190134
۰۳ دی ۱۳۹۷

فقر کودکان و کارگران؛ چهره زشت اروپا

به طور متوسط ۲۷درصد از کودکان، بزرگسالان و سالمندان در سراسر اروپا در خانه‌های فقیرانه زندگی می‌کنند. فقرکودکان حتی گریبانگیر کشور‌های ثروتمند اروپایی مثل فرانسه، آلمان و بریتانیا هم شده است. یک پژوهش تازه هم در بریتانیا نشان می‌دهد که در کمتر از یک‌دهه، تعداد کودکانی که در این کشور در فقر زندگی می‌کنند به یک میلیون نفر افزایش یافته است، همچنین از هر ۳ کودک در این کشور یکی در فقر بزرگ می‌شود. بنا بر گزارش مجمع اتحادیه‌های صنفی بریتانیا بیش از ۳ میلیون کودک در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که مجموع درآمد والدین آن‌ها زیر خط فقر (۲۱هزار پوند در سال) است.

به گزارش کودک پرس ، روزنامه ایندیپندنت که به حزب کارگر بریتانیا نزدیک‌تر است، در گزارشی اعلام کرده که تعداد کودکان فقیر در سراسر انگلستان امسال ۱۰۰ هزار تن افزایش یافته است. به همین دلیل به وزیران دولت هشدار داده که بیش از قبل به رفاه خانواده‌ها توجه کند.

لکوموتیو اروپا هم از ریل خارج شده
از سوی دیگر خبرگزاری یورونیوز هم با اعلام اینکه اروپا رکود اقتصادی را پشت‌سر گذاشته و روز‌های رشد منفی به پایان رسیده است، هشدار داده که «بیکاری هنوز زیاد است، اما در سطح مشخصی ثابت مانده و به رغم این، شاهد رشد بهت‌آور فقر در اروپا هستیم. به این معنی که تقریباً از هر چهار اروپایی یک نفر این شرایط را تجربه کرده است: درآمد زیرخط فقر، محرومیت شدید از نیاز‌های اولیه یا اخراج از محل کار.»
فقر در جنوب و شرق اروپا گسترش بیشتری داشته است. برای نمونه اسپانیا در سال‌گذشته میلادی حدود ۳ درصد رشد اقتصادی داشته، با وجود این از هر سه اسپانیایی یک نفر در فقر زندگی می‌کند، به این معنی که درآمدی حدود ۷ هزار یورو در سال دارند.
کشور آلمان که لکوموتیو صنعتی و اقتصادی اتحادیه اروپاست و پایین‌ترین میزان بیکاری را در اروپا دارد نیز مشکل فقر و کارگران فقیر گریبانگیرش شده است. ۲۲ درصد آلمانی‌ها در فقر نسبی به سر می‌برند، با اصلاح قانون کار توسط مرکل، مشاغل ساعتی و کارگران روزمزد قربانی شده‌اند.
زنان ۱۳ برابر فقیرتر از مردان
مدیر بخش سیاست اجتماعی سازمان همکاری و توسعه اتحادیه اروپا با بیان اینکه فقر کودکان عمدتاً به دلیل فقر خانواده‌هایشان است، به خبرگزاری یورونیوز می‌گوید: «افرادی که در کودکی با مشکل مواجه بوده‌اند در مراحل بعدی هم مشکل خواهند داشت. این خطر وجود دارد که تعداد کارگران فقیر افزایش یابد. این به نحوه تدوین قوانین بستگی دارد. برای مثال در آلمان سیاست مشاغل خرد و انعطاف‌پذیری بازار کار باعث افزایش کارگران فقیر شده است.»
بنا به گفته مونیکا کسر (Monika Kaiser) به همین دلیل در میان کشور‌های عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، آلمان بعد از امریکا کمترین دستمزد را دارد. دولت‌ها باید در تنظیم کیفیت مشاغل سخت‌گیر باشند و مطمئن شوند که درآمد کارگران مناسب و منطبق با حداقل دستمزد است. آلمان به‌تازگی حداقل دستمزد را تعیین کرده و هدف مشخص آن تنظیم حق‌الزحمه برای کار‌های نیمه‌وقت و ساعتی است. در انگلیس روزنامه ایندیپندنت تا آنجا پیش رفته که حتی ساقط‌شدن دولت فعلی را هم به‌دلیل کاهش رفاه پیش‌بینی کرده و گفته است: «هیچ کودکی نباید مجبور شود در فقر رشد کند. دولت بعدی، فقر کودکان را اولویت فوری قرار خواهد داد.» طبق یک گزارش جدید، اصلاحات رفاهی دولت انگلیس ۵/۱ میلیون کودک را در فقر قرار می‌دهد و باعث می‌شود زنان به میزان ۱۳ برابر بیشتر از مردان فقیر شوند.
مرگ‌و‌میر ۳۰ درصدی کودکان
تجزیه و تحلیل توسط کمیسیون برابری و حقوق بشر (EHRC) نشان می‌دهد کاهش مزایا و اعتبارات مالیاتی در دولت محافظه کار بریتانیا، سخت‌ترین ضربه را به کودکان می‌زند. این نهاد پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۲، حدود ۵/۱ میلیون زیر ۱۸ سال دیگر در خانوار‌های زیرخط فقر نسبی زندگی نمی‌کنند. متیو ری (Matthew Reed) مدیر اجرایی انجمن کودکان، پا را از این فراتر گذاشته و گفته است: «آمار تکان‌دهنده نشان می‌دهد، میلیون‌ها کودک در حال حاضر در فقر زندگی می‌کنند که دولت باید اقدامات قاطعانه در این مورد انجام دهد. این به اندازه کافی بد است که برای سال دوم، نرخ مرگ‌و‌میر کودکان ما ۳۰ درصد است و عمدتاً به دلیل کاهش هزینه‌های اجتماعی است.»
فساد مقامات زیر ذره‌بین مردم
در مجموع برخی از کشور‌های اروپایی توانسته‌اند برنامه ریاضت اقتصادی را با حمایت از اقشار ضعیف خود همراه و پیاده‌سازی کنند. برخی دیگر از کشور‌ها در این زمینه به طرز عجیبی شکست خورده‌اند. به طور نمونه در فرانسه قیمت بنزین لیتری ۵/۱ یورو است. مخالفان دولت معتقدند که یک یورو از آن نصیب پالایشگاه‌ها و دولت می‌شود و فشار اصلی بر مردم است. فساد برخی مقامات هم مردم را ناراضی‌تر کرده است. به گفته جلیقه زرد‌های فرانسوی، همسر مکرون امسال بیش از یک میلیون یورو خرج محل سکونتش کرده در حالی که بیکاری در شهر‌های کوچک افزایش یافته است. اسپانیا هم مشکلات زیادی در زمینه کمک‌های اجتماعی به خانواده‌ها و سیاست‌های حمایتی از کودکان در سطح محلی دارد. بسیاری از کشور‌های جنوب اروپا سیاست‌های خود را بر این اساس تنظیم کرده‌اند که بخش مهمی از کمک‌ها به بازنشستگان تعلق گیرد. بسیاری از بازنشستگان به این کمک‌ها نیاز دارند، در نتیجه چیزی برای کودکان باقی نمی‌ماند.
منبع: روزنامه جوان
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار