247477
۰۹ شهریور ۱۴۰۲
کودکان اینفلوئنسر

کمیته ای برای حمایت از کودکان اینفلوئنسر

مرجع ملی حقوق کودک با همکاری شورای عالی فضای مجازی و برخی دستگاه‌ها قرار است کمیته ای را با عنوان «والدین سوءاستفاده‌گر» راه اندازی کند تا دیگر والدین ناآگاه نتوانند از کودکانشان در فضای مجازی بهره کشی کنند.

به گزارش کودک پرس ، حتما شما هم در فضای مجازی کودکانی را دیده‌اید که از آن‌ها برای انواع تبلیغات در این فضا استفاده می‌شود؛ یکی بامزه حرف می‌زند و دیگری خوب ادا در می آورد، یکی تبلیغ لباس فلان برند را می کند و دیگری در کودکی شبیه آرنولد شده! اینفلوئنسرهای زیر ۱۸ سالی که راستش را بخواهید شرایط سلامت روح و جسمشان، چند سال آینده آنقدرها هم با کودکان کاری که در مترو و چهارراه‌های شهر گل و فال می‌فروشند، فرقی ندارد. ویدیوهای این کودکان هر روز در فضای مجازی وایرال می‌شود و دست به دست می‌چرخد، کودک بدون آنکه دقیقا بداند چه شده، مشهور می‌شود و ناگهان پس از مدتی که تب و تاب ویدیوهایش بخوابد، دیگر کسی او را نمی‌شناسد. این ضربه بزرگی است که هر کودکی آن را تحمل نمی‌کند، درست مثل بازیگرانی که در کودکی مشهور هستند و وقتی بزرگ می‌شوند دیگر کسی آنها را نمیشناسد و اکثر آنها آخر و عاقبت خوبی ندارند.
اینها کودکان کار مدرن هستند که درباره‌شان بسیار صحبت شده اما کمتر کسی به میل والدین برای تبدیل شدن بچه‌هایشان به این اینفلوئنسرها توجه کرده است. کودکانی که معنای حریم خصوصی را هرگز تجربه نکرده‌اند و اولین حضورشان در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصویر تست مثبت بارداری و سونوگرافی بوده ‌است. این بچه‌ها نه تنها فرصت یادگیری معنی زیستن در دنیای مدرن را پیدا نکرده‌اند، بلکه والدینشان هم به واسطه نداشتن سواد رسانه‌ای و به دنبال جذب درآمد، از آنها بهره‌کشی اقتصادی می‌کنند.
کودکان کار نوین در حقیقت راهی برای کسب درآمد و نمایش والدین شده‌اند. والدینی که در طول سال‌ها از جذابیت شبکه‌های اجتماعی صرفا درآمدزایی و شهرت آن را درک کرده‌اند. فقر سواد در حقیقت دروازه‌ای را باز کرده که والدین در وانفسای مشکلات اقتصادی از طریق فرزندانشان به درآمدی نجومی هم دست پیدا کنند.
سال‌های بسیار زیادی است که سازمان‌های بین‌المللی در تلاش هستند تا بتوانند از کودکانی که برخلاف توان فیزیکی و روحی خود، مجبور به انجام کارهای سخت هستند دفاع کنند و قوانین جهانی و بشر دوستانه را در حمایت از آنها تدوین کنند. در کشور ما هم مرجع ملی حقوق کودک با همکاری شورای عالی فضای مجازی و برخی دستگاه‌ها قرار است کمیته ای را با عنوان «والدین سوءاستفاده‌گر» راه اندازی کند تا دیگر والدین ناآگاه نتوانند از کودکانشان در فضای مجازی بهره کشی کنند. این کمیته قرار است تکمیل کننده قانون حمایت از کودکان باشد و به سوء استفاده از کودکان برای کسب درآمد پایان دهد و آرامش و معصومیت کودکی را به آنها بازگرداند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار