موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
242469
۰۲ بهمن ۱۴۰۰

روزانه 3 تا 5 کودک کم‌شنوا در کشور متولد می شوند

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت و سرپرست مرکز همکارسازمان جهانی بهداشت از ترسیم نقشه شنوایی کشور، سلامت شنوایی در ایران و کشورهای منطقه خبر داد.

به گزارش کودک پرس ،سعید محمودیان، به برنامه ارائه خدمات پیشگیری و مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در کشور اشاره کرد و افزود: ادغام این برنامه در حال حاضر در سیستم سلامت کشور کلید خورده و از این پس جزو برنامه‌های بهداشتی کشور محسوب شده که استانداردهای خدمات آن تعریف شده و اجرا می‌شود.

وی افزود: سالانه شاهد تولد ۵ هزار نوزاد کم شنوا در ایران هستیم که ۶۰ درصد از این موارد در نوزادی قابل پیشگیری هستند و می‌توان جلوی معلولیت این افراد را در آینده گرفت.

این متخصص اعصاب شنوایی و الکتروفیزیولوژی عضو هیأت علمی دانشگاه کم شنوایی را معلولیت خاموش نامید و اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته زیر یکماه تمام کارهای درمان نوزادان کم شنوا اعم از شناسایی و درمان آنان انجام می‌شود.

محمودیان ادامه داد: غربالگری نوزادان کم شنوا در زمینه درجه کم شنوایی، نوع و سمت کم شنوایی باید زیر یکماه انجام شود. تشخیص به موقع کم شنوایی و ناشنوایی یکطرفه یا دوطرفه باید پیش از سه ماهگی انجام شود.

وی مداخله درمانی به موقع پیش از ۶ ماهگی را هدف دیگر برنامه دانست و گفت: در واقع قانون ۱۳۶ بر غربالگری پیش از یک ماهگی، سه ماهگی و ۶ ماهگی حاکم است.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت، مقاطع غربالگری شنوایی را ارزیابی سلامت شنوایی کودک در دو نوبت نوزادی و ۳ تا ۵ سالگی اعلام کرد و بیان داشت: غربالگری همگانی شنوایی نوزادان در کشور هم اکنون انجام می‌شود و در سال جاری غربالگری شنوایی دوره نوزادی در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی (شبکه) ادغام شده است.

محمودیان افزود: ۴۶۶ میلیون نفر در جهان با کم شنوایی معلولیت زا زندگی می‌کنند که ۶.۸ درصد بار کلی بیماری (BGD) جهان را تشکیل داده و بر اساس سال‌های سپری شده با ناتوانی (YLD) سومین عامل است.

وی با بیان این که دو سوم افراد کم شنوا در کشورهای در حال توسعه هستند، تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی بزرگسالان و ۶۰ درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی کودکان با اجرای برنامه‌های مراقبتی قابل پیشگیری هستند.

محمودیان، تولد روزانه ۳ تا ۵ نوزاد با کم شنوایی شدید در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس مقالات سواد مردم در زمینه گوش و شنوایی بسیار پایین است به طوری که ۹۷ درصد آنان نیاز به آموزش در این زمینه دارند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار