند. درباره انقلاب اسلامی موضوعات بسیاری است که می‌‎تواند دست‌مایه خلق قصه بشود. ما می‌توانیم سوژه‌های زیادی را در این زمینه برای نوشتن استفاده کنیم که با وجود گذر بیش از ۴۳ سال از انقلاب، هنوز بکر هستند و درباره آن کار نشده‌است. نوشتن درباره روز‌های مهم تقویم مانند ۱۵ خرداد، ۱۹ دی، ۲۶ دی و ۱۲ تا ۲۲ بهمن، خلق قصه درباره شخصیت‌های معروف و مطرح انقلاب که در مبارزات نقش محوری داشتند، افرادی که در شکنجه‌گاه و زندان‌های شاه بودند و… همه این افراد خاطرات خیلی باارزشی دارند.

وی تاکید کرد: نوشتن از امام خمینی و مبارزه ایشان چه در دورانی که قم بودند و چه زمانی که به تبعید رفتند و حدود ۱۵ سال در عراق و بعد از آن هم چند ماهی در فرانسه حضور داشتند تا بازگشت به ایران و پیروزی انقلاب، پر از اتفاقات و آدم‌ها و ماجرا‌هایی است که می‌توانند سوژه نوشتن باشند. حجم وسیعی از تاریخ و اطلاعات تاریخی و سوژه‌های ناب و بکر مربوط به دوران انقلاب در اختیار نویسنده‌های ما است که من معتقدم که اگر توجهی به این زمینه بشود و حمایتی از طرف متولیان فرهنگی و مراکز فرهنگی و انقلابی صورت بگیرد، این آثار قطعا به شکل خیلی خوبی توسط نویسنده‌های ما -چه آن‌هایی که خودشان آن دوران را درک کردند و چه آن‌ها که درک نکردند، ولی اطلاعات خوبی در اختیارشان خواهد بود- نوشته خواهد شد. خود همین تالیف آثار خوب برای بچه‌ها می‌تواند تاثیرگذار و روشنگر راه باشد و اطلاعات خوبی به آن‌ها از آن دوره بسیار مهم و پر خاطره بدهد.

این نویسنده تاکید کرد: طبیعی است که در مسیر نوشتن قصه و داستان و به خصوص رمان نویسنده نیاز به این دارد که وارد دنیای تخیل هم بشود؛ یعی همان موضوعات اصلی و واقعی انقلاب را به فضای تخیل هم ببرد تا به نتیجه خوبی برسد و شکل کار جذاب‌تر باشد. اما باید توجه داشت که اصل تاریخ انقلاب و شخصیت‌ها و روند‌ها باید به شکل مستند حفظ شود و دستخوش تغییر نشود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار