21010
۰۸ مرداد ۱۳۹۶
مدیر فرهنگسرای کوثر خبر داد؛

تلاش برای تبدیل فرهنگسرای کوثر به پردیس کودک

ایدۀ ما این است که کم کم این فرهنگسرا را به پردیس کودک تبدیل کنیم و برای تحقق این امر باید اقدامات بیشتری انجام بدهیم و هر چیزی که برای پردیس شدن مجموعه لازم است به آن اضافه کنیم.

به گزارش کودک پرس ، در گفتگویی با حمیدرضا مکارمی، پاسخ های این مدیر فعال را نسبت به سوال های مطرح شده در مورد فعالیت های این فرهنگسرا از نظر می گذرانید.

مختصری در مورد کلیت مجموعۀ فرهنگسرای کوثر بگویید.

مجموعۀ فرهنگی کوثر در واقع یکی از کامل ترین مجموعه های فرهنگی شهرداری است که می تواند از لحاظ ساخت الگوی خوبی برای دیگر مراکز فرهنگی باشد. پکیج این مجموعه کامل است به این معنی که هم محلی برای برگزاری کلاس های آموزشی است و هم نگارخانه، کتابخانه  و سالن آمفی تئاتر مجهز دارد.

مدتی است که سالن این فرهنگسرا به طور مداوم میزبان نمایش های ویژۀ کودکان است، چه اقداماتی برای فعال شدن این سالن انجام دادید؟

از وقتی که این مجموعه به ما سپرده شد تصمیم گرفتیم دید هنری مجموعه را بالا ببریم و چون شهرداری مصوب کرده بود که منطقۀ ۱۵ اصفهان، منطقه دوستدار کودک باشد تصمیم گرفتیم که این مصوبه را عملی کنیم. بنده اطلاع داشتم که در گذشته هنرسرای خورشید به عنوان متولی تئاتر کودک در اصفهان فعال بود اما با حذف شدن این مکان طی سال های گذشته، جای یک سالن ویژۀ نمایش کودک خالی بود و به همین سبب پیشنهاد دادیم که فرهنگسرای کوثر به پاتوقی برای تئاتر کودکان تبدیل شود و خوشبختانه با دیدن امکانات این سالن از طرح ما در شهرداری استقبال شد و این استقبال مشوق پیگیری های بعدی ما شد. هنرمندان نیز همکاری کردند و در خرداد ماه نمایش آقای الهیاری با نام «آقای قلی، حاکم شهر بغلی» در سالن این فرهنگسرا روی صحنه رفت. سعی ما بر این است که در بعضی از ماه های سال نیز که امکان اجرای نمایش های شاد نیست، با نمایش های مناسبتی سالن را فعال نگه داریم.

با توجه به دوری فرهنگسرا از مرکز شهر استقبال از این نمایش چگونه بود؟

خوشبختانه در این وانفسای کمبود مخاطب، سالن ۴۵۰ نفرۀ فرهنگسرا، در اکثر شب ها دو سوم ظرفیتش پر بود و این بسیار امیدوار کننده است. البته تیم نمایش نیز تلاش های بسیاری برای جذب مخاطب انجام دادند و همین استقبال موجب شد که ما عزممان را جزم کنیم تا ورود قوی تری به عرصۀ نمایش کودک داشته باشیم و طیف های مختلفی از هنرمندان فعال در این عرصه به ما مراجعه کرده اند تا بعد از بازبینی کارشان در سالن این فرهنگسرا اجرا داشته باشند. اکنون نیز نمایش خروس زری پیرهن پری، کاری از آقای امید اجاقی در این سالن در حال اجراست.

چرا منطقۀ ۱۵ به عنوان منطقۀ دوستدار کودک معرفی شده است؟

سال گذشته چند ویژه برنامۀ کودک و همایش در این منطقه اجرا شد که با استقبال زیادی از سوی مدارس و والدین همراه بود هم به دلیل این همراهی و هم به سبب اینکه منطقه ۱۵ سابقا جدای از شهرداری اصفهان بوده و به طور مستقل عمل می کرده، اکنون که زیر نظر شهرداری است تصمیم گرفته شده که برنامه های بیشتری برای کودکان در این منطقه اجرا شود و در واقع این منطقه عملا به منطقۀ دوستدار کودک تبدیل شود.

چه برنامه هایی تا کنون در این فرهنگسرا انجام شده است؟

همانطور که پیش تر اشاره کردم ما با دید هنری وارد این مجموعه شدیم و  نمایشگاه آن را پیش از نوروز ۹۶ با آثاری از هنرمندان شهیر همین منطقه افتتاح کردیم که استقبال بسیار زیادی از آن شد. این گالری با نمایشگاهی از آثار خوشنویسی محسن قضاوی شروع به کار کرد و بنای کار ما نیز بر این بود که هنرمندان محلی منطقه را شناسایی کنیم و به آنان پر و بال بدهیم. بعد از خوشنویسی، نمایشگاه آبرنگ خانم زهرا زارعی که سال ها پیش در همین مجموعه آموزش نقاشی دیده بود و اکنون در تکنیک آبرنگ به درجۀ استادی رسیده برگزار شد. در حین برگزاری این نمایشگاه خانم زارعی دو اثر تولید کرد که یکی برای نمایشگاهی در ترکیه و دیگری برای نمایشگاهی در آمریکا پذیرفته شد. پس از آن نمایشگاه مینا با آثار محسن شریعت که درصد بالایی از سفارشات استانداری برای مهمانان خارجی اصفهان از صنایع دستی این هنرمند است برپا شد و  تلفیق نقاشی با مینا وجه تمایز کارهای این هنرمند بود. جالب این که در همین فرهنگسرا هنرمندی را کشف کردیم که بازنشستۀ یک شغل صنعتی است اما اکنون با ضایعات چوبی آثار هنری پر معنا و مفهوم خلق می کند. نمایشگاهی از آثار این هنرمند نیز چندی پیش در فرهنگسرای کوثر برگزار شد.

منطقۀ خوراسگان هنرمندان شاخصی دارد و حتی می توان آن را قطب خاتم کشور و چه بسا جهان معرفی کرد چون در یک محلۀ کوچک نزدیک به ۳۰۰ یا ۴۰۰ کارگاه خاتم وجود دارد و نمایشگاه ما در همین روزها میزبان هنرمندی به نام حسین نقشینه است که با خلاقیت خود روی احجامی مثل قندان و گلاب پاش و … این هنر را پیاده کرده است در حالی که قبلا معمولا خاتم را روی سطوح صاف و دور قاب ها می دیدیم. خوشبختانه تا کنون همۀ هنرمندانی که در نمایشگاه میزبان آثار آنان بوده ایم ویژگی های شاخص داشته اند و کلاس های آموزشی ویژۀ کودکان و بزرگسالان نیز مثل همیشه در حال برگزاری است.

از برنامه های آتی این فرهنگسرا بگویید.

ایدۀ ما این است که کم کم این فرهنگسرا را به پردیس کودک تبدیل کنیم و برای تحقق این امر باید اقدامات بیشتری انجام بدهیم و هر چیزی که برای پردیس شدن مجموعه لازم است به آن اضافه کنیم. ضمن اینکه سعی داریم کارگاه ثابتی را برای همۀ هنرمندانی که در نمایشگاه ما آثارشان در معرض دید قرار گرفته برپا کنیم تا بتوانند هنرشان را به دیگر علاقمندان نیز آموزش بدهند و قول برپایی این کلاس های آموزشی را از همۀ آن ها گرفته ایم. کما اینکه آقای بشیر علی حسنی، که از ضایعات چوبی آثار هنری می ساخت نیز حین برگزاری نمایشگاه خود کارگاه آموزشی هم برگزار کرد و افراد بسیاری از آن استقبال کردند. خوشحالیم که بحث های فرهنگی بر دیگر چیزها در این مجموعه غلبه دارد و مردم با هنرمندان منطقۀ خودشان از نزدیک ارتباط گرفته اند.

 

مرجع: ایمنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار