192397
۲۲ دی ۱۳۹۷
حجت الله ناظری مطرح کرد؛

کشف استعدادهای تازه در نمایشنامه‌نویسی/ نیاز به نوآوری داریم

سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان با اشاره به برنامه‌ریزی برای کشف استعدادهای تازه در زمینه تولید متون جدید بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای توجه به تئاتر در خانواده‌ها تاکید کرد.

به گزارش کودک پرس ، حجت‌الله ناظری سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان درباره فعالیت‌های این بخش در حوزه تئاتر گفت: حوزه هنری کودک و نوجوان سه محور اصلی را در حوزه تئاتر مد نظر قرار داده است که اولین آن توجه به نمایش‌های تولیدی و برنامه‌ریزی برای آثاری است که در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری برای صبح‌ها و عصرها به صحنه می‌روند که استارت کار هم خورده شده و از ۲۲ دی ماه قرار است یک اثر نمایشی در تماشاخانه مهر به صحنه برود.

 

وی یادآور شد: مورد بعدی اجرای تئاتر در مهدها و مدارس است که گروه‌های تئاتری به صورت سیار اقدام به اجرای نمایش‌های مناسب در این مکان‌ها می‌کنند. همچنین به دلیل مصادف شدن امسال با چهل سالگی انقلاب اسلامی، موضوع این نمایش‌ها متناسب با چهل سالگی انقلاب خواهد بود. محور اساسی مورد توجه دیگر استعدادیابی در حوزه نمایشنامه‌نویسی است که ۲ دوره آن با موفقیت انجام شده و درحال برنامه‌ریزی هستیم که به صورت جامع‌تر و با برنامه ریزی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این مدیر تئاتری درباره چگونگی توجه به استعدادهای تازه در حوزه نمایشنامه‌نویسی بیان کرد: فراخوان «استعدادهای تازه سوره» قرار است به زودی منتشر شود که در این فراخوان براساس موضوعاتی که پیشنهاد می‌دهیم نمایشنامه‌هایی انتخاب می‌شوند و سپس با بهره گیری از روش‌های نوین آموزشی هنرمندانی را که آثارشان در بازبینی اول مورد قبول قرار گرفته است در فرایندی آموزش محور قرار می‌دهیم تا دست به تولید آثار جدید بزنند. این اتفاق ۲ شاخصه مهم دارد؛ یکی اینکه تولید متون نمایشی متناسب با اهداف ما اتفاق می‌افتد و دیگر اینکه آموزشی کاملا حرفه ای با حضور اساتیدی که کمتر در دسترس علاقه مندان در شهرستان‌ها وجود دارد، شکل می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: مثلث طلایی موفقیت حوزه هنری کودک و نوجوان شامل سه رأسِ می‌شود. ابتدا خود حوزه هنری که رسالت‌ها و رویکردها و راهبردهای مشخصی دارد. راس دوم کودک و نوجوان است که آن هم با شناختی که حوزه هنری کودک و نوجوان از نیازهای این گروه سنی به عنوان مخاطبان اصلی اش دارد، مورد توجه قرار می‌گیرد. رأس سوم این مثلث هنرهای مربوطه است که در اینجا هنر تئاتر مد نظر قرار دارد و به عنوان ابزار ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر رئوس این مثلث طلایی براساس اهداف و اولویت‌های ما درست انتخاب شوند، قادر خواهیم بود کار اساسی را که مد نظرمان است به سرانجام برسانیم.

ظاهری تصریح کرد: زمانی که سبد خانوار با کمبود مسایل اقتصادی و بودجه مواجه می‌شود اولین چیزی که خانواده‌ها از این سبد حذف می‌کنند معمولا کالای فرهنگی است. به واسطه ضعفی که در نظام مالی مردم ما وجود دارد و با کمبود بودجه تامین نیازهای اولیه و مهم‌تر بیشتر از پرداختن به امور فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد به این ترتیب تقاضا در امور فرهنگی پایین می‌آید پس اگر ما نتوانیم با منابع محدودی که در اختیار داریم تولید محتوای متناسبی انجام دهیم، خود به خود از سبد خانوارها حذف می‌شویم پس لازم است با تکیه بر نوآوری و خلاقیت، آثار جذابی را به صورت تخصصی در حوزه کودک و نوجوان تولید کنیم.

 

سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان در پایان با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تولید این نوع آثار وجود دارد، گفت: یکی از آفت‌هایی که در زمینه تولید آثار کودک و نوجوان وجود دارد این است که کارگردانان ما برای دیدن آثارشان به طور کلی از کودکان و نوجوانان دعوت می‌کنند در حالی که باید درجه‌بندی سنی و مناسبی برای کودک و نوجوان وجود داشته باشد و مخاطبان به اقتضای سنشان به دیدن آثار نمایشی بنشینند. توجه به این امر تخصصی باعث می‌شود که موفقیت بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

 

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار