247312
۰۲ شهریور ۱۴۰۲
موزه بین‌المللی

حضور داوود کیانیان در سالگرد رونمایی از موزه بین‌المللی مجازی هنر کودک

هفتمین سالگرد رونمایی از موزه بین‌المللی مجازی هنر کودک با عنوان پایدرای، حال خوب و بزرگداشت داوود کیانیان، در برنامه‌ای مشترک بین کانون و موزه بین‌المللی مجازی هنر کودک و موزه تخصصی کودک و هیجان در روز همدان برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، هفتمین سالگرد رونمایی از موزه بین‌المللی مجازی هنر کودک با عنوان پایدرای، حال خوب و بزرگداشت داوود کیانیان، در برنامه‌ای مشترک بین کانون و موزه تخصصی کودک و هیجان با حضور اعضای موزه بین‌المللی مجازی هنر کودک و کارشناسان کانون و موزه هیجان کودک و علی خاکسار،  معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان و جمعی از کودکان و نوجوانان و والدین آنها در مرکز فرهنگی- هنری 3 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان در روز یکم شهریور مصادف را روز همدان و روز بوعلی سینا برگزار شد.

در ابتدای این برنامه رئیس کمیته‌های ملی موزه‌های ایران (ایکوم) با بیان اینکه موزه مجازی بین‌المللی هنر کودکان، مجموعه‌ای از فعالیت‌های هنری فرهنگی کودکان است، اظهار کرد: این مجموعه هر سال مراسم سالگرد تاسیس خود را در یکی از شهرهای ایران برگزار می‌کند تا با موزه‌های هنر کودک که در هر یک از شهرهای ایران هستند برنامه‌ای مشترک برگزار کرده و به عبارتی گزارش سال خود را گره می‌زنند با فعالیتهایی که در شهرهای دیگر وجود دارد.

سید احمد محیط طباطبایی افزود: و امسال قرار شد که به همدان بیایند و برنامه‌ای مشترک با موزه هیجان کودک که دو سالی است فعالیت خود را شروع کرده و اثرگذار بوده است، داشته باشند و البته این مراسم اکنون در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شده و این نشان از همکاری خوب کانون با موزه هیجان کودک دارد.

وی ادامه داد: امروز کانون میزبان ما بوده و کانون یکی از قدیمی‌ترین مراکز تخصصی کودک است و اکثر نویسندگان هنرمندان و بزرگان عرصه هنر و فیلم و تئاتر اکثرا برخواسته از کانون در دهه 40 و 50 هستند.

این فعال در حوزه تاریخ،  موزه و میراث فرهنگی گفت: امروز روز ابن سینا است و همچنین یونسکو به دنبال ثبت تپه تاریخی هگمتانه است و روزهای آینده میزبان این کارشناسان هستند و این یک اتفاق خیل خوب است.

وی ادامه داد: سینا از کلمه سئن گرفته شده و سئن در زبان اوستایی یعنی سیمرغ  و سیمرغ برگرفته از عقل و خرد است و ویژگی مهم فرهنگ ما و آنچه که در آثار نیاکان چون شاهنامه می‌بینیم تعقل و خرد است. قدرت اصلی را خرد تشکیل داده و جامعه ای پایدار است که براساس خرد اداره شود.

محیط ‌طباطبایی با بیان اینکه امروز مخاطب اصلی ما کودکان و نوجوانان  هستند، تصریح کرد: جامعه‌ای که برنامه خود را برای کودک و نوجوانش طراحی کند یک جامعه توسعه یافته بوده و شاخصه توسعه‌یافتگی یک جامعه از جایگاهی که کودک و نوجوان در آن جامعه دارد مشخص می‌شود.

وی اذعان داشت: ما در آستانه ثبت تپه تاریخی هگمتانه هستیم اما یک شهر و موزه زمانی به شکوفایی می‌ٰرسد که کودکان در آنجا قدم بزنند و  آن بخش از تاریخ گذشته ما که کودکان با آن ارتباط نمی‌گیرند، آن بخش تاریخ گذشته ما درست کار نمی‌کند از این رو یونسکو یکی از شاخصه آن بررسی جایگاه کودک در آن شهر است.

 رئیس کمیته‌های ملی موزه‌های ایران (ایکوم) گفت: حفاظت از گذشته مهم است اما زمانی اهمیت دارد که معرفی خوبی داشته باشیم  و وقتی معرفی خوب باشد جامعه آن را متعلق به خود دانسته و حفاظت را به خوبی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: موزه‌ای موفق است که از  نگاه او از گذشته به آینده باشد و به کودکان توجه ویژه داشته باشد و موزه باید برای استمرارش برنامه‌های مشترک برپا کند و این یک نشان موفقیت است.

محیط ‌طباطبایی گفت: هر سال سازمان ملی موزه‌ها محوری را تعریف می‌کند که فعالیت‌ موزه‌ها در قالب آن محور صورت بگیرد و امسال محور پایداری، حال خوب را تعریف کرده است. یعنی یک جامعه موفق جامعه‌ای است که از ناپایداری به پایداری حرکت کرده آن هم در همه ابعاد چون طبیعت، محیط زیست، فرهنگ و هنر و … و باید این ساماندهی صورت بگیرد و به سمت حال خوب برویم.

وی ادامه داد: وقتی موزه این نقش پایداری را ایفا کند استمرارش توسط کودک اتفاق می‌افتد، موزه مانند مادر است که می‌خواهد حال همه را خوب کند دنبال فراهم کردن شرایط خوب است.

این فعال در حوزه تاریخ، موزه و میراث فرهنگی گفت: هر موزه‌ای موضوعیت خاصی دارد و وقتی موزه مخاطب خود را درک کند و شرایط خوب را فراهم کند و بچه در آن لذت ببرد آن موزه خوب است و دلش می‌خواهد همیشه به آن موزه رفت و آمد کند.

وی افزود: موزه به عنوان یک نهاد فرهنگی بوده و باید براساس محور پایداری و حال خوب شرایطی ایجاد کند که حال همه خصوصا کودکان را خوب کرده و منظور از حال خوب صرفا شاد بودن نیست بلکه درک کردن، دیده شدن، فهمیدن آنها است و در کل شرایطی ایجاد کند که بچه خود را پیدا کند.

محیط‌ طباطبایی خاطرنشان کرد: موزه‌ها هستند تا به ما بگویند پدر و نیاکان ما چه کسانی بوده‌اند و ما الان چه کسی هستیم و چگونه زندگی کرده‌اند و ما چگونه زندگی می‌کنیم و یکی از افرادی که در انتقال این تاریخ و فرهنگ به ما و کودکان ما کمک کرده استاد داوود کیانیان است که نقش مهمی را در حوزه کودکان و نوجوانان از دیرباز داشته است.

در ادامه عضو هیات مدیره موزه تخصصی کودک و هیجان ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان حاضر در مراسم و روز پزشک بیان کرد: ما دنبال حال خوب بچه‌ها هستیم و خیلی خوشحالیم که امروز میزبان استاد داوود کیانیان هستیم زیرا ایشان برای کودکان این سرزمین خیلی کار کرده‌اند.

زهرا کاردانیان با تشکر از همکاری کانون پرورش فکری برای برگزاری مراسم سالگرد رونمایی از موزه بین‌المللی مجازی هنر کودک با موزه تخصصی کودک و هیجان تصریح کرد: موزه کودک و هیجان دو سالی است که راه‌اندازی شده و این موزه حاصل یک سال تجربه و تحقیق گروهی متخصصین در زمینه روانشناسی کودک و موزه‌داری با اساتید قوی است.

 وی با اشاره به اینکه این موزه ایده یکی از اعضای انجمن کودک همرهان خانم زهره افشارلر بود، گفت: زهره افشارلر، رئیس انجمن کودک همرهان همدان و مدیر مهدکودک پروانه‌ها ایده اولیه و رویای احداث موزه هیجانات با هدف رشد همه جانبه کودکان و آموزش برای همه کودکان را داشت و بعد از فوت ایشان فرزندان او این رویای مادر را تحقق بخشیدند و با انجمن کودک همرهان دوستداران کودک همدان همبستگی کردند و این موزه را تشکیل دادند.

عضو هیات مدیره موزه تخصصی کودک و هیجان ادامه داد: این موزه مختص کودکان است و برای تجربیه و تنظیم هیجان کودک راه‌اندازی شده و روی شناخت 6 هیجان اصلی شادی، غم، خشم، ترس، تعجب و انزجار و نیز حواس هشتگانه به عنوان ابزار شناخت هیجانات و دنیای پیرامون، پرورش هوش هیجانی کودکان فعالیت می‌کند.

 وی افزود: این موزه به عنوان یک نهاد فرهنگی به دنبال حال خوب برای بچه‌ها است و ما موزه هیجان موزه نسل سوم است که نگاه به گذشته دارد ولی اشیا محور نیست و محور کار آن فعالیت انسان است.

کاردانیان گفت: در این موزه بچه‌ها آزاد هستند تا کشف کنند و هیجانات خود را به خوبی بشناسند و تجربه کنند و این برای بچه‌ها یعنی همان حال خوب.

وی خاطرنشان کرد: از اینجا می‌گویم عزیزانی که بخواهند موزه‌ای در این زمینه راه‌اندازی کنند ما تجربیات و اطلاعات خود را در اختیار آنها گذاشته و همراه آنها خواهیم بود تا موزه‌های بیشتری مختص بچه‌ها راه بیافتد و بتوانیم در این دنیای دیجیتال بازی را وارد زندگی بچه‌ها کنیم و آنها در کنار هم با هم بازی کنند و حالشان خوب بماند.

در ادامه این مراسم زهرا فرمانی از بنیانگذاران موزه بین‌المللی مجازی هنر کودک ضمن تشکر از میزبانی کانون و موزه کودک و هیجان گفت: من خودم فرزند کانون هستم و از زمان تاسیس کانون من عضو کانون بوده‌ام و احساس می‌کنم به خانه مادری و پدری خود برگشته‌ام.

وی افزود: امروز می‌خواهیم از کارهای کیانیان که در عرصه هنر و فرهنگ کودکان این کشور سالها کار کرده‌اند قدردانی کنیم ایشان در کانون کارهای بزرگی انجام داده‌اند.

در ادامه سپهرداد جم از اعضای دیگر این موزه گفت: ما تصمیم مهمی در موزه گرفتیم و این بود که ما مراسم سالگرد موزه را هر سال در شهری برگزار کنیم و یک سال کاشان، یک سال ارومیه و امسال در همدان. هر جا که رفته‌ایم کارگاه تخصصی برگزار کرده‌ایم و مراسم بزرگداشت برای افرادی که در حوزه کودکان کار کرده‌اند هم در برنامه خود داشته‌ایم و امروز مراسم بزرگداشت از داوود کیانیان را داریم.

ریحانه علویان از اعضای دیگر موزه بین المللی مجازی هنر کودک گفت: خوشحالم که به همدان زیبا آمده‌ام. ما سالگرد موزه هر سال به شهری می‌ٰرویم تا بچه‌ها بیشتر با موزه آشنا شوند و با ما مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به شعار امسال موزه دنبال بیان حال خوب برای بچه‌ها بودیم و مشورت بسیار گرفتیم و قرار شد حوزه هنری را گسترش دهیم و معطوف به هنرهای تجسمی نباشد و اتفاقی که افتاد نتیجه خوبی گرفتیم و استقبال عالی بود و 300 اثر از سراسر ایران داشتیم از شمال تا جنوب و از شرق به غرب و این یعنی اینکه این موزه مختص همه کودکان ایران است و این موزه دارد جای خود را پیدا می کند.

علویان بیان کرد: ما آثار بچه‌ها را در سایت کار کردیم. بچه‌ها حالشان را در آثاری که می‌فرستند به خوبی به نمایش می‌گذارند و هر آنچه حالشان را خوب می کند و یا بد می‌کند در کارشان صادقانه نشان می‌دهند و این سایت یک مرجع خوب می‌تواند برای روانشناسان، جامعه‌شناسان، مربیان و … باشد و البته این یکی از اهداف موزه است.

در این مراسم کودکان کارگاه نمایش خلاق به اجرای نمایش عروسکی به مربیگری نوشین بیگلریان که جدیدترین نمایشنامه استاد داوود کیانیان بود، پرداختند.

همچنین در پایان مراسم از داوود کیانیان( نمایشنامه‌نویسِ، نویسنده کودک و نوجوان، کارگردان، بازیگر، مؤسس و عضو افتخاری انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، عضو افتخاری آسیتیج (مرکز بین المللی تئاتر کودکان و نوجوانان)، مدیر بنیاد نمایش کودک) به خاطر سالها فعالیت در حوزه کودک و نوجوان با دادنلوح و تندیس قددرانی شد.

گفتنی است که موزه‌ی مجازی بین المللی هنر کودکان، مجموعه‌ای از فعالیت‌های هنری کودکان است. این موزه قصد دارد تا فرصتی برای دیدار کودکان از نمونه فعالیت‌های هنری یکدیگر در سرتاسر دنیا باشد. آثار مربوط به کودکان تا سن 18سالگی، در موزه ثبت خواهد شد. این آثار شامل تصویرهای نقاشی، عکس، حجم، کولاژ و… می‌تواند باشد که توسط خانواده یا مربیان کودکان و نوجوانان در اختیار موزه قرار می‌گیرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار