247404
۰۷ شهریور ۱۴۰۲
جاماندگی از تحصیل

عامل اصلی جاماندگی از تحصیل در ایران فقر است

به گزارش کودک پرس ، معصومه نجفی پازوکی، معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، امروز (۵ شهریور ۱۴۰۲ ) اعلام کرد که حدود ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ کودک شش تا ۱۱ ساله ایرانی امسال از ادامه تحصیل بازماندند. علی‌مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، در پاسخ به سوال تابناک مبنی برآنکه علت اصلی جاماندگی از تحصیل در […]

به گزارش کودک پرس ، معصومه نجفی پازوکی، معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، امروز (۵ شهریور ۱۴۰۲ ) اعلام کرد که حدود ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ کودک شش تا ۱۱ ساله ایرانی امسال از ادامه تحصیل بازماندند. علی‌مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، در پاسخ به سوال تابناک مبنی برآنکه علت اصلی جاماندگی از تحصیل در ایران چیست؟ گفت: مهم ترین علت جاماندگی از تحصیل در ایران فقر است.

وی ادامه داد: بررسی موضوع  جاماندگی از تحصیل با توجه به مقطع تحصیلی صورت می‌گیرد و نیازمند تحلیل دقیقی است. اما به صورت کلی دلایل متعددی در این زمنیه وجود دارد. به عنوان مثال پس از اتمام پاندمی کرونا تمام کشورهای جهان با پدیده ترک تحصیل دانش‌آموزان مواجه شدند و کشورما نیز از این قاعده مستثنی نبود.

صحرایی افزود: یکی دیگر ازدلایل جاماندگی از تحصیل در ایران تضعیف بستر مدارس ابتدایی عشایری، روستا مرکزی و شبانه روزی است. به این ترتیب تقویت زیرساخت‌های این مدارس در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی درباره علل جاماندگی از تحصیل در مقطع متوسطه نیز توضیح داد: در یک روستا  تنها تا پایان مقطع ابتدایی مدرسه وجود دارد و دانش‌آموزانی که تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند باید به مدارس شبانه‌روزی در دیگر روستاها نقل کنند. حال آنکه این روزها تعداد این مدارس (شبانه‌روزی) در کشور کاهش پیدا کرده است.

علت جاماندگی از تحصیل در ایران چیست؟

صحرایی در پاسخ به سوال تابناک مبنی بر اینکه مهم‌ترین علت جاماندگی از تحصیل در دانش‌آموزان ایرانی چیست؟ اظهار کرد: فقر یکی از مهم‌ترین مولفه‌های انسداد تحصیل به حساب می‌‌آید. در حال حاضر استان‌هایی که دهک‌‌های پایین‌تری از جامعه را شامل می‌شوند با انسداد تحصیلی بیشتری هم مواجه هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باین حساب مشخص است که میان فقر و تحصیل رابطه مستقیم وجود دارد. به عنوان مثال استان سیستان بلوچیستان با این چالش روبه‌رو است. به این ترتیب یک کارگروه ویژه زیر نظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده است تا به این موضوع رسیدگی شود. به صورت کلی پنج استان کشور با مسئله انسداد تحصیل به علت فقر مواجه هستند.

بر اساس این گزارش، بررسی‌ها نشان می‌دهد که پنج استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزسـتان و آذربایجان‌غربی دارای بیشترین فراوانی مطلق بازماندگان از تحصیل‌اند. همچنین اسـتان‌های سیسـتان و بلوچسـتان، خراسـان رضوی، خوزستان، آذربایجان‌غربی و کرمان نیز به ترتیب بیشــترین آمار تارکان از تحصیل در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین نوری وزیر سابق آموزش و پرورش، در شبکه آموزش سیما اظهار داشت : طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد ۸ میلیون و ۷۹۵هزار بیسواد مطلق در کشور وجود دارد.

در حال حاضر پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی در کشور ۹۸.۶ درصد است اما ۱۶۰ هزار و ۳۷۳ نفر نیز جذب دوره ابتدایی نشده‌اند.

بر اساس آخرین اطلاعات ۹۷۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل در کشور وجود داشت که از این تعداد حدود ۱۵۰ هزار نفر کاسته شده است.

صرف‌نظر از افت شدید کیفیت آموزش ، این تعداد پرشمار افراد فاقد حداقل سطح سواد ، و کودکان و نوجوانان(آینده سازان ایران) ،بازمانده از تحصیل،  نگران کننده و مانع اساسی برای توسعه اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی کشور محسوب می شود‌.

حال باید دید وعده وزیر آموزش و پرورش در زمنیه تشکیل کارگروه برای حل مشکل جاماندگان از تحصیل چقدر موثر واقع خواهد شد؟

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار