249940
۱۷ آذر ۱۴۰۲
فرهنگ و هنر

نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان در مشهد برگزار شد

نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان با موضوع «تجربه‌نگاری شعر کودک و نوجوان» در مشهد برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان با موضوع «تجربه‌نگاری شعر کودک و نوجوان» به میزبانی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

در این نشست که با حضور جمعی از شاعران کودک و نوجوان و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات کودک برگزار شد، «عباسعلی سپاهی یونسی» دبیر جلسه شعر کودک و نوجوان حوزه هنری خراسان رضوی، «سید احمد میرزاده» شاعر کودک و نوجوان و مسئول بخش کودک و نوجوان انتشارات به‌نشر و «جواد نعیمی» پیشکسوت حوزه شعر کودک و نوجوان به بیان سیر تاریخی شکل‌گیری جلسات شعر کودک و نوجوان و انتشار اشعار کودکان و نوجوانان در مشهد پرداختند و تجربیات خود را در زمینه گسترش ادبیات کودک و نوجوان با حاضران در جلسه به اشتراک گذاشتند.

در ابتدای این نشست «جواد نعیمی» به بیان برخی از تجربیات خود و مسائل و مشکلات در زمینه چاپ و نشر آثار کودک در سالیان گذشته و ابتدای شکل گیری شعر و ادبیات کودک پرداخت.

پس از وی، «سید احمد میرزاده» از مرحوم ملک الشعرای بهار به عنوان یکی از پایه گذاران شعر کودک نام برد و گفت: البته در این زمینه «محمود کیانوش» شاعر مشهدی هم بسیار اثرگذار بود و شاید بتوان از او به عنوان پدر ادبیات کودک نام برد. کیانوش برای نخستین بار محتوای مربوط به شعر کودک را تئوریزه کرد و نگاه ویژه ای به نیاز کودک به شعر و ادبیات داشت و آن را در شعر خود نیز عینیت بخشید.

میرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به بیان تجارب شخصی در عرصه ادبیات و شعر کودک پرداخت و برخوردها و موضع گیری های تلخ و شیرین مسئولان و مدیران حوزه فرهنگی و ادبی و نشر در برابر شعر و ادبیات کودک را یادآوری کرد.

«عباسعلی سپاهی یونسی» نیز در این نشست به شکل گیری محافل ادبی شعر کودک و نوجوان اشاره کرد و از حوزه هنری انقلاب اسلامی به عنوان یکی از حامیان این حوزه نام برد که در تحولات مختلف مدیریتی، همچنان از برگزاری محافل و جلسات شعر کودک و نوجوان حمایت کردند.
وی خاطرنشان کرد: خوشحالم که پس از گذشت بیش از 20 سال از شروع جلسات ادبیات و شعر کودک و نوجوان، شاعران و نویسندگان خوبی در این جلسات پرورش پیدا کردند که در این حوزه تاثیرگذار بودند.

«لیلا خیامی» و «طیبه سادات ثابت» نیز از جمله فعالان رسانه ای حاضران در این نشست بودند که ضمن بیان تجربیات خود در حوزه شعر و ادبیات کودک، به بیان نقش رسانه ها در بسط و گسترش ادبیات کودک و نوجوان و شناسایی و حمایت از فعالان در این حوزه پرداختند. امکان بیشتر دیده شدن، به روز بودن و در دسترس عموم بودن، از جمله ویژگی های مطبوعات در عرصه گسترش و حمایت از ادبیات و شعر کودک و نوجوان بود که در این سخنان مورد تاکید قرار گرفت.

«علی باباجانی» دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «کتاب سلام» نیز که به عنوان مهمان جلسه حضور یافته بود، نکاتی درباره اهمیت شعر کودک بیان کرد.

وی با نام بردن از بزرگان شعر کودک در استان از جمله مرحوم «محمود کیانوش»، استان خراسان رضوی را از جمله پیشگامان در عرصه شعر کودک و نوجوان برشمرد و برگزاری جلسات ادبی متعدد در این زمینه در استان خراسان رضوی را نشانه اهمیت جایگاه شعر کودک در عرصه ادبیات استان دانست.

همچنین در این برنامه، شاعران حاضر در جلسه، برخی از اشعار خود در حوزه شعر کودک را برای حاضران ارائه کردند.

به گفته «حسین عباس‌زاده» مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، جلسات ادبی کودک و نوجوان، شنبه هر هفته و به صورت مستمر با حضور شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان در حوزه هنری استان برگزار می‌شود. این جلسات با هدف حمایت و تشویق فعالان ادبیات کودک و نوجوان برگزار می‌شود و بیش از یک دهه قدمت دارد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار