247694
۱۷ شهریور ۱۴۰۲
نمایشگاه قتیل العبرات

نمایشگاه هنر عاشورایی «قتیل العبرات» گشایش یافت

نمایشگاه هنر عاشورایی «قتیل العبرات» در بخش‌های بزرگسال و کودک و نوجوان در موزه تاریخ کانون پرورش فکری گشایش یافت.

به گزارش کودک پرس ، آیین گشایش نمایشگاه «قتیل العبرات» با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون، حمید گروگان نویسنده و پژوهشگر، کوروش پارسانژاد طراح گرافیک و سیدحبیب نبوی پژوهشگر حوزه ادبیات روز ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ برگزار شد.

در این نمایشگاه ۲۰ اثر نقاشی خط از هنرمندان موزه تاریخ کانون و ۱۵ اثر نقاشی از کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته شده است.

در ابتدای این برنامه سارینا سیفی، برسام علیزاده و هلما یارمحمدی اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون، با اجرای پرده‌خوانی مراسم را آغاز کردند که گوشه‌هایی از این پرده‌خوانی از کتاب «تشنه لبان» بود.

در ادامه حمید گروگان و کوروش پارسانژد نویسنده و طراح گرافیک کتاب «تشنه لبان» نکته هایی را در مورد مراحل تولید این مقبل عاشورایی بیان کردند.

واقعه کربلا تا ابد زنده می‌ماند؛

سیدحبیب نبوی، پژوهشگر حوزه ادبیات نیز در این آیین به تفصیل به جایگاه کودکان و نوجوانان در واقعه عاشورا و نقش آن‌ها در ماندگار شدن آن واقعه پرداخت.

وی در گوشه‌ای از سخنانش گفت: در تاریخ جنگ‌هایی بسیار بزرگ‌تر از جنگی که صحرای کربلا به خود دید رخ داده است. ظلم‌ها و مقاومت‌های بزرگ‌تری از این واقعه در تاریخ پیدا می‌شود. اما چه چیزی کربلا را تا همیشه زنده نگه داشت؟

نبوی ادامه داد: کربلا یک فرهنگ ساخت. فرهنگی که ایرانیان -به واسطه تاریخ عزاداری تفکر محور- از اعراب بهتر آن را درک کرده و گسترش دادند. واقعه کربلا مقابله ظالم و مظلومی بود که در آن ۳۰ کودک و ۵۰ زن حضور داشتند. بیشتر آن کودکان که کوچک‌ترین‌شان عبدالله یا علی‌اصغر شش ماهه بود شهید شدند. عاشورا در هر لحظه ورق به ورق فرهنگ ساخت.

در پایان این برنامه به کودکان حاضر در موزه تاریخ کانون کتابِ «گام گام تا داستان سفر اربعین» به نویسندگی کلر ژوبرت و زهرا فلسفی و طراحی و تصویرسازی زهرا فلسفی اهدا شد. این کتاب به مسافران کوچک امام حسین(ع) در موکب‌های کانون پرورش فکری نیز اهدا شد.

نمایشگاه نقاشی «قتیل العبرات» از ۱۸ تا ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ از ساعت ۹ تا ۱۴ در موزه تاریخ کانون واقع در میدان شهدا، خیابان پیروزی، خیابان اسپندی، نبش کوچه نگران‌پور، پلاک ۷ برپاست.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار