موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
244175
۲۷ فروردین ۱۴۰۱

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و محلی برای آموزش والدین و تربیت نسل آینده

عضو هیات انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان معتقد است تئاتر کودک و نوجوان تأثیری دو سویه بر خانواده دارد، زیرا والدین آموزش مورد نیاز و روش‌های تربیتی را دریافت می‌کنند و کودکان و نوجوانان می‌توانند برداشت‌های مورد نیاز خود را برای زندگی آینده داشته باشند.

به گزارش کودک پرس ،جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، علی‌رضا آقایی، عضو هیات انتخاب بخش‌های کودکان و نوجوانان در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره معیارهای انتخاب آثار این دوره، گفت: خلاقیت چه در تولید اثر و چه نمایشنامه، یکی از مهم‌ترین معیارهای هیات انتخاب بود، که تأکیدی ویژه بر آن داشتیم، بنابراین سعی کردیم که در بخش‌های مختلفی نظیر کارگردانی، طراحی صحنه، موسیقی، بازیگری و… به دنبال آثار خلاقانه باشیم.

او، متن و نمایشنامه را یکی از مهم‌ترین بخش‌های مورد توجه در این دوره از جشنواره دانست و اظهار کرد: نمایشنامه و متن یکی از مهم‌ترین معیارهای هیئت انتخاب، در بررسی آثار این دوره بود؛ به همین خاطر سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که متن آن اثر، متناسب با سن مخاطب، توانسته باشد موضوعی مناسب و به روز را برای کودکان و نوجوانان، مطرح کند. در همین راستا نیز شیوه پرداخت و ساختار نمایشنامه یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی بود که در هیات انتخاب مورد توجه قرار گرفت.

عضو هیات انتخاب بخش‌های کودک و نوجوان جشنواره بیست و هفتم افزود: در بخش‌های دیگر نیز، ما جزئیات آثار را مورد توجه قرار دادیم و نمایش‌هایی که دارای یک سری جزئیات خاص نظیر بداهه‌پردازی، ابتکار در ارائه موضوع، به روز بودن و استفاده از تکنیک‌های نمایشی بودند، مورد توجه قرار گرفتند و این موارد به عنوان مجموعه‌ای از معیارهای انتخابی دیده شدند.

آقایی سطح آثار این دوره را با توجه به تعطیلی یک ساله این جشنواره، خوب ارزیابی کرد و گفت: وقفه از جمله مسائلی است که به دلیل شیوع بیماری کرونا، در تمام جشنواره‌های هنری، حتی در سطح بین‌المللی رخ داد، البته این مسئله در روند کیفیت کار بی‌تأثیر نیست، زیرا دوری از فضای هنری و دغدغه سلامتی، باعث شد که در مدتی طولانی تفکر هنری افراد در اولویت‌های بعدی قرار گیرد، بنابراین قطعاً این وقفه بر کیفیت آثار تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تمام مشکلات پیش آمده، امسال نیز در بین آثار، نمایش‌هایی بودند که توانستند به معیارهای اصلی نمایش کودک وفادار باشند و ضمن مخاطب‌پسندی، قابل تأمل نیز بودند. ناگفته نماند که بحث افت کارهای هنری مختص این جشنواره و سایر رویدادهای کشور نیست و این مسئله یک اپیدمی در سراسر جهان است.

این هنرمند افزود: به نظرم در سال‌های آینده، به طور حتم، ما موضوعات خاصی را در ارتباط با بیماری کووید 19 و وقفه‌های هنری در آثار جشنواره‌های آتی خواهیم دید.

آقایی تأکید کرد: امیدوارم کسانی که در این دوره انتخاب شدند، بتوانند از زمان باقیمانده به خوبی استفاده کنند تا مواردی را که نیاز به اصلاح، بازبینی و بازآفرینی مجدد دارند، را مورد توجه قرار دهند و با قدرت بیشتری در اجرای جشنواره حضور پیدا کنند. امیدوارم که با توجه ادامه دار بودن همه‌گیری کرونا جشنواره بتواند به صورت حضوری برگزار شود، زیرا همه تلاش‌ها به این منظور است که بچه‌ها بتوانند از این آثار استفاده کنند و دقایقی شاد و با نشاط را بگذرانند و از نکاتی که در دل آثار است در مسیر آینده خود بیاموزند و استفاده کنند.

وی تئاتر را عامل مهمی در اشاعه تربیت خواند و اظهار کرد: در تمام دنیا، برای تربیت یک جامعه، کار را از قشر کودک و نوجوان آغاز می‌کنند، زیرا بر اساس روانشناسی‌های انجام شده این گروه سنی تحمل شنیدن سخنرانی‌های طولانی یا بحث‌های کلامی را ندارند، ضمن اینکه هنوز تحلیل این گروه‌های سنی به حدی رشد نکرده که بتوانند پیوندهای لازم را با این نوع رفتار درک کنند؛ بنابراین در تمام دنیا کارشناسان سعی می‌کنند که آموزه‌ها و مطالب یادگیری را در قالب برنامه‌های هنری شامل نمایش، موسیقی، بازی، سرگرمی و … بگنجانند.

آقایی تصریح کرد: بسیاری از اساتید و اهل فن به ویژه روانشناسان معتقدند که تئاتر تأثیر به‌سزایی در روند تربیت دارد و بی‌شک این جشنواره نیز بر پایه این معنا شکل گرفته است تا بتوانیم جدای از سرگرمی، کودکان را به مسیر آگاهی بخشی و آموزش سوق دهیم. به نظرم این جشنواره جدای از تأثیرگذاری بر کودکان و نوجوانان، محفلی برای گردهمایی هنرمندان است تا بتوانند آثار یکدیگر را ببینند.

وی خاطرنشان کرد: درست است که امسال به دلیل ادامه‌دار بودن همه‌گیری کرونا، شاید شاهد حضور آثار خارجی در این جشنواره نباشیم؛ اما به نظرم همین که کودکان و نوجوانان در این رویداد حضور پیدا می‌کنند انگیزه‌ای برای ادامه کار است زیرا فعالیت در این عرصه بسیار دشوار و کم‌درآمد است؛ به همین خاطر نیز هنرمندان این بخش تعداد محدودی هستند و جشنواره می‌تواند بهانه‌ای برای ادامه راه این هنرمندان شود تا در سال‌های آینده بتوانند آثار خود را برای اجرای عمومی آماده کنند.

عضو هیات انتخاب بخش‌های کودکان و نوجوانان، بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان ادامه داد: وجود این جشنواره‌ تأثیر به‌سزایی بر خانواده‌ها به دنبال دارد زیر تئاتر بخشی از نیاز سبد فرهنگی خانواده‌هاست بنابراین جشنواره می‌تواند باعث ترغیب خانواده‌ها به حضور در این رویداد شود و نگاه ویژه‌ای را به این بخش داشته باشد. در واقع تئاتر کودک و نوجوان با حضور خانواده می‌تواند تأثیری دو سویه به دنبال داشته باشد زیرا هم والدین آموزش مورد نیاز و روش‌های تربیتی را دریافت و می‌آموزند و هم کودکان و نوجوانان می‌توانند برداشت‌های مورد نیاز را برای زندگی آینده خود داشته باشند.

آقایی اشتراک گذاشتن آثار این جشنواره در سایر استان‌ها را ضروری خواند و گفت: این جشنواره از سالیان گذشته در همدان مستقر بوده است و تنها یک بار به اصفهان کوچ کرد. به نظرم باید برای به اشتراک گذاشتن آثار این جشنواره در سایر استان‌ها فکر کنیم، البته این امر به یک سری زیرساخت و تأمین مالی نیاز دارد. به نظرم اگر در این جشنواره، گروه‌های نمایشی بتوانند در استان‌های هم‌جوار نیز نمایش‌ها را اجرا کنند، عالی است.

وی افزوده شدن بخش‌های تازه به جشنواره بیست و هفتم را اقدامی مثبت خواند و بیان کرد: افزوده شدن بخش زیر 18 سال به این جشنواره، از جمله اقدامات خوبی است که مورد توجه قرار گرفت، زیرا در دوران همه‌گیری کرونا، برخی از کودکان و نوجوانان تئاترهایی را در خانه آماده ‌کردند و در فضای مجازی نمایش ‌دادند؛ بنابراین چنین فضایی را برای انتشار آثار این گروه فراهم کرد.

آقایی ادامه داد: امیدوارم که روزی بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که استان‌های دیگر نیز بتوانند کارهای خوب ببینند زیرا امروز جای اشتراک‌گذاری و نشر این جشنواره در سراسر کشور خالی است. در پایان نیز امیدوارم که امسال جشنواره‌ای خوب، شایسته و در خور بچه‌های سرزمین‌مان داشته باشیم.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار