240888
۲۸ مهر ۱۴۰۰

انجام واکسیناسیون کودکان سه سال به بالا با واکسن پاستوکووک

رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به واکسن پاستوکووک مناسب کودکان سه سال به بالا است، گفت: “پاستوکووک پلاس” (دُز یادآور) تولید شده و پس از طی دوره قرنطینه، تحویل وزارت بهداشت می ‌شود.

به گزارش کودک پرس ،دکتر عیلرضا بیگلری، در نشست خبری وزارت بهداشت در پاسخ به سوالات خبرنگاران، با اشاره به اثربخشی واکسن پاستوکووک، واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا، بیان کرد: کارآزمایی بالینی فاز سه واکسن پاستوکووک وقتی در کشور انجام شد که واریانت دلتا یا هندی در ایران شایع بود که اکثر واکسن ها در مقابل این واریانت، کارایی کمتری داشته اند. واکسن پاستوکووک تنها واکسن دنیا است که از ابتدا برای آن، یادآور یا بوستر اختصاصی ساخته و طراحی شده است.

وی افزود: سال گذشته حدودا همین ایام بود که به فکر دُز بوستر واکسن پاستوکووک بودیم، در حالیکه اکنون سایر واکسن سازها متوجه شده اند که باید دُز بوستر را تزریق کنند. کشور اسراییل عنوان کرده که کارایی واکسن فایزر به حدود ۳۷ درصد رسیده و باید دُز بوستر واکسن فایزر تزریق شود، در حالیکه در دُز بوستر شاید نیاز نباشد که سیستم ایمنی، تحریک شدید شود، بلکه با تحریک اندک و نسبی نیز، اثربخشی افزایش پیدا می کند.

دکتر بیگلری خاطرنشان کرد: در واکسن پاستوکووک یا سوبرانا، غیر از دو دُز اصلی، یک دُز دیگر ساخته شده که ایمنی را شدیدا تحریک نمی کند، بلکه فقط سلول های خاطره ای را بیدار می کند تا به یادش باشد که چنین بیماری وجود دارد؛ بنابراین لازم نیست که از واکسن اصلی برای تحریک سیستم ایمنی بدن استفاده کرد، چون وقتی تحریک سیستم ایمنی شدید باشد، عوارض هم ممکن است شدیدتر باشد.

وی در ادامه با اشاره به همکاری های گسترده و طولانی مدت دانشمندان کوبایی با انستیتو پاستور ایران برای ساخت واکسن پاستوکووک یا سوبرانا، گفت: نشست های مشترک دانشمندان ایرانی و کوبایی از انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا بیشتر از یک سال طول کشید و هر هفته جلسه مشترک مجازی برگزار می شد.

وی گفت: وقتی گزارش واکسن سوبرانا به رییس جمهور کوبا ارائه شد، او دستور داد که بالاترین مدال علمی کوبا به پاس همکاری ایران در تولید واکسن پاستوکووک یا سوبرانا به انستیتو پاستور ایران و بنده اهدا شود و این برای ایران افتخار است که در تولید یکی از بهترین و موثرترین واکسن های کرونا در دنیا نقش داشته و بسیار خرسندیم که فناوری واکسن که به کشور وارد شده است که در ساخت واکسن های متعدد دیگر هم به کار رود. در مجموع اکنون یکی از موثرترین و ایمن‌ ترین واکسن‌ها را در دست داریم.

رییس انستیتو پاستور ایران همچنین درباره تولید انبوه پاستوکووک نیز بیان کرد: از شنبه هفته گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار دُز از یک بچ بیش از شش میلیونی را تحویل وزارت بهداشت دادیم. اواخر این هفته مجددا حدود یک میلیون دوز از همین واکسن تقدیم وزارت بهداشت می ‌شود. تولید و تحویل واکسن طوری برنامه‌ ریزی شده که به طور متوسط هفته ‌ای حداقل یک میلیون دُز را داشته باشیم.

وی افزود: اما با توجه به سیاست وزارت بهداشت که چگونه از این واکسن استفاده خواهد کرد، اگر عمدتا معطوف به کودکان شود که در این صورت دُز یادآور این واکسن را نیاز نخواهند داشت و به این ترتیب تعداد بیشتری واکسن یادآور در اختیار خواهیم داشت برای کسانی که واکسن‌های دیگر را تزریق کرده‌ اند. به این ترتیب با برنامه ریزی به طرفی خواهیم رفت که تصمیم بگیریم کدامیک را بیشتر تولید کنیم؛ واکسن اصلی پاستوکووک یا یادآور؟ ولی فعلا برنامه این است که ماهانه چهار یا پنج میلیون دوز را تقدیم کنیم، اما با توجه به نیاز کشور این قابل تعداد ارتقا خواهد بود.

“پاستوکووک” آماده تزریق به کودکان/ سیاست تزریق واکسن با وزارت بهداشت است

دکتر بیگلری همچنین درباره تزریق واکسن پاستوکووک به کودکان بالای ۱۲ سال، عنوان کرد: با توجه به تایید سازمان غذا و دارو و سیاست ‌های وزارت بهداشت، این واکسن آماده توزیع و تزریق به کودکان از رنج سنی سه تا ۱۸ سال است. البته به سیاست وزارت بهداشت هم بستگی دارد که تصمیم بگیرد ابتدا بالای ۱۵ سال را واکسن بزند یا ابتدا بالای ۱۲ سال و … . اکنون واکسن در اختیار وزارت بهداشت است و در هر گروه سنی که سیاست و برنامه‌ شان باشد، می ‌توانند استفاده کنند.

رییس انستیتو پاستور ایران همچنین درباره تولید “پاستوکووک پلاس” (دز یادآور) در ایران نیز اظهار کرد: این واکسن نیز در کشور تولید شده که دوران قرنطینه را طی می ‌کند و پس از طی مراحل، تحویل وزارت بهداشت می ‌شود؛ نتیجه بسیار خوبی از تزریق دُز بوستر (یادآور) این واکسن گرفتیم و عوارض دُز یادآور هم بسیار کمتر از خود واکسن است.

رییس انستیتو پاستور ایران افزود: با توجه به موجودیت ۱۰۰ ساله انستیتو پاستور ایران و اینکه کمتر ایرانی را می ‌توان پیدا کرد واکسنی از مجموعه انستیتو پاستور تزریق نکرده باشد، سعی کردیم واکسنی بسازیم که از نظر فناوری و طراحی از واکسن‌ های برتر دنیا باشد که نیاز به فعالیت جدی داشت. مستحضرید کشورهای معدودی توانستند واکسن کرونا بسازند و واکسن‌ های موفق هم حاصل همکاری چند کشور بود. در انتخاب‌ هایی هم که ما داشتیم سعی کردیم سراغ واکسنی برویم که از نظر ایمنی و کارایی شایسته اعتماد یکصد ساله مردم به نام انستینو پاستور ایران باشد.

وی اضافه کرد: ما در مورد اعلام تاریخ و حجم تولید سعی کردیم حساب شده صحبت کنیم که دچار شرمندگی نشویم. تولید واکسن اصلا کار راحتی نیست و آنهایی که وارد تولید واکسن در ایران شدند، جسارت به خرج دادند و قدر زحمات همکاران دیگر خود در تهیه سایر واکسن ‌ها را می ‌دانیم.

تولید واکسن هپاتیت B هم با همکاری کوبا بود

دکتر بیگلری تاکید کرد: در زمینه واکسن هپاتیت، کوبا به همکاری خود با ما پایان نداد و وقتی دست ایران دو دهه قبل از تکنولوژی جدید ساخت واکسن خالی بود کوبا به ما کمک کرد تا واکسن هپاتیت B ساخته شود؛ ولی وارد شدن کوبا به حوزه واکسن سازی ایران سبب شد تا نسل جدیدی از دانشمندان ایرانی آموزش ببینند که بعدا خودشان منشاء خدمات بزرگی به کشور شوند. یعنی زمینه دانش بایوتکنولوژی کشور را فراهم کردند، پس کوبا در مورد واکسن هپاتیت B به تمام وعده‌ های خود عمل کرد و ما اکنون نزدیک به دو دهه است که واکسن هپاتیت B را در کشور تولید می کنیم.

راه اندازی شبکه بزرگ تشخیص مولکولی در کمتر از ۳ ماه در کشور

وی ادامه داد: در مورد واکسن کرونا به اذعان انستیتو فینلای کوبا این مشارکت یک مشارکت دو جانبه علمی فعال است و نمود آن مدال علمی کوبا به بنده و انستیتو پاستور ایران برای مشارکت در ساخت این واکسن است. با انتقال فناوری کونژوگاسیون به کشور یکی از فناوری‌ های مهم مورد نیاز تولید واکسن را به کشور وارد کردیم. کووید ۱۹ در کنار تمام سختی‌ ها موقعیت‌ هایی را هم برایمان فراهم کرد و مثلا در کمتر از ۳ ماه شبکه بزرگ تشخیص مولکولی را در کشور راه ‌اندازی کردیم و کشور را از چالش نجات دادیم.

دکتر بیگلری در ادامه سخنانش، عنوان کرد: از همکارانم در انستیتو پاستور تشکر می ‌کنم که در زمینه تشخیص بیماری کووید ۱۹ با راه ‌اندازی و هدایت شبکه تشخیصی، کشور را از چالشی بزرگ نجات دادند. همکاران حوزه تشخیص در انستیتو پاستور ایران در کمال گمنامی ایثار پرمهری را به جا گذاشتند که در تاریخ ایران زمین ماندگار خواهد بود. همچنین فراموش نکنید که در زمینه تولید واکسن یکی از اقدامات مهم، کارآزمایی بود تا مطمئن باشیم که واکسنی کارا و ایمن در اختیار داریم و اولین بار بود که کارآزمایی فاز سه یک واکسن در این حجم در کشور انجام می ‌شد که کار بسیار بزرگی بود که کاملا در یک خلاء اطلاعاتی بسیار بزرگ مجبور به انجام آن بودیم. این کارآزمایی در هشت شهر کشور انجام شد و تلاش شد تا متمرکز به یک ناحیه در کشور نشویم. در این کارآزمایی حدود یک‌ سوم افراد بیماری زمینه ‌ای داشتند. در بسیاری از کارآزمایی ‌ها به نفع شرکت تولیدکننده است که وارد بحث بیماری‌ های زمینه‌ ای نشود، اما در اینجا باید بگوییم که حدود ۲۹ درصد افراد حداقل یک بیماری زمینه‌ ای داشتند. این موضوع کار پیگیری و ادامه کارآزمایی را بسیار سخت می ‌کند، اما اطمینان به واکسن را بسیار بالا می ‌برد. فراموش نکنیم که این کارآزمایی در شرایطی انجام شد که سوش غالب در کشور دلتاست؛ واکسن‌ گریزترین واریانتی که دنیا با آن مواجه شده است.

اقدام برای اخذ تاییدیه‌ های جهانی

رییس انستیتوپاستور ایران در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای اخذ مجوزهای بین ‌المللی و تاییدیه سازمان جهانی بهداشت نیز گفت: این واکسن چندین ویژگی دارد؛ ابتدا آنکه تنها واکسن پروتئینی کُنژوگه دنیاست که برای کووید ساخته شده است و فناوری آن هم محدود است و بسیاری از کشورها آن را ندارد و این موضوع خود یک امتیاز است. از طرف دیگر این واکسن طوری طراحی شده که مولتی والان باشد و برای جهش ‌های آتی ویروس هم موثر باشد و این موضوع هم منحصر به فرد است. نکته بعدی داشتن “یادآور” است؛ به طوری که تقریبا هیچ کدام از واکسن‌ های فعلی دنیا دُز یادآور ندارند. همچنین با کارآزمایی‌ های انجام شده در ایران و کوبا، مجموعا یکی از بزرگ ‌ترین کارآزمایی‌ ها برای کووید در دنیا روی این واکسن انجام شده و سعی شده که تمام تلاش به کار رود که منطبق بر آخرین دستورالعمل ‌های جهانی این کارآزمایی ‌ها انجام شود. این واکسن برای کودکان هم مورد مطالعه قرار گرفته و تاییدیه دریافت کرده است. به این ترتیب با ویژگی‌ های این واکسن و دقتی که در انجام کارآزمایی صورت گرفته و با توجه به اینکه در مقابل دو سوش واکسن گریز دنیا یعنی بتا (سوش آفریقای جنوبی) در کوبا و دلتا (سوش هندی) در ایران کارآزمایی ‌ها صورت گرفته، مدارک دارد آماده می‌ شود تا تحویل سازمان جهانی بهداشت شود و امید زیادی است که بتواند از سازمان جهانی بهداشت مجوزهای مربوطه را بگیرد.

اقدام برای چاپ نتایج مطالعات در مجلات معتبر

وی درخصوص اقدام برای چاپ نتایج مطالعات در مجلات معتبر، بیان کرد: مقاله پیش بالینی و استفاده از دُز یادآور این واکسن برای کسانی که قبلا به کرونا مبتلا شده ‌اند، در مجلات چاپ شده است. مقاله کارآزمایی ایران و کوبا نیز به صورت چندین مقاله مرتبط آماده است و در هفته‌ های آینده برای نشر به نشریات مرتبط ارائه خواهد شد.

دکتر بیگلری درخصوص چرایی تاخیر ورود واکسن پاستوکووک به سبد واکسیناسیون کشور، تصریح کرد: نکته ‌ای که وجود دارد این است که در برنامه تولید همه واکسن ‌های دنیا هیچ گاه زمان و حجمی که پیش ‌بینی می‌ شود، حتما به دست نمی‌ آید. به طور مثال، در سال گذشته کارخانجات بزرگ واکسن کووید دنیا عددی را اعلام کرده بودند، اما زمان ثابت کرد که نتوانستند به آن عدد و بازه زمانی تعهد داده شده، عمل کنند. زیرا واقعا تولید واکسن آن هم در شرایط خاص امروز کاری بسیار طاقت ‌فرساست. درباره واکسن پاستوکووک به این صورت بود که مجوز صادر شد، اما مجوز مشروط به این بود که گزارش کارآزمایی خودمان را به سازمان غذا و دارو تقدیم کنیم که بعد از این کار، کارشناسان سازمان غذا و دارو مجوز را صادر کردند که به نظر من هم با توجه به اینکه لازم است که رگولاتور از ایمنی و کارا بودن واکسن مطمئن شود، زمانی که صرف شد، ارزش داشت تا با اطمینان مجوز صادر شود.

وی اضافه کرد: باتوجه به تایید سازمان غذا و دارو نحوه استفاده از واکسن پاستووکوک براساس تصمیم وزارت بهداشت خواهد بود. فعلا برنامه ریزی‌ ها به گونه ‌ای است که بتوانیم حدودا هفته ‌ای یک میلیون دُز را تقدیم کنیم. اگر نیاز باشد به ما اطلاع می دهند که چه حجمی از کدام واکسن را نیاز دارند که بر اساس نیاز، برنامه تولید را خواهیم داشت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار