247999
۲۸ شهریور ۱۴۰۲
فاطمه حسینی‌فر

ادبیات دینی کودک، نیازها و چالش‌ها

یک کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ویژگی مهم کتب کودکان به ویژه در موارد اعتقادی و دینی استفاده از ذوق و و خلاقیت به تناسب سن در ارائه مطالب است، گفت: در این سال‌ها تنها به سرعت نشر کتب در این حوزه توجه کرده و از خلاقیت لازم و توجه به ذهن کودکان در سنین مختلف دور مانده‌ایم.

به گزارش کودک پرس ، فاطمه حسینی‌فر، یک کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد ضرورت‌های ادبیات کودک، اظهار کرد: گذشته متون ادبی بزرگسالان در مکتب خانه برای کودکان تدریس می‌شد و این سنین از کتاب‌های مستقل محروم بودند.

وی با بیان اینکه در سال‌های بعدی این متون برای کودکان و نوجوانان، سنگین و در بیشتر مواقع، خسته‌کننده است و باید به فکر فصل جدیدی برای کتب کودکان با زبان خودشان باشند، افزود: روانشناسان، امروز به این باور رسیدند که با کمک ادبیات کودک می‌توان بسیاری از توانایی‌ها، مهارت‌ها، خلاقیت‌ها و حواس پنج‌گانه کودکان را تقویت کرد.

این کارشناس‌ارشد روانشناسی تربیتی با بیان اینکه این امر باعث شد که به تدریج به فکر تهیه متون خاصی برای این رده سنی افتادند، افزود: کودکان خردسال به متن‌های کوتاه و آهنگین بیشتر واکنش نشان داده و از آنجا که دایره لغت محدودتری دارند، به واژگان ساده‌تر و کاربردی‌تر نیاز دارند تا متوجه مطلب ارائه شده شوند.

وی با بیان اینکه به‌علاوه از آنجا که کودک تفکر انتزاعی قوی ندارد، متون کودک با تصاویر همراه می‌شود تا ذهن او را در خلق صحنه‌های مربوط یاری کند، تصریح کرد: ویژگی مهم کتب کودکان به ویژه در موارد اعتقادی و دینی استفاده از ذوق و و خلاقیت به تناسب سن در ارائه مطالب است.

حسینی‌فر با بیان اینکه در این سال‌ها تنها به سرعت نشر کتب در این حوزه توجه کرده و از خلاقیت لازم و توجه به ذهن کودکان در سنین مختلف دور مانده‌ایم، تصریح کرد: در حوزه ادبیات کودکان به ویژه ادبیات دینی که با اعتقادات سر و کار دارد نیازمند نگاهی تازه و نو هستیم.

وی با بیان اینکه استفاده از زبان قصه برای بیان واقعیت‌هایی که در قرآن بدان اشاره شده است، باید ویژگی مهم کتب دینی کودکان باشد، افزود: انتخاب قصه‌های مناسب در ارتباط با قصه‌های قرآن باید در رأس فعالیت‌های مربیان دینی و پرورشی در مهدکودک‌ها و مدارس قرار گیرد.

این مشاور کودک ادامه داد: آثار کهنی چون بوستان و گلستان سعدی، کلیله و دمنه و قصه‌های مثنوی معنوی از جمله آثاری هستند که داستان‌های پندآموز برای کودکان ما متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی ما دارند، اما سؤال اینجاست چه اندازه به این متون و ساده سازی آن متناسب با ذهن کودک امروزی پرداخته‌ایم؟

حسینی‌فر با بیان اینکه متون کهن فارسی نیاز به بازنویسی‌هایی به زبان معاصر دارند، تصریح کرد: از طرفی نباید به بهانه نشر زیاد کتب از محتوا و ساختار ادبی فاصله بگیریم چراکه کودک و نوجوان امروز نیازمند متون با محتوای مناسب سن خود بوده و نباید هوش کودکان امروزی را از یاد برد.

وی با بیان اینکه در این زمینه نویسندگان تخصصی و اصیل باید دیده و حمایت شوند و محتواهای قوی مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: کتاب‌های ضعیف تأثیر بدی روی تربیت کودکانمان می‌پذیرد و به عنوان یک نسخه که تنها به دلیل ‌افزایش آمار نشر به دنبال آن بوده‌ایم اثر نامتناسبی روی تربیت فرزندانمان می‌گذارد. فراموش نکنیم عدم تولید آثار به ویژه در سن حساس کودکی از تولید آثار نامطلوب بهتر است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار