199752
۲۰ فروردین ۱۳۹۸

نکات طلایی برای تنظیم خواب کودک/ چرا کودک نوپا نمی‌خوابد؟

یک متخصص اطفال گفت: شیر خوار خود را قبل از خواب یعنی در زمانیکه خواب آلود است در بستر قرار دهید.

به گزارش کودک پرس ، علی محتشمی متخصص اطفال اظهار کرد: برخی کودکان نمی‌توانند به خوبی بخوابند که با راهکارهایی ساده می‌توان این مشکل را برطرف کرد؛ بسیاری از نوزادان تفاوت بین شب و روز را نمی‌دانند از این رو توصیه می‌شود قدم اول کاری کنید که کودک متوجه این تفاوت شود، برای این کار اتاق کودک را در شب تاریک نگه دارید.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه کودک را زمان خواب نباید تنها گذاشت، گفت: زمانی که کودک را در اتاق تنها می‌گذارید تنها گوش به زنگ گریه او باشید و تا این زمان مرتب آن را چک نکنید، باید یاد بگیرید گریه‌های واقعی را از بی‌قراری برای خواب تشخیص دهید و فقط وقتی این گریه‌ها به‌طور کامل شدت یافت به آنها جواب دهید.

 

راهکارهایی برای خواباندن کودک نوپا

این متخصص اطفال گفت: زمانی که کودک متوجه حرف شما می‌شود، می‌توانید به او بگویید که به تدریج مدت کوتاهتری در اتاق او می‌مانید، به جای اینکه مدت زمان بیشتری او را ترک کنید می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا از طریق انجام کار‌ها مانند ترک اتاق برای تهیه یک لیوان آب، پر کردن ماشین ظرفشویی و غیره تنها بودن را تمرین کند یا شما می‌توانید به او بگویید که اگر آرام باشد و در تختخواب بماند، چند دقیقه دیگر برمی‌گردید و او را بیش از معمول بغل می‌کنید و می‌بوسید.

 

محتشمی تشریح کرد: به کودکتان کمک کنید تا از طریق ایجاد روال عادی برای زمان خواب، این زمان را با کار‌های خاصی مرتبط بداند؛ کودک خود را برای خوابیدن بغل نکنید، تکان ندهید یا به او شیر ندهید، یا از شیشه شیر یا پستانک برای روانه کردن او به عالم خواب استفاده نکنید در حالیکه این روش‌ها در کوتاه مدت موثر هستند، اما به کودک شما می‌آموزد تا باید با این روش‌ها به خواب رود نه اینکه خودش بخوابد.

وی گفت: اگر کودکتان نمی‌خوابد به او اجازه دهید برای فواصل زمانی طولانی‌تر گریه کند، گریه او در ابتدا پنج دقیقه است و تا  ۱۰ دقیقه و بیشتر افزایش می‌یابد؛ شما می‌توانید پس از هر فاصله زمانی حدود ۲ تا سه دقیقه پیش کودک باشید، از طریق صحبت کردن و شاید به پشت او زدن، به کودک اطمینان خاطر دهید.

مواد غذایی فوق العاده بهبود خواب کودکان

این متخصص اطفال افزود: انواع متفاوتی از کافئین موادی تولید می‌کند که باعث خواب آلودگی و آرامش کودک می‌شود، این غذا‌ها که به بهبود خواب کمک می‌کنند حاوی ماده‌ای به نام تریپتوفان است.

 

 

محتشمی ادامه داد: تریپتوفان یک اسید آمینه است که بدن ما برای تولید پروتئین استفاده می‌کند؛ تریپتوفان همچنین یک ماده شیمیایی مغناطیسی به نام سروتونین تولید می‌کند که از آن ملاتونین تولید می‌شود؛ ملاتونین برای خواب بسیار ضروری است و هورمون خواب نامیده می‌شود.

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار