موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
242192
۰۹ دی ۱۴۰۰

قرار گیری ۸۶ میلیون کودک در جهان در شرایط فقر خانوار

عضو هیئت مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران به مهمترین پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کرونا اشاره کرد و گفت: اقدامات حمایتی و جبرانی در زمینه اقتصادی باید برای گروه‌های زنان، ‌ موسسات خرد و متوسط، افراد خوداشتغال و کسانی که روزمرد هستند و کارگران مهاجر در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش کودک پرس ،شیرین احمدنیا در وبینار دوم سلسله‌نشست‌های تخصصی پیرامون «تأثیرات روانی_اجتماعی کرونا» که به همت موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد با بیان اینکه پیامدهای پاندمی کرونا از منظر رشته جامعه شناسی و رشته‌های دیگر مورد تامل قرار گرفته است گفت: به عنوان مثال در حوزه بهداشت و پزشکی با مواردی چون حجم انبوه و غافلگیر کننده مبتلایان به ویروس، فشار روی کادر درمان و کمبود تخت بیمارستانی، سردرگمی اولیه برای شیوه درمان، ‌نبود واکسن و غیره و اخیرا مقاومت در قبال واکسن و عدم رعایت پروتکل‌ها مواجه بودیم.

وی افزود: یا از منظر اجتماعی کرونا و پیامدهای آن فرصتی را فراهم کرد که به همگان یادآوری کنیم مسائل و مشکلات پزشکی و درمانی نیز اساسا مسائل اجتماعی و فرهنگی هستند چرا که هر بیماری در یک بستر اجتماعی و فرهنگی ایجاد، تشدید و یا تضعیف می‌شود و ویژگی‌های گروه‌های انسانی در کنار مولفه‌های اقتصادی،  اجتماعی و فرهنگی در  سیاست‌گذاری‌های مرتبط دخیل است، به همین علت است که ما شاهد تفاوت‌ها در عملکرد کشورهای مختلف در مدیریت مقابله و مدیریت تبعات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی بحران کرونا هستیم.

دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: از این حیث وضعیت سلامت مردم، بروز بیماری‌ها، گسترش آنها و چاره اندیشی و درمان نیز فقط در حیطه اختیارات وزارت بهداشت نیست و این وزارتخانه به تنهایی متولی امر نیست.

احمدنیا ادامه داد:  آنچه جوامع را از نظر میزان موفقیت در پیشگیری و مقابله با بیماری و کاستن از هزینه‌های جانی، مالی، اجتماعی از  یکدیگر متمایز می‌کند در کنار زیرساخت‌ها و تاسیسات کلان اجتماعی و اقتصادی عبارت از  مسئولیت پذیری مقامات، سرعت عمل و پاسخگویی نهادهای مرتبط، شفافیت رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی و کیفیت و کمیت تامین خدمات بهداشتی و اقدامات نهادی است.

عضو هیئت مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران افزود: درمورد دانشجویان و جوانان برآوردها نشان می‌دهد که حدود یک میلیارد نفر از بابت بسته شدن مدارس و دانشگاه‌ها متضرر شده‌اند. همچنین بالغ بر ۸۶ میلیون کودک در جهان در شرایط فقر خانوار قرار گرفته اند و در نتیجه احتمال داده شده که نسبت کار کودکان افزایش یافته باشد. در ارتباط با خشونت علیه کودکان نیز برآورد شده است که ۸۵ میلیون دختر و پسر در جهان به علت شرایط قرنطینه در معرض خشونت جسمانی، جنسی و عاطفی بیشتر قرار گرفته و باز هم قرار خواهند گرفت. همچنین بسیاری از کودکان از پیشرفت تحصیلی و کسب فرصت‌های شغلی، سلامت و رفاه بازمانده‌اند.

احمدنیا به شاغلان غیررسمی نیز اشاره کرد و گفت: یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون شاغل غیررسمی در معرض از دست دادن شغل هستند و اغلب هیچ برنامه‌ حمایت اجتماعی یا بیمه‌ای در قبال این شوک اقتصادی نداشته‌اند و بسیاری از آنها به دلیل شرایط زندگی و شغلی‌شان بیشتر در معرض ابتلا به کرونا و بیمار شدن قرار گرفته‌اند. کارگران مهاجر نیز در شرایط مشابه بسیار آسیب پذیرتر هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار