250553
۱۵ دی ۱۴۰۲
یاسر مرادی

۲۰۲۷۰ کودک در قشم برابر فلج اطفال واکسینه می شوند

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم گفت: بیست هزار و ۲۷۰ کودک زیر پنج سال ایرانی و اتباع مهاجر سایر کشورها با اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال در این جزیره برابر این ویروس واکسینه می شوند.

به گزارش کودک پرس ، یاسر مرادی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، طرح واکسیناسیون فلج اطفال برای کودکان یادشده از ۱۶ دی ماه در همزمان با سراسر کشور آغاز و تا ۱۹ همین ماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: این طرح به صورت خانه به خانه توسط گروه های ۲ نفره بهداشتی با مراجعه به در منازل این کودکان و خوراندن ۲ قطره خوراکی فلج اطفال اجرایی می شود و هدف از انجام آن، ریشه کنی فلج اطفال یا بیماری پولیو است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم توضیح داد: در اجرا و برگزاری این طرح همه کودکان زیر پنج سال ایرانی و یا غیر ایرانی در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس واکسن فلج اطفال را دریافت خواهند کرد.

 

مرادی اضافه کرد: در حال حاضر بیماری فلج اطفال در کشور ریشه کن شده اما به دلیل همسایگی ایران با ۲ کشور افغانستان و پاکستان که موارد فلج اطفال در آنها وجود دارد و با توجه به رفت و آمد مهاجران خارجی و کارگران فصلی این کشورها به ایران و به ویژه شهرستان مرزی قشم، طرح واکسیناسیون فلج اطفال با جدیت در کشور و این جزیره اجرا می شود.

وی گفت: تعداد شانزده هزار و ۶۰۸ کودک زیر پنج سال ایرانی و سه هزار و ۶۶۲ کودک غیر ایرانی در شهرستان مرزی قشم واجد شرایط دریافت واکسن فلج اطفال هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم افزود: طرح واکسیناسیون فلج اطفال در این شهرستان به شکل فعال اجرا می‌ شود و نیروهای بهداشتی با کارت شناسایی به در منزل خانوارها مراجعه خواهند کرد.

وی از خانواده های که به هنگام مراجعه ماموران بهداشتی در منزل حضور ندارند، خواست به همراه کودکان زیر پنج سال خود، به مراکز بهداشتی منطقه سکونت خود مراجعه کنند.

مرادی اعلام کرد: این طرح در ۲ نوبت به صورت خانه با خانه انجام خواهد شد و انتظار می رود که تمامی خانواده ها، با تیم های بهداشتی مراجعه کننده به در منازل خود همکاری لازم را داشته باشند.

وی اظهار کرد: مرحله دوم واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال نیز از ۱۴ تا ۱۷ بهمن ماه انجام خواهد شد.

بیماری فلج اطفال با نام علمی «پولیومیلیت» نوعی بیماری ویروسی شدید است، این بیماری مدل های مختلفی دارد که نوع شدید آن با آسیب به سلول های نخاعی باعث فلج می شود.

این بیماری در ابتدا شبیه یک آنفلوآنزای ویروسی است اما به تدریج ممکن است شدت پیدا کند. در نوع فلج کننده آن علایم بعد از مدتی بهبود پیدا می کنند اما ناگهان به صورت بدن درد، سردرد، تب و شروع فلج باز می گردند، بعد از یک هفته از بازگشت علایم فلج کامل می شود و به حداکثر خود می رسد.

این بیماری به وسیله ترشحات دهان و بینی منتقل می شود و نوع فلج کننده آن را باید به سرعت در بیمارستان بستری کرد و اقدامات حمایتی را برای وی در نظر گرفت.

فلج اطفال در اغلب کشورهای جهان کنترل شده است و واکسن خوراکی برای ایجاد ایمنی در برابر آن موجود است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار