موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
193055
۲۶ دی ۱۳۹۷

کودک و نوجوان چشم بر پرده اکران

واژه سینما از واژه‌ای یونانی بمعنای جنبش و پویایی گرفته شده اما بر خلاف این تعریف ژانر کودک و نوجوان همچنان چشم بر پرده اکران در دریغ آثار فاخر است.

به گزارش کودک پرس ، در هیاهوی اکران و در آستانه برگزاری همزمانی فیلم های سی هفتمین جشنواره فیلم فجر در گیلان و حسرت تولید آثار فاخر در حوزه کودک و نوجوان ، فضای رسانه ای گیلان با تصویری از موجودی فضایی به نام کاتی داغ می شود که گویا خبر خوشی در ژانر سینمایی کودک و نوجوان استان و شاید در امتدادش برای سینمای کشور باشد.
‘کاتی و ستاره’ فیلم سینمایی است که به کارگردانی رضا مجلسی با بازیگران گیلانی و در اقلیم گیلان فیلم برداری شده و امروز با برگزیدگی در چندین جشنواره خارجی برای اکران در سینماهای گیلان آماده شده است.
‘سینما ؛ صنعتی برای صدور فرهنگ در جهان’ برآیند عقیده تعدادی از مسئولان ،کارشناسان و مخاطبان سینمایی است که معتقدند سینما بایستی مخاطب خویش را بازیابد و در این راستا کارگردان فیلم سینمایی آماده اکران کاتی و ستاره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: چون بطور مستقیم با فرآیند کار تولید فیلم برای کودک و نوجوان در ارتباط بودم معتقدم فعالیت در این حوزه مشکلات و مزایای خود را دارد اما متاسفانه فرآیند اکران ، هزار توی پیچیده ای است.

رضا مجلسی که فیلمش با ساختار زنده – انیمیشن ساخته شده ادامه می دهد: فعالان سینمایی کمتر سراغ تهیه فیلم در ژانر کودک و نوجوان می روند به این سبب که سینماداران بر این نظرند که این ژانر مخاطب ندارد و تنها فیلم های پر ستاره را بر می گزینند .
وی با تاکید بر این موضوع که تولید آثار فاخر برای کودک و نوجوان نیاز به حمایت دارد می گوید: فیلم های فاخر می بایست با حمایت ارگان های متولی اکران در شأن بیابند تا این گستره بتواند ملی و فراملی شود.
کاتی و ستاره قصه سفر و ماجرای موجودی تخیلی به نام کاتی است که از سیاره خود به زمین سفر می کند تا همزاد گمشده اش کوتی را بیابد؛ کوتی پیش از این برای یافتن زیباترین چیز به زمین آمده و به سیاره خود برنگشته است؛ کاتی وقتی به زمین می آید با دخترکی به نام ستاره جستجویش را آغاز می کند …

سفر کاتی در بطن خود سفری مفهومی است برای یافتن پاسخ یک سوال که زیبایی چیست و کجاست؟ فیلم درعین حال که فضایی فانتزی و ماجرایی برای مخاطب کودک دارد ، می تواند برای مخاطب بزرگسال هم جذاب باشد و آنها هم سوال و دریافت خود را از فیلم داشته باشند.
فیلم کاتی و ستاره که در جشنواره سینمای کودک و نوجوان منتخب بخش مسابقه سینمای ایران بوده و امسال همزمان با اکران سینمایی آن در گیلان منتخب جشنواره فیلم داکای بنگلادش است و هفته بعد از اکران بعنوان فیلم منتخب جشنواره فیلم کودک کلکته در هند اکران می شود؛ به تهیه کنندگی بیتا منصوری و بازیگری شهره قمر، آوا یونس نژاد، اصغرکهن قنبریان، حدیث نیکرو، دریا مجلسی، مریم شعبانی، محمد نوری، محمد هندی، فرزاد میرزازاد بطور کامل در استان گیلان و با همت سینماگران گیلانی ساخته شده است.

نیوزیلند در مجاورت استرالیا از کارگردان فیلم ارباب حلقه ها خواست تا فیلمش را در این سرزمین بسازد و همین موضوع موجب شد تا گردشگران بسیاری هر سال از سراسر جهان برای دیدن سرزمینی که ارباب حلقه ها در آن فیلمبرداری شد، راهی شوند و به همین ترتیب میلیونر زاغه نشین در هند و جیمز باند در پوکت تایلند؛ لذا بر همین اساس با حمایت نهادهای مرتبط با کودک و نوجوان و متولیان فرهنگی می توان اکران چنین فیلم هایی را در استان ها داغ کرد تا پس از استان بر پرده اکران کشور نشسته و با افزایش گستره اکران در حوزه گردشگری ‘فیلم توریسم’ نیز گام برداشت.
یکی از مخاطبان وفادار سینما در گیلان معتقد است: سینما یعنی یک فرهنگ جمعی و اکران فیلم های متعدد و متناسب با شأن مخاطب همچنین وضعیت سینما می تواند نشانگر فرهنگ یک جامعه باشد اما اگرچه قدری وضعیت اکران نسبت به گذشته بهتر شده اما متاسفانه سینما و تئاتر گیلان در ژانر کودک و نوجوان بسیار ضعیف است.

مریم دهدار با بیان اینکه سینمایی که افق ندارد نمی تواند افقی به تماشاگرش پیشنهاد کند، می گوید: می بایست جریان تولید فرهنگی به مخاطب وصل شود و مردم با میزان استقبال خود تعیین کننده تولید شوند؛ مردم گیلان بنا به پیشینه فرهنگی خویش از کودکی فرزندان خود را به فرهنگ و هنر می آرایند اما متاسفانه ژانر کودک و نوجوان در این عرصه ضعیف است و می بایست تقویت شود.
وی می گوید: بجز چندین اثر محدود که به اسم سینمای کودک به گیشه آمده که در واقع نوستالژی بزرگترها را زنده می کرد، کمتر تولید فاخری در این حوزه به چشم می خورد.
و به قول علی حاتمی – سعدی سینمای ایران – در فیلم کمال الملک؛ صد چو من دارند یکی را از یکی عزیزتر می دارند شما با این یکی چه کردید …
نگار نادری کارگردان تئاتر و یکی از فعالان حوزه تئاتر کودک می گوید : فعالیت در حوزه های متعدد برای گروه کودک و نوجوان می بایست بسیار ریزبینانه ، کارشناسانه و فاخر باشد.

وی که ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان را نیز عهده دار است می گوید: تولیدات در حوزه کودک و نوجوان نسبت به گذشته افزایش یافته اما متاسفانه حمایت از سوی نهادهایی چون آموزش و پرورش و رسانه ها کمتر صورت می گیرد.
وی می گوید: آموزش و پرورش اصلی ترین ارگان حامی ژانر کودک و نوجوان است که متاسفانه این حمایت بسیار اندک است و البته سینماداران نیز فعالیت اقتصادی دارند و از تولیداتی حمایت می کنند که در جامعه با استقبال بیشتری رو به رو باشد.
نادری با اظهار امیدواری از تقویت حمایت و سرمایه گذاری در حوزه کودک و نوجوان گفت: فعالیت در حوزه ادبیات ، سینما و تئاتر کودک و نوجوان از بنیادی ترین فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر است و امیدواریم این موضوع در استان و کشور تقویت شود.

می گویند واژه سینما از واژه ای یونانی بمعنای جنبش گرفته شده اما امروز حال و هوای سینماها در ژانر کودک و نوجوان نشانی از پویایی ندارند در حالیکه در برآیند کلام کارشناسان و فعالان این حوزه؛ چنین برمی آید که می توان با سرمایه گذاری و فعالیت در این حوزه، جامعه بهتر، مناسبات عادلانه و سلوک بهتری ترسیم کرد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار