196124
۲۵ بهمن ۱۳۹۷

آموزش دستشویی رفتن به کودکان/ بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک چند ماهگی است؟

یک متخصص اطفال گفت: هر بار که کودکتان ادرار یا مدفوعش را کنترل کرد، به او امتیاز بدهید و بعد از هر چند امتیاز برای او هدیه بخرید.

به گزارش کودک پرس ، علی محتشمی متخصص اطفال اظهار کرد: برای آنکه کودک یاد بگیرد که خودش به دستشویی برود باید بتواند در مرحله اول مثانه خود را کنترل کند و این مستلزم تکامل مغز اوست چراکه وقتی مغز هنوز کامل نیست، کودک بدون اختیار ادرار می‌کند یعنی مثانه یا روده‌ها به محض پرشدن، خالی می‌شوند، تقریبا در تمام کودکان از ۲۸ ماهگی به بعد، مغز تکامل پیدا می‌کند و می‌توانند ادرارشان را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه تابستان، بهترین زمان برای گرفتن کودک از پوشک است، بیان کرد: کودک را تشویق کنید اگر ادرار یا مدفوع دارد، بگوید؛ چند ساعت در روز او را باز بگذارید، اگر از کودکتان خواستید روی صندلی توالت بنشیند، اما ۱۰دقیقه گذشت و او کاری نکرد، مجبورش نکنید تا همچنان روی صندلی بماند، صندلی توالت او را جمع کنید و ساعتی بعد دوباره از او بخواهید این کار را انجام دهد.

 

این متخصص اطفال با بیان اینکه باید برای کودک صندلی توالت خرید، گفت: به کودک یاد دهید که هر زمان احساس نیاز کرد، می‌تواند رویصندلی توالت بنشیند؛ وقتی توالت رفتن را به کودک آموزش می‌دهید لباس‌های راحت تن او کنید تا بتواند بلافاصله آنها را دربیاورد، فاصله زمانی بین حس کودک برای توالت رفتن و انجام این کار گاهی بسیار کوتاه است، در تابستان فقط یک شورتک پای او کنید تا بلافاصله بتواند آن را دربیاورد.

 

ترس کودک را درباره دستشویی رفتن از بین ببرید

وی با بیان اینکه برخی کودکان از مدفوع یا ادرارکردن می‌ترسند، گفت: آنها می‌ترسند چون هنوز نمی‌دانند بدن آنها مواد مضر را دفع می‌کند و فکر می‌کنند قسمتی از بدنشان را از دست می‌دهند، ماجرا را برای آنها توضیح دهید تا ترسشان از بین برود.

این متخصص اطفال با تاکید بر اینکه برای آموختن پاکیزگی باید کودک را تشویق کرد، افزود: هر بار که کودکتان ادرار یا مدفوعش را کنترل کرد، به او امتیاز بدهید و بعد از هر چند امتیاز برای او هدیه بخرید؛  اگر کودکتان از ریختن آب بعد از اجابت‌ مزاج می‌ترسد، به او آموزش دهید آب برای شستن و پاک‌کردن است و وقتی روی توالت نشسته آسیبی به او نخواهد زد.

 

وی با بیان اینکه کودکان در سه سالگی تقریبا کنترل ادرار و مدفوع را می‌آموزند، یادآوری کرد: شب‌ها کودکتان را پوشک کنید و برای چند ماه عصر‌ها که او را می‌خوابانید، مراقب کنترل ادرارش باشید، اگر لباس‌های او هنگام بیدارشدن خشک بودند، یعنی شب‌ها هم میشود خیالتان راحت باشد.

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار