موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
207968
۲۸ مهر ۱۳۹۸

جایگاه چهارم لرستان در کم‌شنوایی و ناشنوایی کشور

۷ هزار کودک ناشنوا و کم‌شنوا در لرستان شناسایی شده است.

به گزارش کودک پرس ، شنوایی یکی از حواس برتر انسان است و محروم بودن از حس شنوایی فقط به مفهوم نشنیدن صدا نیست بلکه ما حصل این محرومیت موجب دست نیافتن به بسیاری از تجربیات مفید و امیدبخش زندگی فردی و اجتماعی می شود تا جایی که ممکن است فرد را از مسیر موفقیت دور کند. اگر چه استثنائاتی در این زمینه در جهان وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز لرستان، فاطمه الزهرا توکلی مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: از مجموع ۴۸ هزار معلول زیرپوشش بهزیستی استان،  7هزار نفرکم ‌شنوا و ناشنوا هستند.

لرستان از حیث شیوع ناشنوایی و کم‌شنوایی جایگاه چهارم را در کشور دارد.
علت عمده کم شنوایی و ناشنوایی ازدواج‌های فامیلی و مشکلات مادرزادی است.

کم شنوایی و ناشنوایی بر اساس علت ایجاد آنها به دو دسته مادرزادی و اکتسابی تقسیم می شوند که در نوع مادرزادی این نوع کم شنوایی و ناشنوایی به علت عوامل قبل از بارداری، بارداری و حین تولد ایجاد می‌شود.

بیش از نیمی از کم شنوایی‌ها به علت عوامل ژنتیکی ایجاد می‌شود. می‌دانیم که توانایی‌ها و صفات انسان‌ها از طریق ژن از پدر و مادر به فرزند منتقل می شوند؛ بنابراین اگر نقص یا مشکلی در بعضی از ژن‌های والدین وجود داشته باشد می‌تواند به فرزندان نیز منتقل شود. بسیاری از ژن‌ها نهفته بوده و باعث ایجاد بیماری نمی‌شوند ولی اگر پدر و مادر هر دو دارای ژن معیوب باشند احتمال ایجاد مشکل در فرزندان بیشتر خواهد شد.

در افراد فامیل ژن‌های شبیه به هم بیشتر است

ابتلای مادر به بیماریهای عفونی در دوران بارداری نیزاز علل دیگر ایجاد معلولیت اعم از ناشنوایی و یا کم شنوایی است به طوری که اگر مادر بخصوص در سه ماهه اول بارداری به بعضی از عفونت‌ها مبتلا شود احتمال اینکه این بیماری برای جنین اثر گذاشته باشد زیاد است.
سرخجه، سیفلیس، هرپس، توکسوپلاسموز و چند بیماری ویروسی دیگر از جمله بیماریهای عفونی هستند و برای پیشگیری از این بیماریها خانم باردار حتی الامکان باید کمتر در مکان‌های شلوغ و پرجمعیت حضور داشته باشد.

مصرف داروها توسط مادر نیز در دوران بارداری حتما باید کنترل شود. در نوزادانی که زودتر از موعد متولد می‌شوند و یا در هنگام تولد وزن پایین کمتر از 1.5 کیلوگرم دارند احتمال ایجاد کم شنوایی یا ناشنوایی در آنها بیشتر است.

نرسیدن اکسیژن به جنین و نوزاد، وارد شدن ضربه به سر، صدمه به رگهای خونی، جفت و خونریزی موقع تولد باعث تاثیر بر روی شنوایی نوزاد می‌شود زایمان در بیمارستان یا زایشگاه زیر نظر پزشک متخصص یا مامای تحصیلکرده انجام شود تا از این عوارض تا حد امکان جلوگیری گردد.

به گفته دکتر مرادی متخصص گوش، حلق و بینی یکی از عوارض زردی شدید کم شنوایی و ناشنوایی است و با توجه به اینکه تعیین شدت زردی توسط والدین میسر نمی‌باشد لازم است تمام نوزادان مبتلا به زردی در همان ابتدا جهت معاینه نزد پزشک برده شوند.

استفاده از لامپ مهتابی معمولی، مصرف ترنجبین و شیرخشت نیز توصیه نمی‌شود زیرا شروع درمان را به تاخیر می‌اندازند و علاوه بر اینکه تاثیر زیادی ندارند عوارض متعددی را نیز ایجاد می‌کنند.

عفونت گوش میانی نیز باعث تجمع مایع چرک در گوش میانی شده و در صورت عدم درمان باعث کاهش شنوایی می‌شود.

بسیاری از افراد به تمیزکردن گوش نیازی ندارند چون خودش تمیز می شود

 

استفاده از چیزهایی مانند گوش پاک کن یا گیره سر، باعث تجمع موم و بسته شدن گوش می شود. این کار فقط موم گوش را بیشتر به داخل گوش می فرستد و ممکن است به گوش آسیب برساند.
بعضی از عفونت‌های چرکی یا ویروسی باعث کم شنوایی و ناشنوایی می‌شوند. مننژیت (عفونت مغز)، سرخک،‌ آبله مرغان، اوریون از جمله این بیماریها هستند.

رعایت نکات بهداشتی مانند شستن دستها با صابون و اجتناب از بیماران از بروز بیماری کم می‌کند؛ واکسیناسیون نیز باعث پیشگیری از بروز برخی از این بیماریها می شود. همچنین مصرف شیر تا دو سالگی نیز مقاومت بدن در مقابل بیماریها را بیشتر می‌کند
خانم رضایی کارشناس بهزیستی توصیه کرده برای پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی؛  مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج به خصوص اگر فرد ناشنوایی در فامیل وجود داشته باشد، مراقبت با هدف جلوگیری از ابتلا به بیماریهای عفونی در دوران بارداری،مصرف نکردن دارو هنگام بارداری بدون دستور پزشک، زایمان در بیمارستان، جدی گرفتن زردی نوزادان و ابتلا به هرگونه بیماری عفونی، عدم ورود اجسام نوک تیز در گوش، واکسیناسیون کودک، تغذیه کودک از شیر مادر تا دو سالگی، اجتناب از محیط‌های پر سر و صدا و جلوگیری از پاک کردن مجرای گوش نوزاد را در دستور کار قرار دهید.

لازم است شنوایی همه نوزادان پس از تولد هرچه زودتر بررسی شود

کم شنوایی در سنین پایین باعث مشکلات روحی، رفتاری و همچنین اشکال در یادگیری می‌شود. کودکی که نمی‌شنود، یاد نمی‌گیرد چگونه صحبت کند در نتیجه ناشنوایی باعث ناگویایی نیز می‌گردد.
اگر کم شنوایی و ناشنوایی قبل از 3 ماهگی تشخیص داده شود و اقدامات درمانی و توانبخشی قبل از شش ماهگی شروع شود از بسیاری از عوارض بعدی پیشگیری خواهد شد.

الهام یکی از دخترانی است که دچار نا شنوایی است و می گوید: این مشکل را در کودکی به صورت ژنتیک داشته ام و ازدواج پدر و مادرم فامیلی بوده و این امر باعث ناشنوایی من شده است.
او می گوید زبان اشاره را همه مردم نمی دانند و همواره برای ارتباط با آنها مشکل دارم.

رضا یکی دیگر کم شنواهای استان است او می گوید منبع کاملی برای یادگیری زبان انگلیسی برای ناشنوانیان نیست منبعی که کامل و در دسترس باشد.

کبری زن میانسالی است که می گوید: تا کنون شنوایی ام خوب بود ولی اکنون در سن 57 سالگی کم شنوا شده ام و از سمعک استفاده می کتنم او می گوید هزینه سمعک بسیار بلاست ، آنها باطری می خورند و عمر آنها در سه یا یک هفته تمام می شوند و باطری آنها نیز گران است و باید هر هفته باطری بخرم ، خیلی ناراحتم ….

علی از دیگر کودکان ناشنواست که با زبان اشاره می گوید: کاش در مدارس عادی درس می خواندم.

در نتیجه آزمایشهای قبل از ازدواج ، مراقبت از کودکان واقدامات به موقع از این رنج می کاهد.

نویسنده: خانم مهناز رحمانی مهر
ویراستار: علی مرادی کاکاوندی

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار