250427
۱۰ دی ۱۴۰۲
تربیت خانواده

والدین در آموزش نظم به کودکان الگو باشند

یک مربی تربیت خانواده با بیان اینکه برای آموزش نظم، ابتدا والد باید برای کودک الگو باشد، گفت: والدین باید متناسب با سن و توانایی‌های کودک از او انتظار مسئولیت‌پذیری و نظم داشته باشند.

به گزارش کودک پرس ، فاطمه‌زهرا افشارکیا، کارشناس روانشناسی و مربی تربیت خانواده، با بیان اینکه والدین می‌توانند از طریق تکنیک‌های آموزشی قصه‌گویی و داستان‌پردازی حول مسئله نظم و انضباط، و استفاده از انیمیشن‌های مرتبط با موضوع آموزش نظم از طریق عادت‌سازی‌های رفتاری درقالب بازی، نظم را به کودک آموزش دهند، گفت: در حد توان کودک، از او  کمک بخواهید و اجازه ندهید کودکتان تک بعدی بار بیاید، مثلا نگویید تو فقط درس بخوان. با لحنی مناسب و نه آمرانه از او در کارهایی که توان آن را دارد کمک بخواهید.

وی با اشاره به اینکه نقش الگوپذیری اهمیت دارد و کودک آن‌ چیزی می‌شود که ما هستیم نه آنچه که می‌خواهیم باشد، افزود: برای آموزش نظم، ابتدا والد باید برای کودک الگو باشد؛ گاهی اوقات کودک معنای مسئولیت‌ها مانند تمیز کردن اتاق را نمی‌داند و باید مسئولیت‌های جزئی را برای او دقیق تعریف کرد.

مربی تربیت خانواده با بیان اینکه اگر وسواسی هستید روی وسواس خود کار کنید، تصریح‌ کرد: کودک شما فقط یک بار در این سن خواهد بود و روزی دلتان برای به‌هم‌ریختگی‌های کودکی‌اش تنگ خواهد شد، لذا به او تا حدی آزادی بدهید و بدانید خانه‌ای که کودک دارد و به‌شدت تمیز و مرتب است، گاهی نشان‌دهنده عدم سلامت روان کودک و یا والدین است و افتخار نیست، پس ارزش‌گذاری درستی از اولویت‌‌های زندگی خود در هر بازه‌ زمانی داشته و اجازه بدهید کودکتان کودکی کند.

وی افزود: به جای دیدگاه مالکیت، دیدگاه امانتداری نسبت به فرزندتان داشته باشید و بدانید کودک شما در دست شما امانت است، پس سعی کنید با او در زمانی که با شما همکاری لازم را ندارد کمی ملاطفت به‌خرج دهید و روش دیگری را امتحان کنید.

افشارکیا با بیان اینکه نظم یعنی سازماندهی تکلیف در زمان، مکان و اولویت‌بندی درست براساس روشی خاص اظهار کرد: والدین باید متناسب با سن و توانایی‌های کودک از او انتظار مسئولیت‌پذیری و نظم داشته باشند، برای مثال از یک کودک یک تا سه سال نمی‌توان توقع درک قوانین و نظم را داشت لذا در هفت سال اول کودک تا حدودی  نظم خانه را مشخص می‌کند، زیرا هنوز آن‌چنان که باید مفهوم نظم، قانون، حد و حدود را نمی‌داند.

این مربی تربیت خانواده یادآور شد: در هفت سال اول والدین باید در جهت مفهوم‌سازی و تعریف قانون نظم و حدود برای کودک گام بردارند و در هفت سال دوم این مفاهیم قوانین و نظم آموزش و تمرین شده را به شکل عادت در بیاورند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار