موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
204515
۱۲ شهریور ۱۳۹۸

«بیست و سه نفر نوجوان» در قاب سینمای دفاع مقدس

فیلم بیست‌وسه نفر یک تراژدی است که بیشتر مناسب مخاطب نوجوان و بزرگسال است ولی مخاطب کودک با فیلمی مواجه می‌شود که در مورد کودک ساخته شده اما درک آن برای کودک دشوار است و رفتارهای کمیک در طول داستان باعث جذب مخاطب نوجوان می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، فیلم سینمایی بیست و سه نفر اقتباسی از خاطرات ۲۳ نفر از رزمندگان نوجوان ایرانی بین 13 تا 17 سال است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

 

این فیلم به کارگردانی مهدی جعفری که توسط سازمان هنری‌ رسانه‌ای اوج در سال 1397 برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر و پس از آن در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان به نمایش درآمد.

 

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در اولین روز فیلمبرداری این پروژه سینمایی حضور یافت و به اهمیت توجه به خاطرات دفاع مقدس و نیز ویژگی بارز گروه نوجوان اسیری که خاطراتشان در کتاب «بیست و سه نفر» روایت شده است، پرداخت.

اتفاقاتی نظیر نحوه به اسارت درآمدن،‌ برخورد نیروهای عراقی و فرماندهان بعثی و ملاقات با صدام حسین و صلیب سرخ از زبان 23 راوی کودک و نوجوان که اکنون پدران این سرزمین هستند به تصویر کشیده شده است. آنچه در این داستان به مخاطب خاص کودک و نوجوان آموزش داده می شود، ثمره همبستگی و اتحاد و یکدلی و نپذیزفتن  ذلت حتی در سخت ترین شرایط است.

 

فیلم بیست و سه نفر یک تراژدی است که صحنه هایی از شکنجه و شرایط نامناسب اسیران جنگی و خشونت های نیروهای عراقی علیه رزمندگان ایرانی را به تصویر می کشد که بیشتر مناسب مخاطب نوجوان و بزرگسال است ولی مخاطب کودک با فیلمی مواجه می‌شود که در مورد کودک ساخته شده اما درک آن برای کودک کمی دشوار است البته رفتارهای کمیک در طول داستان باعث جذب مخاطب نوجوان می شود. مسئله مهم در مورد این پروژه سینمایی اصل امانتداری و وفاداری است زیرا داستان فیلم و کارگردانی آن نسبت به اصل ماجرا وفادار مانده و برای مخاطب قابل اعتماد هستند.

مخاطب به تفاوت آرمان ها و اهداف دو نسل از کودکان و نوجوانان پی می برد، همچنین خلق صحنه هایی دراماتیک و نحوه ی بیان صریح و ساده توسط نسلی از کودکان و نوجوانانی که در زمان و موقعیت فعلی کشورمان زندگی میکنند در این فیلم باعث برقراری ارتباط بیشتر با تماشاگر شده و حس همذات پنداری با شرایط موجود در فیلم را بیشتر میکند.

قضاوت نادرست و اشتباه و اتهام ناروا به شخصیت ملا صالح قاری که در واقع خادم بوده ولی به عنوان خیانتکار مطرح می شود و برجا ماندن این ذهنیت در تصور عام تا چندین سال در فیلم از دیگر نکات آموزشی آن محسوب میشود.

 

در پایان بندی فیلم با نشان دادن شخصیت های واقعی داستان در کنار هم، بعد از گذشتن سال‌های بسیار، آسودگی خیال در مخاطب ایجاد می کند و او را با خوشحالی و رضایت از سالن سینما خارج می کند.

 

برخی از جوائز فیلم سینمایی بیست و سه نفر:

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در اختتامیه «سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر»

نشان کمیسیون ملی یونسکو به عنوان فیلم منتخب سال 2019

جایزه سینمایی ققنوس در جشن«سینما انقلاب»سال 1397

پروانه زرین بهترین فیلم بخش سینمای ایران در«سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان»

جایزه شهید بهنام محمدی در«سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان»

جایزه بهترین کارگردانی در «سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان»

فیلم برگزیده از نگاه انجمن علمی عرفان اسلامی سال 1398

آثار برگزیده از نگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم سال 1398

در بخش نویسندگی فیلم برگزیده از نگاه موسسه بنیاد آرت پوزت

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار