199790
۲۰ فروردین ۱۳۹۸

۴ ترفند برای افزایش اشتهای کودکان/ صبر و حوصله داشته باشید

یک متخصص اطفال گفت: اصرار بیش از اندازه به کودک در زمانی که میل به خوردن غذا ندارد موجب می‌شود تا او برای نخوردن غذا لجبازی کند.

به گزارش کودک پرس ، علی محتشمی متخصص اطفال اظهار کرد: اشتهای کودک یکی از مهم‌ترین نکاتی است که بزرگتر‌ها در هنگام غذاخوردن باید به آن دقت کنند؛ بچه‌ها نیز مانند بزرگتر‌ها باید برای خوردن غذا اشتهای کافی داشته باشند، اغلب بچه‌ها وقتی میل به خوردن غذا دارند که احساس گرسنگی کنند، بنابراین ممکن است ساعت غذا خوردن کودک از راه برسد و او به دلیل آن‌که احساس گرسنگی نمی‌کند، میلی به خوردن نداشته باشد.

این متخصص اطفال بیان کرد: اصرار بیش از اندازه به کودک در زمانی که میل به خوردن غذا ندارد، موجب می‌شود برای خوردن غذا از خود مقاومت نشان دهد و لجبازی کند؛  بنابراین اگر وعده غذایی کودک شما وعده‌ای پر حجم بوده و یا کودک‌ در میان‌ وعده غذایی‌اش خوراکی پرکالری‌ مصرف کرده است، احتمال اینکه در وعده غذایی بعدی نسبت به خوردن غذا بی‌اشتها باشد، زیاد خواهد بود، بنابراین با اطمینان از این مسئله جای نگرانی وجود ندارد زیرا با گذشت یکی ۲ ساعت کودک گرسنه شده و از شما می‌خواهد برایش غذا آماده کنید.

 

به ظاهر غذا اهمیت دهید

محتشمی با اشاره به اینکه تزئین ظرف غذای کودک یکی از مهمترین اصول تشویق او به خوردن غذاست، ادامه داد: سعی کنید دست کم در یک الی ۲ وعده غذایی یا میان وعده کودک با کمک تزئین موادغذایی و خوراکی‌ها با رنگ‌ها و شکل‌های مورد توجه کودک او را سر شوق بیاورید تا به غذا توجه کند و برای خوردن غذا اشتهایش تحریک شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین نکته‌ها برای غلبه بر بدغذایی کودکان صبر و حوصله است، افزود: اگر چه مدارا کردن با کودکی که در هر وعده و میان‌وعده غذایی بی‌حوصلگی و بدپسندی دارد، بسیار دشوار است، اما باید صبور بود و با حفظ آرامش راه‌های مختلف را برای تشویق او به غذا خوردن بررسی کرد.

این متخصص اطفال تشریح کرد: گاهی کوچکترین بداخلاقی، عصبانیت و نگاه سرزنش‌آمیزی می‌تواند کودک‌ را بیشتر در مسیری که انتخاب کرده، مصمم و او را وادار به لجبازی بیشتری کند، بنابراین برای مقابله با بدغذایی کودکتان یک برنامه بلند مدت در نظر بگیرید.

 

 

محتشمی افزود: انتظار نداشته باشید که در مدت سه تا چهار روز بدغذایی او را برطرف کنید؛ سعی کنید مرحله به مرحله پیش بروید و به تغییر‌ها و نشانه‌های کوچکی که در رفتار او بروز می‌کند، توجه کنید، نشانه‌هایی که می‌تواند بسیار دل‌گرم کننده باشد و انرژی شما را برای رسیدن به هدف نهایی‌تان چند برابر کند.

 

برای تهیه غذا ازکودک‌تان کمک بگیرید

این متخصص اطفال بیان کرد: تهیه غذا با همراهی و همکاری کودک یکی دیگر از شیوه‌هایی است که به علاقمند کردن کودک به غذا کمک می‌کند؛ اگر تصمیم دارید به شکل هدفمند برای برطرف کردن بدغذایی کودک‌تان اقدام کنید، انتخاب غذا را به او بسپارید یا برای تهیه مواد اولیه او را همراه ببرید و از کمک او برای انتخاب مواد غذایی استفاده کنید.

وی ادامه داد: شکستن یا هم‌زدن تخم‌مرغ‌ها را به او بسپارید یا از او بخواهید در چیدن میز یا سفره به شما کمک کند و سبد نان یا سبزی را برای شما روی سفره بگذارد؛ همکاری بچه‌ها برای تهیه و تزئین غذا می‌تواند بهترین فرصت برای تشویق کودک غذا به خوردن یک وعده غذایی کامل باشد.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار