19521
۱۸ تیر ۱۳۹۶

برگزاری اولين نشست تخصصی «فرهنگ‌سازی ايثار در حوزه كودک و نوجوان»

محمد رضا اصلانی نویسنده و دبیر جایزه ادبی قلم زرین ضمن استقبال از نشست و تدام نشست‌های تخصصی حوزه کودک اظهار داشت: برای اینکه در بخش فرهنگی ایثار به نتیجه دلخواه و اثرگذار برسیم باید این نشست‌ها را به صورت مداوم برگزار کرده و به دنبال برنامه‌های فرهنگی از جمله برگزاری کلاس‌های داستان نویسی برای نوجوانان و ایجاد فرصت و فضای مناسب برای ورود آنان به این مقوله باشیم.

به گزارش کودک پرس، در این نشست که همزمان با روز جهانی کودک، در ساختمان خانه فرهنگ ایثار برپا شد، «عبدالحمید موذن» مدیر خانه فرهنگ ایثار و جمعی از نویسندگان نام آشنای حوزه کودک از جمله زهرا زواریان، مصطفی خورامان، محمدرضا اصلانی، هادی خورشاهیان و طاهره ایبد حضور داشتند و با هدف ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار، مهربانی و فداکاری در کودکان و نوجوانان به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در ابتدای این نشست عبدالحمید موذن به نقش و اهمیت قلم و ادبیات در ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری میان کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: در آغاز باید دید که منظور از ادبیات کودکان و نوجوانان چیست؟ به تعبیری می توان گفت ادبیات کودکان، متونی تازه هستند که دربردارنده درون و محتوای راستین واژه‌ها برای کودکانند. واژگانی که به منظور تربیت فردی و اجتماعی آنان به گونه‌ای زیبا و هنری بیان می شوند و افزون بر این، به رشد علمی، فکری، شخصیتی و نیز تخیل و شوق انگیزی کودکان کمک می‌کنند. چنین کاری با گزینش واژگانی که متناسب سن کودک و توان درک و دریافت وی باشد، البته با بهره‌وری از شیوه‌ای زیبا، مناسب، رغبت‌انگیز و ظریف به فرجام می‌رسد و در نهایت به رشد اخلاقی و شخصیتی کودک کمک می‌کند.
مدیر خانه فرهنگ ایثار و مقاومت در ادامه به برخی از اهداف و برنامه‌های خانه فرهنگ ایثار پرداخت و در این باره گفت: خانه فرهنگ ایثار و مقاومت با هدف ترویج و تقویت فرهنگ ایثار و فداکاری در تمام جنبه‌ها و زوایا به دنبال این است که این فرهنگ انسان‌ساز و اثرگذار را در جامعه جاری کند و توسعه دهد و فرهنگ ایثار تقویت نمی‌شود مگر آنکه بکوشیم در قدم اول آن را در میان کودکان و نوجوانان آموزش دهیم و نهادینه کنیم.
مدیر خانه فرهنگ ایثار تصریح کرد: در بحث و مقوله فرهنگ ایثار، مشکلی که با آن مواجه‌ایم تعریف ایثار است زیرا هر زمان از ایثار نام میبریم اغلب ذهن به سمت و سوی جنگ و دفاع مقدس کشیده می‌شود در حالی که جنگ، دفاع مقدس و شهادت، همه ایثار نیست، اگرچه شهادت و جانبازی، قله و منتهای ایثار محسوب می‌شود اما نمی‌توان همه معنا و مفهوم ایثار را در آن خلاصه کرد چراکه ایثار دامنه‌ای وسیع دارد و ابعاد بسیاری از زندگی آدمی را در برمی‌گیرد.
موذن یادآور شد: اگرچه ما ملتی با پشتوانه عظیم فرهنگ ایثار هستیم و سرتاسر تاریخ‌مان مملو از حماسه‌ها و از جان‌گذشتگی‌ها و مهربانی‌هاست اما جای خالی فداکاری (ایثار اجتماعی) در دنیای امروز ما بسیار خالی‌ احساس می‌شود.
وی افزود: در خانه فرهنگ ایثار و مقاومت به دنبال آن هستیم تا ایثار را در همه ابعاد، ایثار جان، ایثار سلامتی، ایثار مال، ایثار حق، ایثار محبت، ایثار وقت، ایثار فرصت و… تبیین و ترویج کنیم و تلاش نماییم که ایثار و فداکاری در جامعه و در همه وجوه آن جلوه گر شود، زیرا اعتقاد داریم به اینکه اگر می‌خواهیم جامعه‌ای ‌مسئول داشته باشیم باید به فرهنگ ایثار به طور خاص توجه کنیم و این فرهنگ ارزشمند را از همان دوران کودکی به افراد جامعه آموزش دهیم و میانشان ترویج کنیم و بی تردید برای این کار و برای رسیدن به این هدف به همیاری و همکاری و مشارکت دلسوزانه و متعهدانه اهل قلم نیاز داریم.
موذن به نقش موثر نویسندگان حوزه کودک در گسترش فرهنگ مهربانی پرداخت و گفت: از این رو از ایده، فکر و طرح اصحاب قلم در مقوله ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری استقبال و از آن حمایت می‌کنیم.
وی همچنین افزود: اعضای این نشست که شامل نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان هستند و سایر دغدغه مندان را برای تولید محتوا در زمینه‌های مختلف ایثار و فداکاری، همکاری و مشارکت دعوت میکنیم.
در ادامه این نشست تخصصی، اعضاء به طرح سوال و پیشنهاد و بیان چالش‌های موجود بر سر راه پرداخته و موانع و مسیرهای پیش روی را مورد بحث قرار دادند.
طاهره ایبد از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان به کمرنگ شدن فرهنگ ایثار در زندگی روز مره دنیای امروز اشاره کرد و گفت: زمانی که فردی و تنها به منافع خود فکر می‌کنیم ایثار در میانمان سقوط می‌کند.
وی معتقد است بر روی واژه ایثار باید به صورت تیمی و عملیاتی کار کرد و به عنوان یک دغدغه اصلی جامعه به آن پرداخت.

محمد رضا اصلانی نویسنده و دبیر جایزه ادبی قلم زرین ضمن استقبال از نشست و تدام نشست‌های تخصصی حوزه کودک اظهار داشت: برای اینکه در بخش فرهنگی ایثار به نتیجه دلخواه و اثرگذار برسیم باید این نشست‌ها را به صورت مداوم برگزار کرده و به دنبال برنامه‌های فرهنگی از جمله برگزاری کلاس‌های داستان نویسی برای نوجوانان و ایجاد فرصت و فضای مناسب برای ورود آنان به این مقوله باشیم.

این نشست با صحبت‌های نویسندگان نام آشنای ادبیات کودک؛ هادی خورشاهیان، مصطفی خورامان و زهرا زواریان ادامه یافت که در آن به نقش ایثار در کاهش آسیب‌های مختلفی اجتماعی اشاره شد و نیز پیشنهادهایی ارائه شد که یکی از آنها شفاف سازی در حوزه فعالیت اعضاء، چگونگی روند برگزاری نشست‌ها و تدوین آیین نامه بود.
یادآوری می‌شود، نشست‌های تخصصی «فرهنگ سازی ایثار در حوزه کودکان و نوجوان» به صورت دوهفته یکبار برگزار می‌گردد.
مرجع: دفاع پرس
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار