18848
۰۵ تیر ۱۳۹۶

ضحی اقدامی: خلق موقعیت‌های بدیع از اصول مهم فیلم‌های کودک است

ضحی اقدامی، نویسنده فیلمنامه کودک و نوجوان گفت: هراس نداشتن از خلق موقعیت‌های بدیع و نوآورانه یکی از اصول مهم در زمینه تولید فیلم‌های حوزه کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود.

به گزارش کودک پرس، ضحی اقدامی، نویسنده فیلمنامه کودک و نوجوان و دانش آموخته مطالعات سینمایی از دانشگاه تهران در گفت‌وگویی در مورد نگارش برای کودکان گفت: کودکان به خاطر معصومیت روحی‌شان مانند لوح سفید نانوشته‌ای هستند. از این رو به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرند. همین امر مسئولیت نویسنده را در تولید محتوایی که برای کودکان انجام می‌دهد، بالا می‌برد. حتی اگر متنی به دنبال برخورداری از بار آموزشی و تربیتی هم نباشد و تنها وجهه سرگرم‌کنندگی را هدف خود قرار دهد، باز هم نمی‌توان از اثرات مثبت و منفی که برای کودکان خواهد داشت، غفلت کرد.
وی ادامه داد: بالا رفتن مسئولیت اخلاقی نویسنده قطعا کار را دشوارتر خواهد کرد. سینماگرانی که از دنیای کودکی خود کمتر فاصله گرفته‌اند، بطور قطع در این حوزه موفق‌تر خواهند بود. تخیل و فانتزی از عناصر مهم دنیای کودکان است و نباید این نکته را نادیده گرفت که دنیای کودکان از منطقی که بر دنیای بزرگسالان حاکم است، تبعیت نمی‌کند.
تخیل و فانتزی از عناصر مهم دنیای کودکان است و نباید این نکته را نادیده گرفت که دنیای کودکان از منطقی که بر دنیای بزرگسالان حاکم است، تبعیت نمی‌کند
اقدامی افزود: در حیطه متن نویسنده بایستی به طور مداوم خود را در معرض این سوال قرار دهد که تا چه حد متن نوشته شده می‌تواند همدلی مخاطب اثر را جذب کرده و یا او را به چالش بکشد؟ هراس نداشتن از خلق موقعیت‌های بدیع و نوآورانه یکی از اصول مهم در این زمینه تولید فیلم‌های حوزه کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: اقتباس شاید با کمی اغراق یکی از نجات بخش‌ترین راه‌ها برای جذب مخاطب کودک و نوجوان است. درصد بالایی از تولیدات سینمایی موفق در جهان، از متون اقتباسی بهره گرفته‌اند. حوزه‌ای که متاسفانه به دلایل گوناگون در سینمای ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
نویسنده فیلمنامه «دسر توت فرنگی» ادامه داد: شاید برای سرمایه‌گذاران این تصور وجود دارد که در حوزه تولید برای مخاطبان کودک و نوجوان امکان بازگشت سرمایه وجود ندارد، اما در صورت مخاطب‌سنجی درست و یا در نظر گرفتن محصولات جانبی در کنار فیلم تولید شده، برای مثال تهیه اپلیکیشن‌های مرتبط با موضوع فیلم، یا طراحی بازی‌های رایانه‌ای، به طور کلی بهره‌گیری از فضای مجازی در تبلیغات شاید بتوان به راه حل‌های متفاوتی برای بازگشت سرمایه فکر کرد.
اقتباس شاید با کمی اغراق یکی از نجات بخش‌ترین راه‌ها برای جذب مخاطب کودک و نوجوان است.
وی ادامه داد: این که فیلمسازی بتواند در زمینه ساخت فیلم برای کودکان و نوجوانان با موفقیت قدم بردارد، به نحوی که از آن پله‌ای برای تولیدات بعدی بسازد، فی نفسه نکته مثبتی است. باید در نظر داشته باشیم فیلمنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان دشواری‌های بیشتری نسبت به نگارش برای فیلم‌های مرتبط با موضوعات بزرگسالان دارد. با چنین رویکردی انتخاب چنین رویه‌ای برای پیشرفت چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.
نویسنده فیلمنامه «مجی و غول چراغ جادو» در پایان درباره جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اظهار کرد: جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان جشنواره با سابقه‌ای درخشان و رویدادی ریشه‌دار است. جشنواره‌ای که علاوه بر کشف استعدادها، قوت قلبی برای افرادی است که در حیطه سینمای کودک و نوجوان به صورت حرفه‌ای و تخصصی فعالیت می‌کنند.

منبع : آنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار