19823
۲۲ تیر ۱۳۹۶

طوری فرهنگسازی شود که مردم در جریان هزینه‌کرد خیریه ها باشند

باید طوری فرهنگ سازی شود که مردم بتوانند از خیریه ها خواستار شفاف سازی و پاسخگویی نسبت به هزینه ها و پرداخت کمک های نقدی و غیر نقدی باشند.

به گزارش کودک پرس، رویا چگینی، مدیرعامل موسسه خیریه رفاه کودک و نوجوان ارومیه گفت: از سال ١٣٧٦ که در بیمارستان اميد در قسمت کمک به کودکان سرطانی مشغول بودم تصمیم بر انجام کاري اضافه برای کودكان داشتم و این از جایی به ذهنمان رسید که دیدیم همراهان بیمار بر روی چمن های بیمارستان خوابیده و مکانی برای استراحت و اسکان ندارند.

وی با اشاره به این که امروز خوشبختانه مرکز اقامتی- درمانی کودکان بیمار ارومیه، صدها خانواده را تحت پوشش قرار داده است افزود: با تاسیس این مرکز در نظر داشتیم کودکان بیماری که به هر نوع از بیماری مبتلا هستند و از شهر و روستا هاي مجاور برای درمان به آذربایجان غربی سفر می کنند، اقامت رایگان را در اختیار داشته باشند و خوشبختانه این اقدام عملی شد و تاکنون توانسته با موفقیت به کار خود ادامه دهد.

چگینی با اشاره به این که شهرستان ارومیه چنان شهر ثروتمندی نیست تصریح کرد: با این حال کمک های بزرگی از سوی مردم انجام گرفته و تاکنون هم توانستیم با این کمک ها علاوه بر كلينيك دندانپزشكي رايگان ، مركزفيزيوتراپي و گفتار درماني و كاردرماني رايگان را هم راه اندازي نماييم .

وی ادامه داد: حال یکی از خواسته های ما از رسانه ها این است که طوری فرهنگ سازی کنند که مردم از ما در رابطه با هزینه کردها و کمک های نقدی و غیر نقدی، توضیح بخواهند و شفاف سازی را از خیریه ها مطالبه کنند.

چگینی با بیان این که برای نظارت بر عملكرد سازمانهاي غيردولتي ، وجود یک سازمان مردم نهاد ناظر ، ضروري است كه البته در سازمان های دولتی افراد کارشناسی برای نظارت بخش موظف دولت بر خیریه ها وجود دارند ولی خلاء یک نهاد ناظر مردم نهاد ، از جنس خود خیریه ها به شدت احساس می شود و برای توسعه جامعه مدني در کشور امری ضروری می باشد.

چگینی با اشاره به خانوارهای تحت پوشش مرکز اقامتی- درمانی عنوان کرد: اکنون 600 خانواده تحت پوشش موسسه هستند که 150 خانواده کودک صعب العلاج داشته، 250 خانواده کمک های مستمر ماهانه دریافت کرده، تعدادی ، کمک هزینه غذایی و تعدادی نیز فقط کمک هزینه دارو و درمان را دریافت می کنند.

مدیرعامل موسسه خیریه رفاه کودک و نوجوان ارومیه گفت: در سال 95، یکصد و 80 میلیون تومان کمک دارویی، 400 میلیون تومان پرداخت كمك مالی، 50 میلیون تومان دندانپزشکی و در مجموع یک و نیم میلیارد تومان کمک مردمی نقدی و غیرنقدی به خانواده ها انجام شد.

وی با بیان مبلغ جمع آوری شده در عید فطر امسال افزود: حدود 20 میلیون تومان در عید فطر جمع آوری شد، این درحالی است که در سال های گذشته، تنها حدود دو تا چهار میلیون تومان کمک نقدی انجام می گرفت؛ موفقیت ما در این حرکت نیز بستگی به نقش رسانه ها داشت.

چگینی ادامه داد: 200 نفر داوطلب فعال در موسسه حضور دارند که 30 الی 40 نفر از آن ها به صورت فعال با ما تعامل داشته و همکاری می کنند؛ کمیته بانوان نیز از کمیته های فعال مجموعه است و برگزاري مراسم ماهيانه خانه آرزوها را بعهده دارد .

وی اظهار کرد: وجود خانه آرزوها یکی از مهم ترین و بهترین قدم هایی است که تاکنون برداشته شده است، چراکه کمک بزرگی به کودکان، برای برآورده کردن آرزوها ي آنها و برداشتن گام های خیر بسیاری شده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار