20758
۰۴ مرداد ۱۳۹۶

هفتاد درصد شخصیت کودک پیش از 7 سالگی شکل می گیرد

کارشناس مسائل تربیتی گفت: سند تحول آموزش و پرورش برای همین سیستم می‌تواند سند خوبی باشد ولی خلأ وجود یک سند بالادستی محدود در حوزه تربیت نسل به شدت احساس می‌شود که بتوان در حوزه رسانه و خانواده به آن استناد کرد.

به گزارش کودک پرس، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از 5 مجموعه جدید حوزه علمیه در زمینه تربیت کودک اظهار کرد: مسأله تربیت امروز به عنوان یکی از ضروریات جامعه محسوب شده و به عنوان یک فرآیند قبل از تولد شروع می‌شود، در واقع هرآنچه به فرآیند تبدیل شد به مهارت نیاز دارد که اگر به خوبی فراگرفته شود، نتیجه مطلوب را حاصل می‌کند.

وی افزود: در گذشته تربیت در اختیار عده معدودی قرار داشت اما امروزه دایره تأثیرگذاری تربیت روز به روز گسترده‌تر شده و رسانه‌ها، فضای مجازی، دوستان و … را در برمی‌گیرد اما هنوز سطح دانش و مهارت تربیتی خانواده‌ها پایان است.

کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به توانمندی ذاتی مادران در امر تربیت تصریح کرد: در عرصه تربیت حتی مادری که کودک خود را کتک می‌زند به دنبال تربیت اوست ولی با ابزار تربیت آشنا نیست چون نگاه صحیح به امر تربیت را به او منتقل نکرده‌ایم.

وی تأکید کرد: بر سر مسأله تربیت کودکان نباید باکسی تعارف کنیم و باید متوجه باشیم از کدام نقطه آسیب می‌بینیم، با کمال تأسف امروز در جامعه ما یک عزم جدی در عرصه تربیت وجود ندارد؛ کودکان ما به تماشای برنامه‌هایی می‌نشینند که هر فردی که کمترین آشنایی با مسائل تربیتی داشته باشد هم به آسیب‌زننده بودن آن پی می‌برد، البته در محیطی که کودکان در آن تربیت می‌شوند هم عزم جدی برای تربیت نیست.

تراشیون با اشاره به اینکه سند تحول آموزش و پرورش برای همین سیستم می‌تواند سند خوبی باشد، یادآور شد: خلأ وجود یک سند بالادستی محدود در حوزه تربیت نسل به شدت احساس می‌شود که بتوان در حوزه رسانه و خانواده به آن استناد کرد.

وی رادیو معارف خاطرنشان کرد: باید نقش مسؤولان تربیتی را به آن‌ها گوش زد کنیم که مهم‌ترین آن‌ها پدر و مادر هستند که باید دغدغه تربیت داشته باشند و در قیامت هم باید پاسخگوی امر تربیت فرزندان خود باشند، البته نقش مادر در این میان کلیدی‌تر است چرا که فرزند شیرین‌تر لحظات خود را در کنار مادرش تجربه می‌کند.

کارشناس مسائل تربیتی ادامه داد: مادر نقش مربی‌گری بی‌بدیلی در تربیت فرزند دارد و کودکان بیشترین تأثیرات زندگی خود را از مادر می‌گیرند، در واقع کودک از بدو تولد تا 7 سالگی که بیش از 70 درصد شخصیتش شکل می‌گیرد بیش از 30 هزار و 160 ساعت را در کنار مادر خود می‌گذراند، درحالی‌که این زمان در 12 سال مدرسه و با احتساب دوران تحصیل در دانشگاه به سختی به 20 هزار ساعت می‌رسد.

وی اذعان کرد: باید دانش و مهارت‌های تربیتی در مادران را افزایش دهیم که در 5 مجموعه جدید حوزه علمیه که امروز رونمایی می‌شود این نکات لحاظ شده و مهارت و فن هم در آن آموزش داده شده است.

تراشیون یادآور شد: نقش پدر در امر پرورش کودکان، مدیریت در تربیت است در واقع اگر مادری می‌خواهد نقش خوبی در تربیت ایفا کند باید پدر بتواند به او آرامش دهد؛ تشویش ذهنی فرد را از کارکردهای طبیعی می‌اندازد و انسان‌هایی که آرامش بهتری دارند، بهتر عمل کرده و بهتر تعقل می‌کنند.

نویسنده کتب تربیتی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: اگر مرد بخواهد زندگی را خوب مدیریت کند به 3 خصلت نیاز دارد، باید خوش‌مشرب باشد و ارتباط خوبی با خانواده برقرار کند، گشاده‌دستی سنجیده داشته باشد و از غیرت دینی برخوردار باشد تا چهارچوب خانواده حفظ شود.

تراشیون با اشاره به اینکه سطح مطالبه مردم باید از فضاهای عمومی جامعه بالا برود، تصریح کرد: اگر پدر و مادر از جامعه مطالبه کنند، مسؤولان هم توجه نشان خواهند داد، ارتباط کودکان با محیط‌های پاک هم باید حفظ شود چرا که در سلامت روحی و ذهنی آن‌ها مؤثر است.

وی خطاب به مادران هم گفت: به بچه‌ها شیر نمکین بدهید و آن را نمک محبت و اشک بر ائمه اطهار بزرگ کنید چرا که بچه‌ها بر اساس آنچه می‌شنوند، می‌بینند و می‌گویند رفتار می‌کنند.

کارشناس مسائل تربیتی در پایان 5 مجموعه جدید حوزه علمیه در امر تربیت کودک را دایره المعارفی تربیتی دانست که همه مسائل در آن لحاظ شده است و ابراز امیدواری کرد تا تحقیق و پژوهش تمام دوره‌های زندگی ادامه یابد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار