249419
۲۴ آبان ۱۴۰۲
هفته کتاب و کتابخوانی

کتابت قرآن کریم به همت کودکان و نوجوانان انجام می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان از طرح سراسری کتابت قرآن کریم با هدف تجلی و پیوند برنامه‌های موضوعی قرآن و عترت در کتابخانه‌های عمومی با برنامه‌های ترویج کتابخوانی خبر داد و گفت: کتابت این کتاب مقدس به همت محافل قرآنی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌منظور انس بیشتر اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی با قرآن انجام می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، امروز، ۲۳ آبان‌ماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد سی‌و‌یکمین هفته کتاب و کتابخوانی با شعار «آینده خواندنی است»، اظهار کرد: امروز همزمان با آغاز هفته کتاب و کتابخوانی زنگ هفته کتاب در مدرسه شهیده خوانساری به صدا در آمد، همچنین ۱۸ آبان از پوستر هفته کتاب در مقابل درب منزل علی جهان‌پور، نویسنده همدانی رونمایی شد.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب سال همدان افزود: یک هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در هفته کتاب در شهرها و روستاهای استان برگزار می‌شود.

زارعی از طرح سراسری کتابت قرآن کریم با هدف تجلی و پیوند برنامه‌های موضوعی قرآن و عترت در کتابخانه‌های عمومی با برنامه‌های ترویج کتابخوانی خبر داد و گفت: بر این اساس و با توجه به اهانت‌های اخیر به این کتاب مقدس در اروپا و نظر به اینکه قرآن کریم به عنوان اولین کتاب و سرآمد تمام کتب است، کتابت این کتاب مقدس به همت محافل قرآنی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌منظور انس بیشتر اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی با قرآن انجام می‌شود.

وی بیان کرد: این طرح که در ایام هفته کتاب از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه در ۳۱ استان کشور با اختصاص سهیه کتابت به هر استان و به تبع هر شهرستان اجرا می‌شود، شامل کتابت ۶۰۴ صفحه از قرآن کریم در ۱۵ سطر است که بنا بر تعداد کتابخانه‌های عمومی هر استان و علاقه‌مندان محافل قرآن و عترت در استان‌ها تقسیم شده است.

زارعی با اشاره به اینکه جشنواره دوست من کتاب با شرکت بیش از ۷۰۰ اثر در حال برگزاری است، افزود: دومین دوره این جشنواره با محوریت شعر و داستان کودک و نوجوان با موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی و بخش ویژه قرآن و عترت پیامبر(ص) برگزار می‌شود.

اجرای طرح اهدای کتاب، اهدای خون

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان یادآور شد: طرح کتابخوان با شعار، «اهدای کتاب، اهدای دانایی، اهدای خون، اهدای زندگی» با همکاری اداره‌کل انتقال خون استان برگزار می‌شود و کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها به اهدای خون می‌پردازند. همچنین در این هفته فراخوان دوره دوم کلاس نویسندگی خلاق با تدریس بهناز ضرابی‌زاده منتشر می‌شود و برنامه شعرخوانی در محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی استان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: یکی از مهمترین موضوعات برنامه‌‎های فرهنگی جوانی جمعیت، بیانیه گام دوم انقلاب، سواد سلامت خانواده است که در همه برنامه‌های کتاب‌محور به آن توجه می‌شود. دوازهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با شرکت ۴۰ هزار و ۵۹۴ شرکت‌کننده، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با شرکت ۱۰ روستا برگزار شد، هم‌چنین کتابداران در جشنواره کسب‌وکارهای کوچک در کتابخانه‌های عمومی به‌صورت ملی شرکت داشتند که رتبه اول و پنجم جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی توسط علی کرمی، مسئول کتابخانه قدس روستای ویان شهرستان کبودراهنگ و محمد عبدلی، مسئول کتابخانه حکمت روستای حسین‌آباد عاشوری شهرستان بهار به دست آمد.

زارعی از برگزاری جشنواره هدهد سفید خبر داد و بیان کرد: این جشنواره در سه گروه کودک نوجوان و بزرگسال به‌صورت ملی و داستان‌نویسی به‌منظور کشف استعداد کودکان و پرورش برگزار می‌شود که تاکنون ۱۲ جلسه آن برگزار شده است.

وی با اشاره به عضویت رایگان و بخشودگی جرائم دیرکرد توضیح داد: طرح عضویت رایگان و بخشودگی جرائم دیرکرد بازگشت منابع در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور اجرا می‌شود. علاقه‌مندان از ۲۳ تا ۲۵ آبان‌ماه فرصت دارند با مراجعه به سامانه سامان و پرتال‌های کتابخانه‌ای و دریافت کد تخفیف عضویت رایگان، به عضویت کتابخانه مورد نظر خود درآیند. همچنین در این طرح، اعضایی که منابع امانی‌شان شامل جرائم دیرکرد می‌شود، در صورتی که در بازه زمانی ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه به کتابخانه عودت دهند، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی جرائم دیرکرد خواهند شد.

زارعی افزود: اعتبار کدهای تخفیف عضویت رایگان تا ۲۴ آذرماه سال جاری خواهد بود و فهرست پرتال کتابخانه‌های عمومی در سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی نیز در نشانی www.samanpl.ir در دسترس است.

وی بیان کرد: بیش از ۳۵۰ بازدید از کتابخانه‌ها توسط مدارس در هفته کتاب پیش‌بینی شده است. ۲۵ برنامه رونمایی و نقد کتاب در سراسر استان در نظر گرفته شده است. مسابقه کتابخوانی من و کتاب از کتابی با همین عنوان از مقام معظم رهبری، پویش کتاب دست‌ساز من، پویش معرفی کتاب همراه من، نمایشنامه‌خوانی، قصه‌گویی، نقاشی دیواری، روزنامه دیواری، معرفی کتاب و… از جمله برنامه‌های این هفته است. نیمی از برنامه‌های هفته کتاب ویژه گروه سنی کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان یادآور شد: حضور کتابداران و کارشناسان و مدیران در نماز جمعه این هفته و برپایی میز خدمت در محل نماز جمعه از اقدامات  برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به آماری از اجرای برنامه‌های فرهنگی در این نهاد تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ در کتابخانه‌های عمومی استان ۱۱ هزار و ۶۵۸، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰ هزار و ۵۲۱ برنامه فرهنگی انجام شده است. برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که تعداد ۱۲ هزار و ۶۷۲ برنامه فرهنگی اجرا شود که  تا پایان مهر ماه امسال هفت هزار و ۳۸۳ برنامه فرهنگی اجرا شده است.

زارعی گفت: این برنامه‌ها شامل جلسات نقد و رونمایی، نشست‌های کتابخوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، مسابقات کتابخوانی، نمایش‌نامه‌خوانی، جلسات مطالعاتی، معرفی کتاب، کارگاه آموزشی، مشاوره، قصه‌گویی، کاردستی، روزنامه دیواری، نقاشی، نماشگاه کتاب، محافل ادبی و… است.

وی ادامه داد: اجرای طرح دومین دوره حسینیه اندیشه سلسله نشست‌های معرفتی اهداف نهضت حسینی در ایام محرم و صفر در همه شهرستان‌ها، اجرای طرح کارگاه نویسندگی خلاق با تدریس نویسنده مطرح کشوری خانم ضرابی‌زاده، افتتاح ۱۰ خانه‌ محیط زیست در سطح کتابخانه‌های استان، برگزاری بیش از ۲۵۲ کارگاه آموزشی در کتابخانه‌‌ها از جمله برنامه‌های اجرایی است.

زارعی با اشاره به میزان امانت کتاب یادآور شد: در سال ۱۴۰۰، ۴۲۴ هزار ۴۴۱ نسخه کتاب، در سال ۱۴۰۱، ۷۱۱ هزار و ۳۴۶ نسخه و در نیمه نخست سال جاری ۵۳۰ هزار و ۱۸۰ نسخه کتاب به امانت رفته است.

 رسالت کتابخانه ارائه زیرساخت‌ها برای دسترسی به کتاب است

وی با اشاره شاخص‌های آماری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز بیان کرد: در حال حاضر ۱۱۸ کتابخانه عمومی در استان همدان فعالیت می‌کند که ۱۰۷ باب آن نهادی و ۱۱ باب به‌صورت مستقل و مشارکتی فعالیت می‌کنند. تعداد کتابخانه‌های عمومی در ابتدای دولت سیزدهم ۱۱۵ باب بوده است. از این تعداد ۷۰ باب کتابخانه شهری، ۴۷ باب کتابخانه روستایی و یک باب سیار شهری است. البته خودرو کتابخانه سیار شهرستان اسدآباد نیز خریداری شده که در حال آماده‌سازی و تجهیز است.

زارعی با بیان اینکه رسالت کتابخانه ارائه زیرساخت‌ها برای دسترسی به کتاب است، گفت: در راستای به‌روزرسانی منابع شاخص کهنگی متون سنجیده می‌شود، برخی از متون کهنه می‌شوند و دیگر مورد استفاده نیستند و از دور خارج می‌شوند، همچنین کتاب‌هایی که فرسوده می‌شوند و امکان مرمت ندارند از مجموعه خارج می‌شوند.

وی یادآور شد: ادبیات پایداری ما نیز نیاز به پرداختن دارد و مخاطبان خوبی دارد؛ نقص ما در این زمینه این است آن‌طور که باید در مورد زنان و مادران کتب متنوعی تألیف نشده است، امیدواریم نویسندگان به این حوزه بیشتر توجه کنند.

زارعی با یادی از فرهیخته همدان دکتر پرویز اذکایی گفت: بزرگترین واقف فرهنگی همدان موثق‌ترین منابع اطلاعاتی را تألیف کرد و در تألیف جزو افراد صاحب دانش بود و حمایت از نویسندگان جوان جزو دغدغه‌ها و توصیه‌های او بود.

زارعی در پایان بیان کرد: با توجه به آلودگی اطلاعات و آشفتگی اطلاعات لازم است در حوزه سواد رسانه کار شود، هر آنچه رسانه ارائه می‌دهد را لزوما نباید استفاده کنیم بلکه از منابع موثق یا از جمله منابع اطلاعاتی مجازی موثق یا سایت‌های اطلاع‌رسانی موثق باید استفاده کرد. در این زمینه لازم است راهبرد و خط مشی مشخص شود و این رسالت تمام دستگاه‌های فرهنگی است نسل بعد از ما نباید بی‌اندیشه و بی‌مطالعه باشد و این خطرناک است، افرادی را پرورش دهیم که دارای تحلیل علمی و عقلی باشند و فکر انتقادی داسته باشند، هر فرد حداقل روزی ۱۵ دقیقه برای مطالعه کتاب وقت بگذارد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار