249689
۰۷ آذر ۱۴۰۲
طاهره پژوهش

تحصیل یکی از مهم‌ترین مشکلات کودکان کار است

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه تحصیل، مهم‌ترین مشکل کودکان کار است، گفت: هیچ‌یک از کودکان نباید مجبور به کار کردن باشند و کودک باید کودکی کند.

به گزارش کودک پرس ، طاهره پژوهش، با تاکید بر اینکه تحصیل، یکی از مهم‌ترین مشکلات کودکان کار محسوب می‌شود، اظهار کرد: بر اساس پیمان‌نامه حقوق کودک و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، هیچ‌یک از کودکان نباید مجبور به کار کردن باشند و در واقع کودک باید کودکی کند؛ کودکی کردن به معنای کشف دنیای پیرامون از دید کودکانه، بازی کردن و یافتن علاقه‌مندی‌های بازی است تا در بازی‌ها به اعتماد به نفس برسند، جهان پیرامون خود را بشناسند و بر اساس زیربنای شکل گرفته در دوران کودکی، شخصیت خود را بیابند.

وی با بیان اینکه دوران کودکی دوران زمینه‌سازی برای ساختن بزرگسالی مستقل است، افزود: موضوعی که کودک کار تجربه می‌کند، پرتاب شدن از دوران کودکی به بازار کار است که پس از آن، اقتصاد و سود و زیان، محور اصلی قرار می‌گیرد و کودک را از جوی عاطفی که باید در آن رشد پیدا کند و دوست داشتن و دوست داشته شدن را فراگیرد، دور می‌کند. یک کودک تمایل به بازی، داشتن اوقات فراغت، تفریح، ورزش و تحصیل دارد، اما گاهی از تمام این موارد محروم می‌شود و نام کودک کار را یدک می‌کشد.

مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه در واقع یک کودک کار از تمام مواردی که در ساخت توانمندی‌ها و شخصیت وی در بزرگسالی نقش دارد، محروم می‌شود، تصریح کرد: به تمام دغدغه‌های کودکان کار و فقر اقتصادی که آنها را مجبور به کار کردن می‌کند، باید مواردی مانند دسترسی نداشتن به بهداشت و درمان، آموزش و خانواده‌ای که توانایی مراقبت کردن از آن‌ها را داشته باشد را نیز اضافه کنیم، بسیاری از اوقات، کودکان به علت توانایی نداشتن خانواده و برای تأمین معیشت مجبور به فعالیت در بازار کار می‌شوند.

نهادینه کردن نبود تبعیض در جامعه

وی با بیان اینکه افراد جامعه باید به فکر فراهم کردن شرایطی باشند تا کودکان مجبور به کار کردن نباشند، ادامه داد: انجمن حمایت از حقوق کودکان در سال ۱۳۷۳، با هدف ترویج پیمان‌نامه حقوق کودک، تشکیل شد و تلاش بر آن بود که حقوق کودک در جامعه ترویج و تبلیغ شود؛ بر اساس پیمان‌نامه حقوق کودک که سن کودکی را از بدو تولد تا ۱۸ سالگی می‌داند، تلاش این انجمن بر این است که نبود تبعیض را در جامعه نهادینه کند.

پژوهش گفت: تمام کودکان باید از همه مفاد پیمان‌نامه به عنوان حقوق خود باید بهره‌مند شوند که یکی از آن‌ها، نبود تبعیض است؛ در واقع کودکان باید بدون در نظر گرفتن سن، موقعیت اجتماعی و اقتصادی، زیبایی، نژاد، رنگ پوست، زبان یا مذهب از تمام این حقوق برخوردار شوند و به همین علت جامعه باید به‌گونه‌ای بدون تبعیض پیش رود که برخی کودکان برای تأمین معیشت خود، مجبور به کار کردن نباشند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار