248063
۳۰ شهریور ۱۴۰۲
جشنواره فیلم کودک

آینده سینمای کودک و نوجوان نگران کننده است

با نگاهی به گذشته و بررسی آثار تولیدی در این زمینه متوجه خواهیم شد که دهه شصتی ها و کمی هم کودکان دهه هفتادی در عصری طلایی از آثار تماشایی به سر می بردند این در حالی است که آینده سینمای کودک و نوجوان نگران کننده است.

به گزارش کودک پرس ، این روزها شاهد رونمایی از پوستر جشنواره فیلم کودک در شهر اصفهان بودیم و این در حالی است که بابررسی سرانگشتی از تعداد آثاری که در زمینه کودک و نوجوان تولید شده است، به این امر پی می بریم که برخلاف برگزاری جشنواره های مختلف در سینمای ایران، این تولیدات سهمی بسیار اندک داشته و تنها به 7درصد به نسبت تمام تولیدات می رسد.

با نگاهی به گذشته و بررسی آثار تولیدی در این زمینه متوجه خواهیم شد که دهه شصتی ها و کمی هم کودکان دهه هفتادی در عصری طلایی از آثار تماشایی به سر می بردند این در حالی است که آینده سینمای کودک و نوجوان نگران کننده است و برخی آمارهای رسمی در این زمینه خبرهای خوبی از تولیدات این حوزه نمی دهند.

آمارها نشان می دهد که در مجموع 910 فیلم از ابتدای دهه  90تا 11 سال بعد تولید شده است و سهم دنیای کودک از این تعداد تنها 7درصد بوده است. لازم به یادآوری است که ژانر کودک و نوجوان در میان آثار تولیدات سینمایی بسیار مهم و حیاتی است و با توجه به نقش بنیادین کودک در آینده و سهمی که در آن ایفا خواهد کرد، غیرقابل انکار است. کمی تامل در این نکته در تمام دنیا اثبات خواهد کرد که گردش مالی این موضوع می تواند موتور محرکی برای دست اندر کاران این عرصه باشد تا اهتمام ویژه تری در این زمینه به کار گیرند.

شاهد مثال اهمیت اقتصادی ژانر کودک نیز زمانی نمایان می‌شود که  بررسی میزان فروش ژانرهای مختلف در همین دوره نشان می‌دهد،  فیلم با ژانر کودک و نوجوان با 1335 میلیارد ریال مجموع عملکرد گیشه در جایگاه چهارم فروش پس از ژانرهای کمدی، درام و اجتماعی قرار گرفته که حکایت از همان پتانسیل بسیار بالای اقتصادی فیلم کودک و نوجوان درصورت برنامه‌ریزی صحیح برای آن از سوی مسئولان است.

سارا روستا پور مجری برنامه کودک و نوجوان در گفتگو درباره وضعیت حال حاضر برنامه های کودک و اینکه چرا در حال حاضر وضعیت ساخت برنامه در این حوزه نمود کمتری دارد، گفت: من فکر می کنم که صداوسیما در حال حاضر بسیار پرکارتر شده است و شبکه ای اختصاصی برای کودک و نوجوان داریم اما مسئله اینجاست که در زمان دهه 60 تا این اندازه تولید محتوا صورت نمی گرفت شاید در آن زمان دو ساعت مجموع زمانی بود که در طول روز می توانستیم برنامه کودک بببینیم اما در حال حاضر می بینیم که شبکه ای به کودک و تولیدات آن اختصاص یافته است.

وی افزود: در حال حاضر سبد انتخاب کودکان بسیار پر است و محتواهای بسیاری تولید می شود که شاید به چشم نمی آید. البته باید به این نکته اشاره کنم که با اتفاقی جهانی روبرو هستیم و در جهان شرکتهای فیلمسازی بزرگی وجود دارند که به صورت اختصاصی برای کودکان به تهیه فیلم و انیمیشن می پردازند در حقیقت باید گفت که آنان برای کودکان دنیا برنامه سازی می کنند. ما نتوانسته ایم با این شرایط با شرکتهای بزرگ رقابت کنیم.

 روستا پور درباره این سوال که به نظر شما آیا کیفیت آثار تولیدی نیز بهتر شده است، اشاره کرد: افزایش تولیدات لزوما به معنای آن نیست که کیفیت آثار نیز بهتر شده است. اساتیدی که در آن زمان برنامه سازی می کردند بسیار حاذق بودند ولی در حال حاضر خیلی از افرادی که در حوزه کودک و نوجوان برنامه سازی می کنند، تبحر و تخصص کافی را ندارند.

مجری برنامه کودک و نوجوان اظهار کرد: این مشکلات نشان می دهد همه برنامه سازان در یک سطح نبوده و بسیاری از افراد بر حسب شایستگی در این جایگاه قرار نگرفته اند. برخی از برنامه هایی که ساخته می شود فقط جنبه سرگرم کننده داشته و محتوای مورد نیاز را ندارد.

وی همچنین افزود: باید بگویم من و همکارانم ارتباط بسیار کمی با کشورهای دنیا و حتی حوزه خلیج فارس داریم و برنامه هایی برای تبادل نظر در زمینه برنامه سازی در تلویزیون وجود ندارد یعنی در حقیقت در فضایی بسته مشغول فیلمسازی هستیم.

روستاپور اظهار کرد: بودجه صداوسیما برای تربیت نیرو بسیار کم است ضمن اینکه مدیران خوشفکری نیز داریم. باید به اهمیت ساخت سریال و فیلم در زمینه کودک و نوجوان توجه کرد. سالهاست که سریال کودک و نوجوان نداریم و نیاز است که بودجه های هنگفتی به این زمینه اختصاص یابد.

مجری برنامه کودک و نوجوان گفت: ساخت سریال برای بزرگسالان بسیار زیاد است اما شاید با یکی از همین بودجه ها بتوان بهترین سریالها را برای کودکان ساخت. بودجه فیلمسازی برای کودکان باید افزایش یابد چراکه این سرمایه گذاری، برای آینده کشور نتیجه خوبی دارد.

به این ترتیب با درنظر گرفتن واقعیت آماری ژانر کودک و در آستانه آغاز جشنواره فیلم کودک و نوجوان در نصف جهان  لازم است مدنظر داشته باشیم که  فیلم‌های کودک و نوجوان اگرچه هزینه زیادی برای ساخت ندارند، اما در انتهای زنجیره تولید تا بازار یعنی هنگام فروش اتفاق خوبی را رقم می‌زنند زیرا هر کودکی که بخواهد فیلمی را تماشا کند، باید همراه با خانواده یا حداقل یکی از والدین خود روی صندلی سالن سینما بنشیند  و این یعنی در کنار هر بلیت 1 تا 2 بلیت دیگر به حساب گیشه پول واریز خواهد کرد. البته سینمای انیمیشن هزینه بالایی برای تولید دارد، اما از سویی همین اعداد و ارقام نشان می‌دهند که سود آنها بهتر از فیلم‌های رئال کودک و نوجوان است.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که در حال حاضر انیمیشن سازی در کشور ما پیشرفتهای قابل توجهی داشته است و این موضوع نشاندهند قدرت و قابلیت آنان است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار