20708
۰۴ مرداد ۱۳۹۶
یادداشت اختصاصی پگاه میرجعفری کارشناس تغذیه برای خبرگزاری کودک؛

نقش ویتامین D در بدن کودکان چیست؟

ویتامین D عامل اساسی جذب عناصر معدنی کلسیم و فسفر از روده است. همچنین این ویتامین در حفظ و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و مقابله با رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از ایجاد سرطان نقش اساسی دارد.

به گزارش کودک پرس، پگاه میرجعفری کارشناس تغذیه به بررسی نیاز کودکان به ویتامین D پرداخت و آن را در یادداشتی اختصاصی به کودک پرس ارائه کرد.

 

ویتامینD عامل اساسی جذب عناصر معدنی کلسیم و فسفر از روده است. همچنین این ویتامین در حفظ و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و مقابله با رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از ایجاد سرطان نقش اساسی دارد.

 

در کودکان در سنین رشد، بدلیل استخوان سازی و نیاز بدن به کلسیم، تنظیم سطح کلسیم خون از وظایف بسیار مهم این ویتامین بوده تا در تکامل سیستم اسکلتی و استحکام استخوان‌ها خللی وارد نشود و همچنین در انتقال ایمپالسهای عصبی عضلانی بدن دچار کمبود کلسیم و ضعف حرکتی نشود. همچنین این ویتامین در ترشح انسولين بوسيله پانكراس نقش دارد.

 

نياز کودکان به ويتامين D؛ 5 ميكروگرم در روز (200 واحد بين‌المللي) می باشد که 90 درصد آن از تابش مستقيم نور خورشيد فراهم مي‌شود و بهترين زمان آن در ساعت 10 تا 14در طول روز می باشد.معمولا از طریق دستها، بازوها و صورت میتوان از نور خورشید بطوریکه از آفتاب سوختگی جلوگیری شود استفاده نمود. این عمل بیشتر از 3 تا 4 بار در هفته توصیه نمیگردد.

 

اما بدلیل آنکه قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید همواره امکان پذیر نیست و همچنین برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و عوارض ناشی از آن من جمله سرطان پوست، میتوان از مواد غذایی سرشار از ویتامین D استفاده نمود.

 

از آنجایی که ویتامین D محلول در چربی می باشد؛ به تبع روغن ها، مارگارین، غلات صبحانه، ماهیهای چرب (ماهی آزاد، سالمون، شمشیرماهی، قزل‌آلا، تن و ساردین)، روغن‌ کبد ماهی‌، محصولات لبنی و سفیده تخم‌مرغ و جگر از جمله مواد غذایی سرشار از این ویتامین می باشند.

 

کمبود ویتامین Dیکی از شایع‌ترین نمونه‌های کمبود مواد مغذی است و به علت طولانی بودن زمان بروز علائم کمبود این ویتامین، گاه تشخیص این مشکل تا سال‌ها به تعویق می‌افتد. با این حال یکی از علائم مهم آن در کودکان تعریق شدید می باشد. از دیگر نشانه های آن میتوان به راشیتیسم در کودکان و پوکی استخوان در بزرگسالان اشاره کرد.

 

علاوه بر موارد گفته شده، افزايش استعداد ابتلا به استئوپروز (در كنار كاهش فعاليت بدني، قطع هورمون‌هاي جنسي و دريافت ناكافي كلسيم) در اثر کمبود این ویتامین رخ میدهد.

 

بطور کلی کمبود ويتامين D یا در اثر عدم دریافت منابع این ویتامین و یا در اثر کاهش سنتز پوستی بکمک نور خورشید بدلیل آلودگي هوا، پوشش بدن، پنجرة شيشه‌اي، تيرگي پوست، كرمهاي ضد آفتاب (با SPF بالاي 8)، كار در نوبت شبانه، عدم مواجهه با نور مستقيم خورشيد ( خصوصا بيماران بستري، سالمندان، بعضي كارمندان) رخ می دهد.

 

مکمل ياری (پیشگیری): مکمل ياری روزانه : (400واحد بين المللی روزانه) ازطریق قطره آ + د ويا مولتی ويتامين و به ميزان 25 قطره از روز 15 پس ازتولد تا 24ماهگی….استفاده از نورمستقیم آفتاب ( 5 تا 10 دقیقه درروز دست وپا وصورت کودک در معرض آفتاب باشد)

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار