247466
۰۸ شهریور ۱۴۰۲
سکه نقره رومی

کشف کودک هشت‌ساله در مدرسه

پسربچه‌ای در آلمان یک سکه نقره رومی را در مدرسه کشف کرد.

به گزارش کودک پرس ، پسربچه هشت‌ساله‌ای که در محوطه شنی یکی از مدارس ابتدایی واقع در آلمان بازی می‌کرد، یک سکه نقره ۱۸۰۰ساله کشف کرد که در دوره امپراتوری روم ضرب شده بود.

این پسر کلاس چهارمی که «بی‌یارنه» نام دارد، زمانی که این گنجینه مدفون‌شده را در اوت سال ۲۰۲۲ در حیاط مدرسه پیدا کرد، با هیجان و عجله به خانه‌اش در «برمن»، ‌ شهری در شمال آلمان بازگشت تا این سکه را به خانواده خود نشان دهد. زمانی که والدین او با مقام‌های شهر تماس گرفتند، باستان‌شناسان تایید کردند که این سکه در حقیقت یک «دناریوس» رومی است که در دوران حکومت امپراتور «مارکوس آئورلیوس» ضرب شده که در فاصله ۱۶۱ میلادی تا ۱۸۰ میلادی بر تخت سلطنت نشسته بود.

به گفته «اوتا هاله»، ‌که یک باستان‌شناس است، ‌این سکه که ۲.۴ گرم وزن دارد، در دوران افول کیفیت سکه‌های روم ضرب شده است. در این دوره تاریخی، امپراتوری روم در نتیجه تورم، میزان نقره در سکه‌ها را کاهش داده بود.

«هاله» این اکتشاف را «بسیار خاص» ‌توصیف کرد؛ چراکه این یکی از معدود مواردی است که یک دناریوس در «برمن» ‌ کشف شده است. با اینکه «برمن» ‌هیچ‌گاه بخشی از قلمرو رومی‌ها نبوده است، ‌اما محل زندگی یک قبیله باستانی ژرمن به نام «Chauci» بود که بیشتر با رومی‌های باستان تجارت می‌کردند. بر این اساس می‌توان مدفون‌ شدن این سکه در خاک آلمان را توجیه کرد.

«بی‌یارنه» نمی‌تواند از این سکه نگهداری کند؛ ‌چراکه چنین اکتشافاتی بر اساس مقررات حفاظت از آثار تاریخی «برمن» ‌به دولت تعلق دارند، اما براساس بیانیه‌ای که منتشر شده است، باستان‌شناسان ایالتی این پسر هشت‌ساله را به دلیل «هوشیاری و کنجکاوی» تحسین کردند و قصد دارند دو کتاب باستان‌شناسی را به عنوان جایزه به او هدیه بدهند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار