19555
۱۹ تیر ۱۳۹۶

مشکل اصلی ادبیات کودک و نوجوان چیست؟

معاون هنری مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی مشکل حوزه ادبیات کودک و نوجوان را عدم حمایت مسوولین از نویسندگان و شعرای این حوزه دانست و گفت: نهادهای متولی که به حمایت افراد می‌پردازند، پروژه‌ها را بسیار محدود تعریف می‌کنند و طبیعتا همه افراد را نمی‌توانند تحت حمایت خود قرار دهند.

به گزارش کودک پرس، مهدی سیم‌ریز در گفت‌وگویی اظهار کرد: ادبیات کودک و نوجوان از جمله مقوله‌هایی است که در سال‌های پس از انقلاب رشد بسیار چشمگیری داشته است و ظهور نویسندگان و شعرای بزرگ این حوزه نیز در سال‌های بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی، در قسمت فرهنگی رخ داده است.
وی ادامه داد: خراسان یکی از قطب‌های ادبی و هنری در همه عرصه ها است و تابع مستقیمی از تحولات حکمی، که در کشور اتفاق می‌افتد، است. و در سال‌های گذشته در خراسان وضعیت هنر و ادبیات روبه رشد بوده است.
سیم‌ریز در خصوص وضعیت شاعران و نویسندگان این عرصه، بیان کرد: امروزه شعرا و نویسندگان بسیار خوبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در سطح استان مشغول به فعالیت هستند و مجموعه چشمگیری از هنرمندان به این مجموعه اضافه شدند که جایگاه خراسان را به عنوان قطب فرهنگی ادبیات کودک و نوجوان حفظ کرده‌اند.
وی عنوان کرد: نویسندگانی چون عباسعلی سپاه یونسی، موسوی، لیلا خیامی، میرزاده، سعید تشکری، حسین زاهدی نامقی و قنبریان از جمله شورای اصلی ادبیات کودک و نوجوان هستند که خروجی متعددی داشتند و از نظر کیفی جزو بهترین آثار حوزه کودک و نوجوان در سطح کشور هستند.
معاون هنری مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی متذکر شد: در حوزه نمایشنامه‌نویسی نوجوان هم اتفاقات خوبی رخ داده است و چندین نمایشنامه چاپ شده که در جشنواره‌های مختلفی که در سطح کشور برگزار می‌شود شرکت کرده‌اند.
سیم‌ریز ادامه داد: محمد برومند، جواد رحیم زاده، رئوف دشتی و تیمور قهرمان از افرادی هستند که در حوزه نمایشنامه‌نویسی کارهای قابل توجهی ارایه داده‌اند.
وی مشکل حوزه ادبیات کودک و نوجوان را عدم حمایت مسوولین از نویسندگان و شعرای این حوزه دانست و گفت: نهادهای متولی که به حمایت افراد می‌پردازند، پروژه‌ها را بسیار محدود تعریف می‌کنند و طبیعتا همه افراد را نمی‌توانند تحت حمایت خود قرار دهند.
معاون هنری مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس افزود: باتوجه به حمایت محدود نهادها، از نویسندگان و شعرای حوزه کودک و نوجوان، بسیاری از افراد در این مجموعه حمایتی قرار نمی‌گیرند و مجبور می‌شوند کار را به صورت فردی دنبال کنند و هزینه کار را خود متحمل شوند و این مسئله برای آنها به صرفه نیست.
سیم‌ریز مشکل دیگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان را تولید آثار به صورت ضمنی دانست و ادامه داد: ثبت و مهلت دقیقی برای چاپ اثر مشخص نمی‌شود و یک اثر ماه‌ها روی میز می‌ماند تا به چاپ برسد.
وی افزود: شاعر و نویسنده زمانی می‌تواند به صورت مستمر فعالیت کند، که اثرش به تدریج و با برنامه مشخص در معرض دید مخاطب قرار بگیرد، متاسفانه در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد و به ندرت پیش می‌آید که آثار در زمان مشخص به چاپ برسد و این مسئله از معضلات این حوزه است.
معاون هنری مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در خصوص استقبال آثار این حوزه توسط مخاطب بیان کرد: مخاطب خراسان هم با همان درصدی که در سطح کشور میانگین گرفته شده از کارها استقبال می‌کند.
سیم‌ریز ادامه داد:کمبود محل عرضه محصولات از معضلات اصلی ما است و سبب ایجاد شکاف و فاصله بین مخاطب و کتاب می‌شود.
وی گفت: مراکز عرضه کتاب تخصصی کودک در مشهد بسیار کم است و مخاطب با مراکز فروش تخصصی آن آشنایی ندارد و متولیان امر همچون اداره کل ارشاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آستان قدس و حوزه هنری می‌توانند در این زمینه فعالیت‌های چشمگیری انجام دهند.
معاون هنری مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی عنوان کرد: در بحث ادبیات و هنر در این مرکز کارهای خوبی صورت می‌گیرد و ما با حوزه هنرمندان و ادبیات ارتباط داریم و بحث کودک و نوجوان جزو رسالت‌های ما نبوده و به صورت ضمنی در سال گذشته چندین مجموعه تولید کرده‌ایم.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار