248050
۳۰ شهریور ۱۴۰۲
کودکی بهتر، زندگی بهتر

شیوه‌نامه هفته ملی کودک منتشر شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هفته ملی کودک را با شعار «کودکی بهتر، زندگی بهتر» ۱۵ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۲ برگزار می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، روز و هفته ملی کودک از مهمترین مناسبت‌هایی است که همه ساله در کشور‌های مختلف به منظور توجه به حقوق کودکان و برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط زندگی آنان برگزار می‌شود.

در این هفته، اقدام‌هایی از سوی دولت، سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط انجام می‌شود تا مسائل مربوط به کودکان مورد توجه قرار گیرد. برنامه‌هایی نظیر نشست‌ها، کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های آموزشی برگزار می‌شود تا آگاهی‌افزایی درباره حقوق کودکان به وجود آید و توجه بیشتری به مسائل آنان معطوف شده و راهکار‌هایی برای حفاظت از حقوق آنان ارائه شود.

بنابراین، هفته ملی کودک فرصتی است تا جامعه به وجود و نیاز‌های کودکان توجه بیشتری داشته باشد و برنامه‌هایی برای مراقبت و حمایت از آنان انجام دهد.

بر همین اساس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک شیوه‌نامه هفته ملی کودک را به منظور هم‌افزایی تمامی نهاد‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه کودکان و برگزاری هرچه بهتر هفته ملی کودک منتشر کرده است.

همچنین به منظور ایجاد وحدت‌رویه در پیش‌بینی و اجرای برنامه‌ها، شورای سیاست‌گذاری هفته‌ی ملی کودک، شعار «کودکی بهتر، زندگی بهتر» را، برای گرامی‌داشت این هفته در نظر گرفته‌است.

در این شیوه‌نامه جلب توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت دوران کودکی، ویژگی‌ها، نیاز‌ها و خواسته‌های کودکان امروز هدف کلی عنوان شده است و هم‌گرایی و هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی کودک در حیطه وظایف و تکالیف سازمان سراسر کشور، ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان حوزه‌ی کودک به ویژه «کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، معطوف کردن توجه مسئولان و جامعه به مسایل و نیاز‌های قشر کودک به ویژه کودکان با نیاز‌های ویژه، معرفی کانون و ظرفیت‌های آن به جامعه به‌ویژه «خانواده‌ها و اولیای تربیتی»، آگاهی‌رسانی در خصوص تکالیف و حقوق کودک، فرهنگ‌سازی در زمینه ایجاد امکان مشارکت کودکان، ایجاد زمینه امکان دسترسی برابر کودکان به خدمات و امکانات رفاهی، تفریحی و آموزشی و معرفی نهاد‌های مرتبط با حوزه کودکان و آشنایی با ظرفیت‌های آن‌ها نیز به‌عنوان اهداف فرعی تعریف شدند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان روزشمار هفته ملی کودک را نیز به این ترتیب اعلام کرده است: ۱۵ مهر: کودک، صلح، امنیت، محیط زیست، ۱۶ مهر: کودک، زندگی، سلامت، رشد، ۱۷ مهر: کودک، مشارکت، آگاهی، شکوفایی، ۱۸ مهر: کودک، خانواده، هویت، عدم تبعیض، ۱۹ مهر: کودک، اخلاق، تربیت، مصلحت، ۲۰ مهر: کودک، گذشته، حال، آینده و ۲۱ مهر: کودک، رفاه، بهزیستی، دسترسی برابر.

همچنین هم‌گرایی و هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی کودک در سراسر کشور از جمله اهداف مهم در برگزاری این هفته است. برهمین اساس برخی دستگاه‌های اجرایی مرتبط عبارتند از: وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت آموزش و پرورش، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، شورای کتاب کودک، مدیرعامل بنیاد کودک، سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، صندوق نوآوری و شکوفایی و.

هفته ملی کودک از ۱۵ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و کودکان و نوجوانان سراسر کشور، مربیان و اولیای تربیتی، خانواده‌ها و فعالان حوزه کودک و نوجوان مخاطبان برنامه‌های این هفته هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار