250027
۲۰ آذر ۱۴۰۲
شیراز

کتابت قرآن کریم در شاهچراغ (ع) برگزار شد

طرح سراسری کتابت قرآن کریم با مشارکت اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی فارس در آستان مطهر شاهچراغ (ع) شیراز برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، طرح سراسری کتابت قرآن کریم با مشارکت بیش از ۱۲۰ کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی فارس، با حضور محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس و مهدی محسنی، معاون علمی و پژوهشی حرم شاهچراغ (ع) در آستان مطهر حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ (ع) شیراز برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، ضمن اشاره به طرح سراسری کتابت قرآن کریم عنوان کرد: این طرح خلاقانه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار آغاز شد که به دلیل استقبال خوب کودکان و نوجوانان از این طرح، با شور و نشاط بیشتر در حرم مطهر شاهچراغ (ع) نیز برگزار می‌کنیم.

محمدحسین فیروزی کتابت قرآن توسط کودکان و نوجوانان استان فارسی را پاسخ محکمی به قرآن سوزی حکومت‌های غربی دانست و گفت: این اقدام شنیع کشورهای غربی را به شدت محکوم می‌کنیم.

وی به اهمیت طرح کتابت اشاره کرد و گفت: محافل قرآنی در کتابخانه‌های عمومی فارس تقویت می شود. در طرح کتابت قرآن طی هفته‌های گذشته ۵ کتابخانه در ۳ شهرستان شیراز، مرودشت و گراش کودکان و نوجوانان مشارکت داشتند و امروز ۱۲۰ کودک و نوجوان شیرازی میهمان و مجاور سومین حرم اهل بیت (ع) در کتابت قرآن کریم هستند.

مهدی محسنی، معاون علمی و پژوهشی حرم شاهچراغ (ع) نیز با اشاره به تاریخچه کتابت قرآن عنوان کرد: در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری مردی به نام ابن مقله از اهالی فارس او را پدر خوشنویسی ایرانی می‌دانند خطوطی را که از خط کوفی منشعب شده بودند را تکمیل و قانونمند ساخت و خطوط ششگانه یا اقلام سته را با مبنا قرار دادن سطح و دور وضع کرد. خط نسخ یکی از این خطوط بود که استفاده و کاربرد آن در کتابت و نوشتار به ویژه در کتابت قرآن می باشد.

معاون علمی و پژوهشی حرم شاهچراغ (ع) تاکید کرد: خط نسخ از آغاز پیدایش در تمام کشورهای اسلامی مورد توجه قرار داشته است و بیشتر برای کتابت کلام الله به کار می‌رفته است. نام‌گذاری این خط نیز از آن روست که جمیع خطوط را نسخ کرد و کتابت قرآن مجید منحصر به آن شد.

وی ضمن اشاره به طرح سراسری کتابت قرآن کریم توسط کودکان و نوجوانان در حرم شاهچراغ ابراز امیدواری کرد: برگزاری این‌گونه طرح‌های ویژه با همکاری کتابخانه‌های عمومی و حرم شاهچراغ (ع) ادامه داشته باشد.
به گزارش ایبنا؛ با توجه به اهانت‌های اخیر به این کتاب مقدس در اروپا و نظر به اینکه کتابت قرآن کریم سنتی دیرینه از زمان پیغمبر (ص) دارد، طرح سراسری کتابت قرآن کریم به همت محافل قرآنی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به منظور انس بیشتر اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی با قرآن شکل گرفته است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار