موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
24310
۲۹ شهریور ۱۳۹۶
در گفت‌و‌گو با یک روانشناس مطرح شد؛

اثر مهم رسانه‌ها بر کودک

بارزترین تأثیر رسانه‌ها بر کودکان، تقویت مهارت‌های گفتاری آنها است و همچنین تماشای برنامه‌های کودک، تصویر آماده را در ذهن کودکان ایجاد می‌کند لذا تماشای بیش از حد این برنامه‌ها  مانع رشد خلاقیت کودکان می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، فاطمه حسینی‌فر اظهار کرد: رسانه‌ها باعث گسترش دایره واژگان کودک و نیز تسلط کودک بر کاربرد واژگان می‌شوند. تمام ما انسان‌ها، اطلاعات محیط را با حواس پنج گانه دریافت می‌کنیم و در این میان به خصوص نقش حس بینایی بسیار پر رنگ است تا جایی که به حس برتر معروف است.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی بیان کرد: در گذشته که رسانه‌های تصویری به قوت امروز نبود، کودکان پای قصه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌نشستند، اما با گسترش رسانه‌های تصویری، توجه تمام افراد خانواده به خصوص کودکان به این برنامه‌ها جلب شد. تصاویر رنگارنگ و جذاب تلویزیون، کودکان و حتی بزرگسالان را مجذوب خود کرد تا آن‌ها دست از کوچه و خیابان بشویند و به صفحه کوچک تلویزیون چشم بدوزند.

وی با بیان اینکه برنامه کودک در دنیای تصویر و رسانه، چنان جایگاه قدرتمندی پیدا کرد که بخش عمده‌ای از سرگرمی بزرگسالان را نیز تشکیل داد، اظهار کرد: تصاویر جذاب، موسیقی‌های جالب و محتوای مفرح و هیجان انگیز، دلایل عمده جلب توجه کودکان به رسانه‌های تصویری است.

مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی مجتمع ایثار بیرجند با بیان اینکه کودکانی که کارتون، انیمیشن و برنامه‌های کودک بیشتری می‌بینند، مهارت‌های گفتاری بالاتری دارند، افزود: از طرفی کارتون‌ها و برنامه‌های مناسب می‌توانند تأثیر خوبی بر مهارت‌های ارتباطی کودکان داشته باشند.

حسینی‌فر با بیان اینکه اما با وجود این مزایا، نباید از پیامدهای منفی برنامه‌های نامطلوب غافل ماند، تصریح کرد: نفوذ فرهنگ بیگانه در برنامه‌های خارجی، چاقی مفرط در اثر بی‌تحرکی، پرخاشگری، ترس و شب اداری با تماشای انیمیشن‌های خشن، از معایب برنامه‌های نامطلوب هستند. باید به خاطر داشته باشیم  خلاقیت کودکان با شنیدن قصه‌ها تقویت می‌شود چرا که تصاویر مربوط به قصه را در ذهن خود خلق می‌کنند.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی یادآور شد: تماشای برنامه‌های کودک، تصویر آماده را در ذهن کودکان ایجاد می‌کند لذا تماشای بیش از حد این برنامه‌ها  مانع رشد خلاقیت کودکان می‌شود.

 

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار