247583
۱۳ شهریور ۱۴۰۲
کانون پرورش فکری

با فعالیت کانون در مرز ها کودکان در پیاده‌ روی اربعین فراموش نمی‌شوند

کارشناس هنری کانون کردستان گفت: کانون پرورش فکری متولی کار کودک و نوجوان است و با حضور در مناطق مرزی در این پیاده‌روی عظیم حسینی گوشه‌ای از کار را گرفته تا بچه‌ها در این مراسم فراموش نشوند.

به گزارش کودک پرس ، سهیلا ساعدپناه کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان که این روزها در نقطه مرزی باشماق مستقر است درباره فعالیت موکب کانون در این نقطه مرزی توضیح داد: ما در این موکب ایستگاه نقاشی و دلنوشته داریم. ساخت کاردستی و قصه‌گویی نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان زائر در این موکب انجام می‌شود.

ساعدپناه همچنین اظهار کرد: در ادامه ما هدایایی از سوی کانون پرورش فکری شامل سربند، پیکسل و دست‌سازه‌های کودکان و نوجوانان شهرهای دیگر را به کودکان و نوجوانان زائر اهدا می‌کنیم. علاوه بر این هدایایی نیز با لوگوی کانون و شعار «میهمانان کوچک امام حسین(ع)» از سوی کانون استان کردستان تدارک دیده شده و به کودکان و نوجوانان اهدا می‌شود.

این کارشناس هنری کانون در ادامه گفت: از روز جمعه 10 شهریور نمایش «مشک‌های خالی» به کارگردانی زهرا مریدی که این روزها در منطقه تمرچین اجرا دارند، اجرای خودشان را در مرز باشماق آغاز کردند. این نمایش عروسکی تلفیقی از تکنیک‌های بن‌راکو، ماورای بنفش و سایه‌ای است و قصه کودکانی است که تشنگی روز عاشورا هر کدام را به گونه‌ای آزار می‌دهد. این نمایش از زبان سه مشک خالی از آب روایت می‌شود که هیچ‌کدام نتوانستند به خاطر شرایط‌شان کودکان کربلا را سیراب کنند. در کنار اجرای نمایش، مسابقه، مداحی و نقالی نیز داریم. سعی می‌کنیم بچه‌هایی که در این سفر معنوی حضور دارند از فضای کودکانه خود دور نشوند.

ساعدپناه همچنین به تاثیر حضور موکب‌ها و تماشاخانه‌های کانون در نقاط مرزی اشاره کرد و افزود: ما خانواده‌ای داشتیم که به سفارش دوستانشان که سال گذشته از این مرز عبور کرده بودند و با غرفه کانون آشنا شده بودند و هدایای کانون را به فرزند این خانواده نشان داده بودند، امسال مرز باشماق را انتخاب کردند تا به کربلا بروند. این خاطره خوبی است که کانون برای بچه‌ها درست کرده است، تا وقتی به شهر خود باز می‌گردند درباره موکب کانون صحبت کنند.

او به استقبال از تماشاخانه سیار اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون استقبال خوب بوده است. به‌خصوص وقتی از مانیتورهای تماشاخانه تصاویر فیلم و مداحی پخش می‌شود، با توجه به این‌که کودکان و نوجوانان به دلیل شرایط سفر مدتی از تلویزیون و رسانه دور هستند، تماشای این تصاویر برایشان جالب است. از روز شنبه برنامه‌هایمان جدی‌تر شده و با اجرای گروه نمایش این استقبال بیشتر شد.

ساعدپناه گفت: با توجه به این‌که تعدادی از خانواده‌ها از راهپیمایی اربعین جا مانده‌اند، ما تلاش می‌کنیم با پخش تصاویر زنده از طریق کانال کانون در برنامه شاد آن‌ها را نیز هم‌مسیر کنیم که خوشبختانه استقبال از این طریق نیز خوب بوده است.

این کارشناس هنری کانون همچنین بیان کرد: بیشتر زائران و مسافران ایرانی هستند، اما زائران خارجی نیز داشتیم که از مرز وارد کشور شده‌اند و اگر بچه‌ای همراهشان باشد شک نکنید که به سمت موکب کانون کشش پیدا می‌کنند. برای ما هم فرقی ندارد که ملیت چیست، ما پذیرای کودکان و نوجوانان از کشورهای دیگر نیز هستیم. ضمن این‌که فعالیت‌هایمان نیز صرفا به پیاده‌روی خلاصه نمی‌شود. ما بچه‌های مراکز مریوان را نیز به سمت مرز می‌آوریم تا در این حرکت عظیم فعالیت‌ داشته باشند. همچنین بخشی از فعالیت‌هایمان نیز برای بچه‌های بازمانده از پیاده‌روی اربعین است که در شهر مریوان حضور دارند.

او در پایان گفت: ما سال گذشته به شکل دلی به سمت مرز باشماق رفتیم و موکب کانون را راه انداختیم. خوشبختانه امسال با وجود شیوه‌ نامه کلی که شکل گرفت این فعالیت منسجم شد و اتفاق خوبی رقم خورد تا کانون در مرزها حضور فعالی داشته باشد، برهمین اساس استقبالی خوبی صورت گرفت و مشخص شد که به چه شیوه می‌توانیم در خدمت کودکان باشیم. کانون پرورش فکری متولی کار کودک و نوجوان است و در این پیاده‌روی عظیم حسینی گوشه‌ای از کار را گرفته تا بچه‌ها در این مراسم فراموش نشوند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار